6. Februara 2025.

Fiat Grande Panda dobija 4×4 pogon: Ipak neće biti kao ranije

Verzije 4×4 su pratile Fiat Pandu skoro od njenog rođenja, a ovaj trend će se nastaviti i sa Grande Pandom. Međutim, neće biti kao prije.

Kultna italijska “kutijica” prvi put je među vozače stigla 1983. godine, a samo tri godine kasnije već je imala varijantu pogona na sve točkove u svojoj ponudi. 

U svom poslednjem izdanju, Panda je predstavljena samo sa pogonom na prednje točkove, ali ipak ima iznenađenja jer iz Fiata kažu da traže rešenje i razmišljaju da li da ponude “pravi” 4×4 sistem ili električni. Istovremeno, nisu sigurni da li prednost dati benzincu ili električnoj verziji.

iat Grande Panda je bazirana na Smart Car platformi Stellantis Grupe, koja nije ništa drugo do evolucija onoga što je ranije bilo poznato kao CMP.

To je upravo ona platforma koju još koristi Jeep Avenger, koji nudi 4xe varijantu koja dodaje električni motor na drugu osovinu kako bi se osigurao pogon na sve točkove. Isti slučaj je i sa modelom Alfa Romeo Junior Q4.

Tehnička mogućnost, dakle, već postoji. Izvesno je da će Fiat prihvatiti Avengerovo rešenje, mada je pravim zaljubljenicima u off-road ono neadekvatno, piše Klix.

Gde su problemi?

Prvi problem je u tome što će Fiat 4×4 pogonom podići cenu, posebno derivata Big Panda, a to bi moglo da uplaši potencijalne kupce. Pored toga, radi se o automobilu koji se vrlo dobro prodaje i na tržištima Južne Amerike i zemljama Magreba, gde cena igra zaista značajnu ulogu.

Drugi problem je stvarni potencijal tog pogona ako se poredi sa sistemom koji se odlično pokazao u prethodnoj Pandi. Reč je o “Torque on demand” sistemu transmisije sa dva diferencijala i elektronski kontrolisanim uparivanjem pogona. 

Fiat Grande Panda dobija 4x4 pogon: Ipak neće biti kao ranije FOTO

Ovo je stalni sistem pogona na sva četiri točka kojim upravlja elektronska kontrolna jedinica koja, analizom signala vozila, distribuira vučnu silu na prednju i zadnju osovinu homogeno i srazmerno uslovima puta. Sistem isključivo radi automatski i ne ograničava deljenje obrtnog momenta, a upravo to su njegove prednosti.

Sistem elektronske kontrole stabilnosti (ESC) sa elektronskom blokadom diferencijala (ELD) funkcioniše skoro besprekorno i istovremeno osigurava dodatnu pomoć pri kretanju i vožnji uzbrdo po klizavom terenu. 

Tačnije rečeno, ELD deluje tako što koči točkove koji slabo prianjaju na podlogu (ili one koji proklizavaju više od drugih), prenoseći tako snagu na one koji bolje prianjaju na podlogu. Ova funkcija se može aktivirati ručno pritiskom na dugme koje se nalazi iza ručice menjača i radi pri brzini manjoj od 50 km/h.

Kakav je potencijal 4xe?

Sve u svemu, upitno je koliko je sistem 4xe sposoban za tako nešto, pa se skeptici pribojavaju da bi nekadašnji “probisvet” na terenskoj podlozi mogao da postane pravi “mekušac”.

Bilo kako bilo, nova generacija Pande 4×4 mogla bi da bude predstavljena sledeće godine, a prve isporuke bi trebalo da krenu od 2027.

Fiat Grande Panda dobija 4x4 pogon: Ipak neće biti kao ranije FOTO

Na taj način bi model mogao da se koristi i u budućim modelima Multipla i Fastback koje će italijanska firma uskoro lansirati na istoj platformi, i koji će se proizvoditi u Maroku.

Kragujevačka Grande Panda

Početak serijske proizvodnje električne Pande u fabrici u Kragujevcu se očekuje uskoro, a očekuje se da će pozitivno uticati na metalsku industriju i da će dovesti u Srbiju i druge kompanije koje učestvuju u proizvodnji delova za automobilsku industriju.

Podsećamo, Fiat Grande Panda je srpskoj javnosti predstavljen u julu. Iz pogona u Srbiji će stići prvo u Evropu, zatim na Bliski istok i u Afriku. Za početak, kreće proizvodnja električne verzije, a hibridna će stići nešto kasnije.

Fiat Grande Panda dobija 4x4 pogon: Ipak neće biti kao ranije FOTO

Što se dimenzija tiče, Grande Panda je porasla u odnosu na prethodnika, Pandu treće generacije, i sada spada u automobile B segmenta ispod četiri metra dužine.

Ipak, izdvaja se od ostalih automobila u svom segmentu zahvaljujući jedinstvenoj kompaktnosti koju omogućava njegova mala veličina (3,99 metara dužine, 1,57 metara visine i 1,76 metara širine), dok prtljažnik ima zapreminu od 361 litara.

Električna Grande Panda će biti pogonjena elektromotorom od 113 KS (83 kW). Kako se navodi, automobil ima domet od 320 km sa jednim punjenjem, prema WLTP standardu.
 

Fiat Grande Panda dobija 4x4 pogon: Ipak neće biti kao ranije FOTO

Energija se skladišti u bateriji kapaciteta 44 kWh, ali Fiat za sada nije objavio više detalja. Ipak, znamo da sestrinski Citroen e-C3 može da prihvati brze punjače jednosmerne struje do 100 kW i da se napuni 20-80% kapaciteta za 26 minuta.

I za ovaj automobil, kao i za ostale “strujaše”, moguće je dobiti subvenciju – više o tome pročitajte u posebnom tekstu.

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare