Riječ „downsizing“ je ona koju malo ko voli, zar ne? U automobilskoj industriji je postala popularna tokom poslednjih desetak godina kada su sve stroži zakoni u vezi nivoa izduvnih gasova naterali proizvođače da krenu drugim putem. Odjednom su nestali veći atmosferski motori, koji su mogli „večno da traju“, a zamenili su ih manji i efikasniji turbobenzinci s tri cilindra i sa sličnom snagom.
Naravno, logika kaže da tamo neki 0,9-litarski turbobenzinac nikako ne može da traje dugo kao što je to bio slučaj sa starijom 2,0-litarskim dizelom, pa nije teško zaključiti zašto ih narod ne voli.
„Downsizing“ je, verovali ili ne, pogodio i Sjedinjene Američke Države. Ne u onoj meri kao ostatak sveta, ali je svakako sve više turbobenzinaca sa četiri i šest cilindara umesto atmosferskih motora sa šest i osam cilindara. Evropska javnost se poprilično iznenadi kada im kažemo da čak i američki bestseler Ford F-150 uglavnom ima šest cilindara ispod haube, a ne neki glomazni V8 koji bi u prošlosti najviše viđali.
To nas dovodi do modela Chevrolet Tahoe. Reč je o jednom od dva takozvana najveća „full-size“ („najviša klasa“) terenca od strane američkog proizvođača vozila i peta generacija je stigla u izložbeno-prodajne salone pre tri godine. Sa dužinom od 5,4 metra i masom od 2,5 tone, Tahoe je baš onakav kakvog bismo očekivali od američke automobilske industrije.
Slična situacija važi i u vezi motora, pa većina kupaca može da bira između para V8-aka. Bazni 5,3-litarski razvija 355 konjskih snaga dok je opcioni 6,2-litarski za 65 „grla“ moćniji. Chevrolet nudi i 3,0-litarski turbodizel sa šest cilindara u rednoj konfiguraciji sa 305 „konja“ i maksimalnih 670 Nm obrtnog momenta za sve one kojima je ekonomičnost koliko-toliko bitna.
General Motors je nedavno krenuo da prodaje Tahoe i u Kini, a tamo smo videli motor koji nikada ne bismo očekivali u vozilu sa masom od 2,5 tone. Reč je o 2,7-litarskom turbobenzincu sa četiri cilindra, koji Chevrolet takođe nudi i na američkom tlu u nekoliko modela, uključujući i pikap kamionet Silverado.
I ne, u Kini nije jeftinija alternativa u poređenju sa spomenutim u konfiguraciji V8, već zapravo jedini agregat u ponudi. Razvija 310 konjskih snaga i maksimalnih 570 Nm obrtnog momenta, što je svakako zadovoljavajuća cifra, ali mnogi se pitaju isto ono što smo izneli na početku priče. A to je „koliko dugo će takav motor moći da izdrži u vozilu ovakvih dimenzija pre nego što zahteva generalku? Spomenućemo da je jedini menjač u izboru desetostepeni automatski, razvijen u saradnji sa Fordom.
I mnogi se pitaju zašto se Chevrolet odlučio za ovakav potez? Pa dok Amerikanci kod kuće nemaju problem sa radnom zapreminom motora (ne igra nikakvu ulogu u cenama registracije i osiguranja), u Kini ipak nije takav slučaj. Samim tim, svaki kubik radne zapremine je bitan, a barem na papiru ovaj turbobenzinac ne zaostaje u velikoj meri u poređenju sa atmosferskim „osmakom“.
Za kraj ćemo spomenuti i cenu. Ona u Americi iznosi 60.495 dolara, ali će Kinezi morati da izdvoje čak 90 hiljada „zelembaća“ za bazni Tahoe. Ruku na srce, moramo reći da verzija za kinesko tržište je napucana opremom, ali i pored toga, teško je opravdati plaćanje čak 50% više cene za dvostruko manji broj cilindara, zar ne?
AutoRepublika