17. Juna 2025.

Ekskluzivno: TEST Škoda Kodiaq RS & Octavia RS na stazi

Adrenalinski udar

Škoda Kodiaq RS

Rijeka, Hrvatska
Od našeg specijalnog izveštača
Aleksandar Bursać

Najsnažnije verzije Kodiaqa i Octavije sa oznakom RS sada imaju po 265 KS

Vremena su takva da proizvođači automobila sve ređe planiraju visokoperformansne verzije svojih najprodavanijih modela sa SUS motorima. Na svu sreću, Škoda je odlučila ne samo da zadrži RS varijante Kodiaqa i Octavije, već i da ih učini snažnijim!

Škoda Octavia RS

Razlog za izbegavanje moćnih automobila sa SUS motorima, pogađate, leži u činjenici da oni više zagađuju. Kvote za emisiju izduvnih gasova su odavno uvedene; računa se svaki proizvedeni primerak, pa ko ih premaši, plaća penale. Otuda invazija izuzetno snažnih električnih i elektrifikovanih modela. Za njih jednostavno nema ograničenja. Bar ne onih koja tište modele sa SUS motorima. A da među njima postoji ogromna razlika po mnogim parametrima – to uopšte ne dovodimo u pitanje!

Škoda Kodiaq RS

Zato smo, kao ljubitelji, zahvalni svim proizvođačima koji su našli način da pod haubom zadrže snažne SUS motore. Među njima je Škoda, koja već godinama unazad pruža više za uloženi novac. Bilo da je reč o prostranosti, opremi i materijalima u unutrašnjosti, bilo da se radi o motorizaciji. Škoda u ponudi ima za svakog po nešto, od dizelaša i benzinaca, preko plag-in hibrida, pa do potpuno električnih modela. Ovaj put, dobili smo ekskluzivnu priliku da testiramo najsnažnije verzije „kodijaka i oktavije“! I ne samo to…

Škoda Octavia RS

Škoda ove godine beleži dva velika jubileja – 130 godina postojanja marke i 50 godina otkako je predstavljena Škoda 130 RS, bazirana na čuvenom kupeu 110 R, a u narodu poznata i kao „češki porše“. U čast jubileja, Škoda je za novinare priredila vožnju u ovom atraktivnom kupeu kao svojevrsno održavanje nivoa adrenalina između vožnje najnovijeg „kodijaka RS“ i „oktavije RS“. Sve se odigravalo na Automotodromu Grobnik, kao i na okolnim (auto)putevima.

Škoda Octavia RS

U vreme kada smo stigli na Grobnik, još uvek je važio embargo na objave vezane za Kodiaq RS. Veliki SUV je, zapravo, zvezda događaja jer se tek pojavio u najsnažnijem izdanju, mada su mu stari 130 RS i Octavia RS dobrim delom ukrali predstavu. Pre svega zbog toga što smo potonje imali prilike da testiramo na samoj stazi, što za volanom, što na mestu suvozača. A da bismo do staze došli, vozili smo se novim „kodijakom RS“.

Škoda Kodiaq RS

Prvi susret sa najvećim SUV modelom Škode u najbržem izdanju ostavio je veliki utisak. Definitivno se razlikuje u odnosu na druge verzije, pre svega mnoštvom detalja. Duga bočna linija u kombinaciji s crnim „D“ stubom podseća na aktuelne modele Range Rovera. Znatno oštriji prednji deo sa novim branikom daje agresivan izgled, posebno sa crnim detaljima i „RS“ oznakama. Adaptivni farovi, koji su deo standardne opreme, svojim snopom „preskaču“ vozila ispred kako ne bi zaslepeli njihove vozače.

Škoda Kodiaq RS

Nazad su pravi završeci izduvnog sistema, što je sve ređi prizor u auto-industriji. Auto je, zapravo, toliko veliki da atraktivni točkovi prečnika 20 inča ne mogu da popune četvrtaste lukove blatobrana. Među upečatljivim detaljima su crvene kočne čeljusti. Zanimljivo je da sedmosed ima potpuno drugačije prednje kočnice (dvoklipna klješta umesto jednoklipnih) u poređenju s verzijom sa pet sedišta, što se primeti i vizuelno.

Škoda Kodiaq RS

Svakako, glavni adut „kodijaka“, bez obzira na verziju, tradicionalno je njegov unutrašnji prostor. Najbolji opis bio bi „gigantski“. Naravno, „RS“ verzija nije izuzetak. Prednja sportska sedišta sa integrisanim naslonima za glavu su relativno široka, ali ipak nude dobru bočnu podršku. Naravno, tu je i podešavanje dužine donjeg dela.

Škoda Kodiaq RS

Putnike pozadi očekuje prostranost dostojna luksuzne klase. Pozadi čak i visoke osobe mogu da prekrste noge. Ovo je bukvalno biznis klasa u SUV-u! Za one kojima je potreba treći redi sedišta, treba reći da tamo bez problema mogu da se sme ste ne samo deca već i osobe prosečne visine. Ipak, kod te varijante gepek je za nijansu manji, jer je oboren treći red „potopljen“ u pod. Umesto 910 litara, ima „svega“ 845.

Škoda Kodiaq RS

Kako prtljag ne bi besciljno leteo po ovom prostranstvu, Škoda nudi svoje poznate sisteme za obezbeđivanje tereta u okviru Simply Clever koncepta.

Škoda Kodiaq RS

Još jedna izuzetno bitna karakteristika velikih „škoda“ je kvalitet završne obrade i materijala. Na veoma je visokom nivou, do te mere da bi čak i Audi mogao nešto da nauči. Tvrda plastika se nalazi samo u donjem delu vrata i centralne konzole. Pregrade u vratima su tradicionalno obložene tepihom, što se ne viđa tako često ni na daleko skupljim i većim premijum limuzinama.

Škoda Kodiaq RS

Dvostruka stakla obezbeđuju tihu vožnju, dok se sve funkcije kontrolišu se preko velikog displeja dijagonale 13 inča. Zahvaljujući logičnom rasporedu i brojnim prečicama, rukovanje je relativno jednostavno. Da bi ekran ostao čist, u centralnoj konzoli se nalazi mali čistač ekrana sa mikrofiberom. Potrebno je malo vremena da se shvati njegova svrha, ali je praktičan dodatak. „RS“ verzija ima kompletan infotejnment paket, uključujući veliki head-up displej koji ozbiljno pomaže u održavanju pažnje na put.

Škoda Kodiaq RS

A sada, sledi ono zbog čega smo i došli na prezentaciju. RS i dalje koristi EA888 Evo 4 motor. Iako poznat iz Golfa GTI i Octavije RS, prilagođen je za Kodiaq. Obrtni moment povećan je sa 370 na 400 Nm, ali je karakteristika motora postala manje agresivna. Subjektivan osećaj kaže da je izgubio deo svoje oštrine u poređenju s Octavijom RS. S druge strane, zbog pogona na sva četiri točka, u odnosu na nju ima za desetinku ima bolja ubrzanja do „stotke“.

Škoda Kodiaq RS

Ipak, veliki SUV je nešto tromiji. Bez obzira na to, međuubrzanja su moćna, ne samo na magistrali prilikom preticanja, već i pri velikim putnim brzinama na auto-putu. Uz sve to, ima i napredan sistem adaptivnog oslanjanja DCC Plus, koji mu omogućava da se kreće u širokom rasponu podešavanja – od izuzetno mekog i udobnog do gotovo trkački tvrdog. U najmekšem režimu veliki SUV se lagano njiše preko neravnina. Najtvrđe podešavanje oslanjanja zapravo je korisno samo na stazi. U svakom slučaju, lako je pronađi odgovarajuću meru u jednom od ukupno 15 različitih nivoa podešavanja.

Škoda Kodiaq RS

Dodatnu prednost pruža i standardni progresivni upravljački sistem, koji omogućava precizno i intuitivno upravljanje. Osećaj na volanu je direktan, ali ne previše agresivan, što znači da vozač dobija jasnu povratnu informaciju bez previše krugova upravljača.

Škoda Kodiaq RS

Zahvaljujući standardnom pogonu na sva četiri točka, Kodiaq uvek pruža odlično prijanjanje. U Sport režimu, čak i sa zimskim gumama, SUV precizno izlazi iz svake krivine bez izraženog podupravljanja. To znači da vožnja može da bude prilično zabavna, a oznaka RS na ovom modelu potpuno opravdana.

Škoda Kodiaq RS

Za potpuno sportski osećaj pobrinuo se i izduvni sistem sa električnom klapnom. Najdublji i najglasniji zvuk ima u sportskom modu, u standardnom je umereniji sa bukom, dok je u komfortu naglašavanje buke u potpunosti isključeno.

Škoda Kodiaq RS

Ogroman prostor u kabini, sjajan enterijer, sofisticirano oslanjanje i bogata oprema čine ga jednim od najatraktivnijih porodičnih SUV modela na tržištu. Pogotovo u snažnoj „RS“ varijanti, koja se odlično vozi i ostavlja snažan utisak na putu.

Škoda Kodiaq RS

Stižemo do Automotodroma Grobnik, čuvene staze koja ispunjava FIA i FIM propise. Iako je izvorno projektovana za moto trke i ne spada među najbrže, sasvim je adekvatna da na njoj isprobamo Octaviju RS.

Škoda Octavia RS

Pod haubom je isti motor kao u Kodijaku RS, ali je softverski izmenjen. Kao što smo već pomenuli, raspolaže sa 370 umesto sa 400 Nm. Isti je i DSG menjač sa sedam brzina, a snaga se prenosi na prednje točkove.

Škoda Kodiaq RS

Kao i do sada, Octavia RS se vizuelno razlikuje u odnosu na ostale verzije mnogobrojnim sportskim detaljima. I ovde su drugačiji branici, kočne čeljusti su crvene, a posebno dizajnirane felne imaju plastične umetke u cilju aerodinamičke optimizacije. Unutrašnjost je takođe specifična sa integrisanim naslonima za glavu u sportskim sedištima. Zanimljivo je da ovde nema produžavanja donjeg dela, mada su sedišta već sama po sebi među najdužima u auto-industriji.

Škoda Octavia RS

Škoda je za vožnju po stazi pripremila potpuno fabričke automobile, sa standardnim letnjim gumama sa kojima se inače isporučuju. Na raspolaganju nam je i karavan i liftbek. Vožnju predvodi instruktor u takođe fabričkoj „oktaviji RS“. Podešen je sportski režim vožnje, a samim tim je i DSG menjač u sportskom modu. Prvi krug je zagrevanje. Upoznajemo stazu dugu 4.168 metara sa 15 krivina. Već sledeći krug je daleko brži, a „oktavija RS“ počinje da pokazuje svoje drugo lice. Na ulici i auto-putu je izrazito sportska zbog tvrđeg ogibljenja i daleko oštrije podešene mape motora u odnosu na Kodiaq RS.

Škoda Octavia RS

Jednostavno, spremna je da zaroza asfalt i na najmanje dodavanje gasa. Međutim, tek na stazi pokazuje svu svoju brutalnost, čiji je krajnji rezultat sumnja da auto ima „samo“ 265 konja, što je svakako solidno unapređenje sa dosadašnjih 245, koliko je imala pre redizajna. Potpuno je neverovatno kakvu promenu karaktera ispoljava, što u pogledu ležanja u krivinama, što u pogledu snage kojom iz njih izlazi. Svakim krugom sve smo brži, a granica nikako da bude dotaknuta.

Škoda Octavia RS

Da li možete da zamislite da fabričkom Škodom Octavijom prolazite sa 190 km/h kroz krivinu? Čak i kada smo dostigli momenat u kom nos počinje da beži, laganim oduzimanjem gasa i korekcijom volana auto se vraća na zadatu putanju. Pritom, način na koji menjač slaže brzine i dozira međugas u stilu iskusnog trkača pri usporavanju na ulasku u krivinu ostavlja bez teksta.

Škoda Octavia RS

Ništa manje ne fascinira zvuk motora na 6000 obrtaja, koji traži još gasa i jedva čeka da isporuči ko zna koliko snage preko deklarisanih 265 „konja“. Sve to bespogovorno prate sjajne kočnice, koje ne pokazuju znake umora ni posle nebrojenih uzastopnih kočenja.

Škoda Octavia RS

Na kraju vožnje, nije bilo vozača koji iz auta nije izašao sa osmehom na licu, iznenađen nadrealnim mogućnostima jednog porodičnog automobila dostupnog širem sloju kupaca. Upravo to i jeste suština Škodinih „RS“ modela, da pruže istinsko zadovoljstvo u gotovo nemogućim uslovima postavljenih od strane EU birokratije.

Škoda Octavia RS

RS oznaka po drugi put na Kodiaqu

Prva generacija Škode Kodiaq RS bila je izuzetno popularna u zemljama Zapadne Evrope. Pre svega zato što je u početku dolazila sa snažnim bi-turbo dizelom iz Folksvagen koncerna, koji bi svakom vozaču izmamio osmeh na lice. Međutim, sa redizajnom se to promenilo. Zbog sve strožih ekoloških propisa, snažni dizelaš je ispao iz ponude.

Škoda Octavia RS

Na njegovo mesto došao je univerzalni motor koncerna – EA888, poznat i kao Triple Eight. On pokreće ne samo Golf GTI i Golf R, već i Škodu Octaviju RS, a našao se i u Kodiaqu. To se nije promenilo ni kod nove generacije. Aktuelna verzija „LK2“ sa 265 KS i 400 Nm obrtnog momenta omogućava velikom SUV-u impresivne performanse.

Škoda Kodiaq RS

Četvrt veka Octavije RS

Škoda Auto neprestano razvija nove visokotehnološke sisteme u okviru svoje trkačke divizije Škoda Motorsport, testirajući ih u najtežim uslovima međunarodnih relija kako bi ih kasnije primenila u serijskim modelima. Ova rešenja svoju premijeru doživljavaju u najsportskijim modelima marke, koji već 25 godina nose oznaku RS.

Tako su za novinare bile izložene sve generacije popularnog modela: Octavia RS prve generacije opremljena 1,8 litarskim turbo-benzincem sa 180 KS, Octavia RS druge generacije sa 2,0 TFSI motorom od 200 KS, Octavia RS treće generacije sa 2,0 TSI motorom od 220 KS i aktuelna četvrta generacija.

Škoda Octavia RS

Vremeplov na stazi

Posle čuvene Škode 1000 MB, došlo je vreme za unapređenje 1969. godine, kada su svetu predstavljeni modeli „100/110 L“. Oni su se od svog prethodnika razlikovali pre svega po novoj karoseriji. Već sledeće godine, dizajneri su na bazi osnovne verzije razvili model Škoda 110 L Rally i 110 R Coupe. Tokom 1972. predstavljena je Škoda 120 S Rally, sportski automobil koji je tokom sedamdesetih češće učestvovao na domaćim trkama nego bilo koje drugo vozilo.

Sa ambicijom da ostvare dobre rezultate i u generalnom plasmanu na međunarodnim relijima, 1974. godine predstavljena su vozila kategorije B5 – Škoda 180 RS i Škoda 200 RS. Međutim, ovi automobili nisu mogli da dobiju homologaciju za trke u inostranstvu, što je dovelo do razvoja legendarnog modela 130 RS. Upravo u ovom modelu smo i mi imali prilike da se provozamo jedan krug i uživamo u fantastičnom osećaju analogne mašine koja sa lakoćom velikom brzinom prolazi krivine uz povremeni drift.

Škoda 130 RS

Pogonski sklop čini klasična četvorocilindarska vodeno hlađena jedinica sa OHV sistemom (visećih) ventila, postavljena iza zadnje osovine. Prva verzija imala je snagu od 112,5 KS pri 7.250 o/min, a kako se automobil razvijao za trke, snaga je porasla na 142 KS pri 8.500 o/min. Zapremina motora povećana je sa početnih 1.289 kubika na maksimalnih 1.299,6 cm³, koliko je dozvoljavala klasa do 1.300 ccm. Ipak, najveća prednost čehoslovačkog kupea bila je njegova upravljivost – lagana i dobro izbalansirana konstrukcija pomagala je vozačima ne samo u krivinama, već i na pravcima, pri skokovima i prilikom maksimalnog ubrzanja, kada su gotovo prkosili zakonima fizike.

Između 1975. i 1980. godine proizvedeno je skoro 200 primeraka ovog legendarnog trkača.

Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS
Zapremina1984 ccm
Snaga195 kW (265 KS) pri 5000–6500 o/min
Maks. obrtni moment400 Nm pri 1650–4350 o/min
MenjačAutomatizovani, 7 stepeni
PogonNa sva četiri točka
Dimenzije (D/Š/V)4761/1864/1663 mm
Međuosovinsko rastojanje2791 mm
Klirens194 mm
Prtljažnik340–910 / 2105 l
Rezervoar58 l
Maks. brzina231 km/h
Ubrzanje 0–100 km/h6,3 s
Kombinovana potrošnja8,2–8,5 l/100 km
Emisija CO₂186–193 g/km
Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS
Zapremina1984 ccm
Snaga195 kW (265 KS) pri 5250–6500 o/min
Maks. obrtni moment370 Nm pri 1600–4500 o/min
MenjačAutomatizovani, 7 stepeni
PogonNa prednjim točkovima
Dimenzije (D/Š/V)4709/1829/1455 mm
Međuosovinsko rastojanje2681 mm
Klirens129 mm
Prtljažnik600 / 1555 l (640 / 1700 l karavan)
Rezervoar50 l
Maks. brzina250 km/h
Ubrzanje 0–100 km/h6,4 s
Kombinovana potrošnja6,7–7,1 l/100 km
Emisija CO₂153–161 g/km
Škoda Octavia RS

magazin.novosti.rs

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare