26. Aprila 2023.

Film obara razne rekorde, ali pitanje je da li ćete se zabaviti za sve pare: Kritika blokbastera „Super Mario Bros Movie“

Između ostalih, ostvario je najbolje otvaranje za film nastao po video igrici, zaradio je najviše para u prvoj nedelji od svih filmova studija Illumination (koji između ostalog stoji i iza superlukrativne franšize o Minionsima), a od svih animiranih filmova samo je “Frozen 2” zaradio više para ikada u prvoj nedelji.

Slobodan Vujanović

SUPER MARIO BROS MOVIE (2023, r. Aaron Horvath & Michael Jelenic)

A sva je prilika da se radi o verovatno najprofitablinijem filmu 2023. S druge strane, kritika je film primila mlako i njegov trenutni skor stoji ispod 50/100. Na izvestan način ovo je dobar, loš, zao primer da apsolutno živimo u dobu sveopšteg pomeranja s.v.e.g.a. ka „potrebama konzumera“, kao i da Holivud (a ni malo ko drugi) nema rešenje za to. „Super Mario Bros Movie“ je jedan kroz jedan film kakav su fanovi ove platforma igrice i perjanice Nintenda želeli da dobiju.

„Dan posle” dočekaće samo bubašvabe i beli bogataš: Šta se krije iza aktuelnih satira o bogatima

KULTURA21. apr

Za slučaj da nikada niste igrali ovu skoro četrdeset godina staru igricu, njeni glavni junaci su Mario i Luiđi, dva brata, majstora (vodoinstalatera?), koji u „ovoj epizodi“ u pokušaju da spreče poplave u rodnom Bruklinu završavaju na magično mestu, Mario u Kraljevstvu pečurki, a Luiđi u mračnom kraljevstvu bezdušne kornjače Bowsera, koja je u pohodu na Kraljevstvo pečurki u nameri da po svaku cenu oženi njihovu princezu. Mario mora da pronađe brata i pomogne princezi da spase svoje kraljevstvo. To bi, manje-više, mogao da bude plot (ako već nije?) i neke od igrica Super Marija. Za gledaoca skoro da nema razlike, jedino je uskraćen za igranje, već pre ima osećaj da preko ramena gledam kako neko drugi igra.

Super Mario Bros Foto: Supplied by LMK / ipa-agency.net / IPA / Profimedia

Autori filma su se majstorski potrudili da svaku akcionu scenu (a film se uglavnom sastoji iz istih) pretvore u demonstraciju igranja ove igrice tj da u srcu svake avanture ili prepreke na koju Mario i ekipa naiđu bude postavka kao u igrici, sačinjena od stvari koje treba preskočiti, na koje treba skočiti, stvari koje treba izbeći ili osvojiti i sve to, osim ako nemate manje od 7-8 godina, malkice postaje zamorno uprkos maštovitim razigravanjima jednog te istog modela. Ono što je svakako plus u ovoj postavci, a verovatno i samog filma, je što naivnost i nevinost koja krasi Marija (i njegovog brata) u isto vreme krasi i sam film. On na (pre)malo načina pokušava da bude nešto što nije, da se postmoderno kompromituje ili šlihta ili da se učini pametnijim ili duhovitijim nego što jeste. Šarm ovog filma jeste u pomenutoj nevinosti koja je iz igrice, rekao bih, bez ozbiljnijih intervencija transferovana u film. To ovaj čini relativno staromodnim (naročito u poređenju sa postmodernom nadobudnošću konkurencije), ali s druge strane kroji njegovu unikatnost, koja možda i ponajviše stoji iza super uspeha.

Tek u nekim, i to pozamašno sumanutim, detaljima poput zarobljene plavičaste zvezdice Lumalee imamo tragove namere da film namigne i starijoj i zahtevnijoj (umalo ne rekoh „inteligentnijoj“) publici kroz totalno odvaljeni karakter ove koja sve vreme pesimistički slavi defetizam i nihilizam u potpunosti odudarajući od energičnog optimizma ostatka junaka. To ili parodična reklama koju za svoj biznis snimaju Mario i Luiđi na početku. Ali, takvih primera skoro da više i nema. „Super Mario Bros Movie“ je hermetički upakovan u svoj svet i ako niste (naročiti) fan istoga, nisam siguran da ćete se zabaviti za sve pare.

Nova.rs

Podijeli vijest na:

Pretplata