U ljeto 2022. je najavljeno da Ford Focus napušta evropsko tržište 2025. godine. Sada je postao poznat i konkretan datum prestanka proizvodnje – 30. novembar naredne godine, saopštio je nemački sindikat IG Metal, koji nadgleda i zaposlene u fabrici Forda u Sarluisu. Osim Focusa u verzijama hečbek i karavan, ova fabrika danas ne proizvodi ništa drugo.
Radeći od 1966. godine, fabrika u Sarluisu više nije bila potrebna Fordu zbog optimizacije linije modela u Evropi i namere da se u potpunosti pređe na električna vozila na tržištu starog kontinenta do 2030. Fabrike u Kelnu (Nemačka) i Valensiji (Španija) su postali centri za elektrifikaciju putničke linije Ford Evropa, a fabrika u Sarluisu je u tom smislu bila van funkcije; od 2022. Ford traži kupca za nju.
Iskustvo drugih kompanija pokazuje da je u Evropi sve teže prodati stare fabrike automobila – lakše je graditi nove. Prošle godine su evropski poslovni mediji objavili da se više od deset potencijalnih kupaca bori za fabriku u Sarluisu, ali nijedan posao nije zaključen. Kineska kompanija BYD, koja je bila među kandidatima, na kraju je odlučila da izgradi sopstvenu evropsku fabriku od nule u Mađarskoj.
Sindikat IG Metall ne može da odluči za Ford kako da „utopi“ fabriku u Sarluisu i šta da radi sa ovom fabrikom posle 2025. godine, pa je prošle nedelje pristao da otpusti 3.500 ljudi od sadašnjeg osoblja od 4.500 ljudi. Otpuštanja će početi kada se proizvodnja Focusa završi i kompanija će ih velikodušno platiti, a Ford će zadržati približno 1.000 radnika u Sarluisu uz obećanje da neće prisiljavati na otpuštanja do 2032. godine.
Nepoznato je šta će fabrika u Sarluisu raditi između 2026. i 2032. godine – Ford još nije dao nikakve zvanične izjave o ovom pitanju. Ford sada preispituje svoju strategiju za električna vozila i razvija novu modularnu platformu za masovna i relativno pristupačna električna vozila – možda će fabrika u Sarluisu biti sačuvana za njih. Prodaja fabrike takođe ostaje na listi opcija; jednostavno još nema odgovarajućeg kupca.
U teoriji, postoji i treće rešenje – da se nastavi produkcija Focusa i ostvaruje profit od toga, ali je malo verovatno da će takvo rešenje biti sprovedeno zbog posebnosti dugoročnog planiranja u starim i velikim kompanijama. Presuda za Focus je potpisana.
U međuvremenu, Focus je naglo krenuo prošle godine: prema podacima nemačke analitičke agencije Dataforce, njegova prodaja u Evropi iznosila je 100.666 jedinica, što je 27,6% više od prodaje u 2022. godine. Za poređenje, recimo da je prošle godine VW Golf prodat u 184.279 jedinica u Evropi (+3,9%), Škoda Octavia – 161.784 jedinica (+43,5%), Toyota Corolla – 132.451 jedinica (+2%), Peugeot 308 – 93.070 komada (+4,8%).
Podsetimo, aktuelna, četvrta generacija Forda Focusa se proizvodi od 2018. godine; 2021. godine podvrgnuta je planiranoj restilizaciji. Focus je napustio američko tržište u svojoj trećoj generaciji, ali postoji lokalizovani Focus IV za Kinu, koji je prodat u 5.000 jedinica prošle godine. Generalno, malo je verovatno da će „ugljovodonični“ Focus preživeti van Evrope, ali bi se mogao vratiti na globalno tržište u obliku električnog automobila.
AutoRepublika