Studija britanskih istraživača potvrdila je prethodno istraživanje samog Googlea, koji je u septembru ikonu katanca zamenio neutralnim simbolom.
Da li znate šta znači simbol katanca u adresnom polju vašeg internet pregldača? Ako ne znate, niste jedini. Istraživanje koje je sproveo Univerzitet u Kardifu pokazuje da samo 5% odraslih razume važnost katanca. A to je, kažu istraživači u radu koji objavljuje International Journal of Human–Computer Interaction, velika pretnja našoj onlajn bezbednosti.
Niz netačnih odgovora
Simbol katanca u pretraživaču jednostavno znači da su podaci koji se šalju između servera i računara šifrovani i da drugi ne mogu da ih čitaju. Ali kada su istraživači pitali ljude što oni misle da to znači, dobili su niz netačnih odgovora. Istovremeno je čak 75% ispitanika imalo završenu srednju školu, a svaki peti i fakultetsku diplomu.
“Znate li šta predstavlja/znači ikona katanca u polju pregledača Google Chrome?”, glasilo je jedno od pitanja na koje je 63% odmah izjavilo da zna ili misli da zna šta taj simbol znači, ali samo njih 7% je tom prilikom dalo i tačan odgovor.
Drugi su uvereni da katanac označava bezbedniu veb stranicu ili da stranica ne sadrži nikakve viruse ili sumnjive linkove. Neki međutim veruju da simbol katanca znači da je stranica “pouzdana”, da nije štetna ili da je reč o “pravoj” veb stranici.
Studija britanskih istraživača potvrdila je tako prethodno istraživanje samog Googlea, koji je u septembru ikonu katanca zamenio neutralnim simbolom opisanim kao “ikona melodije” (tune icon). Google se nada da će tako izbrisati nesporazume koje je sa sobom nosila ikona katanca. Međutim, pitanje je da li će i druge kompanije slediti Googleovo ažuriranje i prilagoditi dizajn svojih pretraživača kako bi pretraživanje ubuduće bilo ujednačeno i intuitivno na svim platformama.
Posledica ratova pretraživača
Deluje bizarno da dizajn veb pregledača u 2023. godini i dalje izaziva nesigurnost. Istraživači tvrde da je reč o nikad zalečenim posledicama ratova pretraživača iz sredine devedesetih godina prošlog veka kada su Microsoft i Netscape pokušali da se nadmeću ko će objaviti brži, bolji i jedinstveniji proizvod. Istraživači upozoravaju da uvođenje različitih dizajna samo zbunjuje korisnike, dovodi do nesporazuma i lažnog osećaja sigurnosti.
Britanski istraživači zato predlažu kompanijama da udruže snage kako bi zaštitili korisnike ili barem povećale njihovu svest o mogućim rizicima na mreži. A to bi, kažu oni u časopisu The Conversation, svakako trebalo da uključi i formulisanje jednog jedinstvenog dizajna pretraživača interneta koji će omogućiti bezbedno korisničko iskustvo.