Određene zemlje su znatno pooštrile propise.
U Nemačkoj se gume sa M+S oznakom već nekoliko godina ne smatraju zimskim gumama, kao što je to slučaj u gotovo svim evropskim zemljama, bez obzira da li su članice EU ili nisu.
Doneta je odluka da zimska guma ili All Season guma mora obavezno da ima simbol planine sa tri vrha i snežnom pahuljicom, da bi bila prihvaćena kao guma koja ima zadovoljavajuće karakteristike po snegu, ledu ili bljuzgavici.
Od kada važi ova odluka?
Ova odluka doneta je još 2018. godine. Međutim, vozači koji su već imali takve gume u trenutku donošenja odluke mogli su da ih koriste i dalje – i mogu da ih koriste sve do 30. septembra 2024. godine.
Preciznije – gume sa M+S oznakom koje su proizvedene pre 2018. mogu i dalje da se koriste kao zimske do septembra 2024, pošto su nadležni verovatno uzeli u obzir “maksimalan” životni vek gume, a kako ne bi oštetili vozače koji su neposredno pre donošenja ove odluke kupili potpuno nove gume.
Da bi se gume proizvedene nakon 2018. priznale kao odgovarajuće zimske gume za korišćenje u zimskim uslovima (sneg, led i poledica) moraju da imaju simbol planine sa tri vrha i snežnom pahuljicom.
Da li u Nemačkoj postoji vremenski period za obavezno korišćenje zimskih guma?
Slično kao kod nas, ukoliko na putu nema snega, leda, poledice, bljuzgavice i slično, možete celu zimu da vozite na letnjim gumama.
Međutim, ukoliko padne sneg ili se putevi zalede – morate da imate zimske gume i to prave zimske gume ili All Season gume, koje obavezno moraju da imaju simbol planine sa tri vrha i snežnom pahuljicom.
Kako je uopšte nastao ovaj problem i zašto su promenjeni propisi?
Objasnimo prvo šta znači oznaka M+S, a šta znači znak planine sa tri vrha i snežnom pahuljicom u njoj. Oznaka M+S uglavnom označava samo geometriju šare prilagođenu vožnji po blatu i snegu.
Kolika je ta prilagođenost i da li možda guma ima drugačiju smešu od koje je napravljena, to zavisi od proizvođača i modela gume, namene gume i slično.
Glavni problem je u tome što ne postoje zakonski propisi (ili standardi) koji propisuju koje uslove guma mora da ispuni kako bi smela da nosi oznaku M+S. To zavisi isključivo od proizvođača gume.
Objasnićemo ovo detaljnije. U oznaci M+S:
a) slovo M označava “mud” na engleskom, tj. blato na srpskom
b) slovo S označava “snow” na engleskom, tj. sneg na srpskom
Ako u ovoj oznaci postoji slovo S što označava sneg, u čemu je onda problem? Problem je u tome što sama oznaka M+S ne garantuje apsolutno ništa po pitanju toga kakve će guma imati karakteristike na snegu.
Naime, oznaku MS, M+S ili M&S proizvođači guma mogu po sopstvenom nahođenju da stave na svoju gumu bez ikakve odgovornosti, provere i obaveze da ispune neki standard kako se ta guma ponaša na snegu ili pri niskoj temperaturi.
Praktično ostaje samo da verujemo proizvođaču da je napravio gumu sa kojom ćemo bezbedno moći da vozimo u zimskim uslovima. Dodatnu konfuziju unosi činjenica da oznaku M+S možemo da vidimo i na nekim letnjim gumama – i ne, ovo nije urbana legenda.
Ne postoje propisi koji uređuju ovu oblast. Dakle, oznaku M+S možemo da vidimo i na zimskim i na All Season (za sve sezone), pa čak i na letnjim gumama, što zavisi samo od proizvođača gume.
Međutim, znak planine sa tri vrha i snežne pahuljice u njoj ima “zakonsku težinu”.
Taj simbol proizvođači na gume ne mogu da stavljaju po slobodnoj volji. Guma prvo ide na zvanično testiranje u snežnim uslovima. Dakle, gume moraju da ispune određene uslove da bi mogle da nose ovaj simbol, koji se zvanično naziva 3PMSF.
Test je standardizovan i tek nakon što ga gume „polože“, na njih može da se stavi pahuljica u planini, tj. 3PMSF znak. Nećemo ulaziti u detalje testiranja, pošto prosečnom vozaču nisu od velike koristi.
Naravno, to što neka guma ima ovaj znak na boku, ne znači da je svemoćna u vožnji po snegu. Daleko od toga – to samo znači da je ispunila makar minimum neophodnih uslova na testiranju. Rezultati testiranja se ne objavljuju.
Zaključak
Iako je reč o propisima samo u Nemačkoj, nije na odmet da pratimo šta se dešava u drugim evropskim zemljama, pošto mi konstantno usaglašavamo propise sa Evropom i na osnovu toga možemo da predviđamo kakve bi novine mogle da stignu i kod nas.