Ako prijedlog Saveta EU o reviziji prava putnika u avionskom saobraćaju bude usvojen, mnogi putnici ubuduće će teže ostvarivati pravo na naknadu u slučaju otkazivanja letova ili kašnjenja – što je do sada bilo jedno od pravednijih prava izborenih za evropske potrošače.
Naime, Savet je predložio čitav niz izmena u sistemu ovih prava i predstavio ih kao nove pogodnosti za potrošače, ali je mnogima promaklo da se najnovijim predlogom značajno smanjuje mogućnost dobijanja naknade u slučaju kašnjenja ili otkazivanja leta.
Prema važećim propisima, svi putnici čiji let kasni najmanje tri sata imaju pravo na naknadu u iznosu od 250 evra. Međutim, prema novom predlogu, naknada od 300 evra za kraće rute do 3500 kilometara isplaćivaće se tek ako putnik stigne na destinaciju sa najmanje četiri sata zakašnjenja. Potrošačka udruženja to smatraju nepravednim jer se većina kašnjenja dešava upravo u rasponu od dva do četiri sata.
Izbegavali pružanje pomoći
Kod dužih letova, preko 3500 kilometara, naknada će biti isplaćena tek ako putnik stigne sa najmanje šest sati zakašnjenja, a tada će iznositi 600 evra.
U nekim segmentima, ipak, došlo je do pozitivnih promena – na primer, u slučaju kašnjenja, aviokompanije više neće moći da se pozivaju na vanredne okolnosti bez dokaza, već će morati jasno pokazati da su učinile sve što je moguće da obave let. Takođe, biće jasno propisana obaveza aviokompanija da u slučaju kašnjenja putnicima obezbede pomoć (osveženje, obrok, smeštaj), što su mnoge do sada izbegavale.
Potrošačka organizacija BEUC upozorava da novi predlog, kakav je predložio Savet, zapravo znači znatno manju zaštitu prava putnika u avionskom saobraćaju – iako su ta prava svakako zahtevala modernizaciju i uvođenje elemenata koji su nedostajali.
Suprotno propisima EU
„Iako je sporazum na papiru poboljšao neka prava, poput boljeg pristupa informacijama u slučaju poremećaja, kao i pomoći i nege, on u isto vreme značajno smanjuje neka ključna prava. Uzmimo za primer naknadu štete – novi pragovi za ostvarivanje tog prava lišavaju većinu putnika prava na naknadu, jer se većina kašnjenja kreće između dva i četiri sata. Potrošačke organizacije pozivaju poslanike Evropskog parlamenta da ostanu pri svom stavu i podrže ključna prava“, izjavio je Agustin Reina iz BEUC-a.
Reina je dodao i da Savet bespotrebno žuri sa izmenama ovih prava, umesto da iskoristi priliku i sprovede kvalitetnu reviziju koja bi putnicima zaista donela koristi. Takođe je podsetio da je Udruženje upozorilo na praksu aviokompanija koje naplaćuju unos ručnog prtljaga – što je protivno evropskim propisima.
Sledeći korak je na Evropskom parlamentu, koji će razmotriti stav Saveta i odlučiti da li će ga odobriti, izmeniti ili odbaciti.