Desetine ogromnih kontejnerskih brodova punih poklona stižu u Evropu sa do četiri nedelje zakašnjenja.
Dugotrajna suša koja je ove godine pogodila delove Centralne i Južne Amerike primorala je Upravu za Panamski kanal da smanji broj brodova koji svakodnevno prolaze kroz kanal, što bi ove godine moglo mnoge Evropljane ostaviti bez poklona pod borom.
Naime, desetine masivnih kontejnerskih brodova koji Panamskim kanalom prevoze nove ajfone, televizore, bicikle za vežbanje, odeću i svetla na drvetu stižu u Evropu sa do četiri nedelje zakašnjenja pošto je uprava Panamskog kanala smanjila broj dnevnih tranzita zbog suše. Prosečno vreme čekanja na brodove je 12 dana, a kašnjenja bi mogla da dovedu do povećanja cena hrane i goriva.
The Panama Canal has become so backlogged that the world’s largest operator of chemical tankers has decided to reroute its fleet to the Suez Canal. https://t.co/0B9QfMPSAF pic.twitter.com/NaafCfmHMO
— FORTUNE (@FortuneMagazine) December 5, 2023
Skoro 80 brodova koji ovih dana pokušavaju da prođu kroz Panamski kanal naišli su na značajna kašnjenja. Obično je potrebno osam do deset sati za tranzit, ali brodovi sada čekaju u proseku jednu do dve nedelje. Od 7. novembra kroz kanal su prolazila samo 24 broda dnevno. Vlasti su takođe smanjile nivo gaza – koliko nisko brod može biti u vodi – što znači da neki brodovi moraju da nose manje tereta. Inače, 38 brodova dnevno prođe kroz Panamski kanal. Čak i ako se kišna sezona sledeće godine „pojavi“ na vreme, gužve u saobraćaju i ograničenja propuha će se nastaviti dugo do 2024. Rekordna suša pogodila je Panamu ranije ove godine, sa čak 50 odsto manje padavina nego prošle godine. Nedostatak kiše isušio je glavno jezero u Panamskom kanalu, ometajući transport na jednom od najvažnijih morskih puteva na svetu.
An 11 hour transit from the Pacific Ocean to the Atlantic Ocean through the Panama Canal, filmed aboard the Ocean Princess on February 28ᵗʰ, 2016.
— Visionaledge (@Visionaledge) December 7, 2023
📹 (✏️) : Steve Noble pic.twitter.com/HiQowzbDrw
Stiven Paton, stručnjak sa Smitsonijan instituta za tropska istraživanja u Panami, rekao je da je ovo treći ekstremni deficit kiše u poslednjih 25 godina. “Voda je na najnižem nivou za skoro 100 godina. To je krajnje zabrinjavajuće”, rekao je Paton za Miror. David Jinks, šef istraživanja ponašanja potrošača u kompaniji ParcelHero, rekao je da bi blokada Panamskog kanala mogla dovesti do nestašice robe i povećanja cijena goriva i hrane. Samo četiri-pet LNG brodova uspe da prođe Panamskim kanalom za mesec dana. Ranije je prosek bio jedan dnevno. „Biće značajnog uticaja na niz proizvoda koji se obično transportuju kanalom u kontejnerima, uključujući televizore, mobilne telefone, bicikle za vežbanje, kompjutere, božićne džempere i lampice za bor“, dodao je Jinks.
Neki brodovi su pokušali da izbegnu zastoj i uputili su se ka Sueckom kanalu u Egiptu. Suec ima veći kapacitet od Panamskog kanala i više brodova može da prođe kroz njega dnevno. Međutim, kako je Suecki kanal počeo da preuzima više plovila nego obično, tako se i vreme čekanja u Suecu smanjilo. Postoji mogućnost da čamci plate određeni iznos da bi iskočili u redu. Vlasti održavaju aukcije kad god brod pokvari. Ove godine, mesta u redu prodata su za čak četiri miliona dolara. Pre godinu dana, prosečna aukcijska cena bila je oko 173.000 dolara, prema podacima kompanije Vaipoint Port Services. Kompanije su ove godine potrošile 230 miliona dolara na aukcije.