U posljednjih nekoliko mjeseci, dogodila se serija avionskih nesreća koji su izazvale zabrinutost javnosti u vezi sa bezbjednošću avio-saobraćaja.
Međutim, detaljna analiza statističkih podataka ukazuje na to da, uprkos ovim incidentima, avio-saobraćaj ostaje najsigurniji oblik transporta, sa dugoročnim trendom smanjenja broja nesreća i fatalnih ishoda.
Nedavni incidenti i statistički trendovi
U januaru 2025. godine, dogodila se nesreća u Vašingtonu, u kojoj je došlo do sudara komercijalnog aviona i vojnog helikoptera, u kojoj je stradalo 67 osoba. Ovaj incident dodatno je podstakao diskusiju o bezbjednosti avio-saobraćaja u Sjedinjenim Američkim Državama.
Krajem decembra 2024. godine, avion kompanije Jeju Air, let 7C2216, srušio se na Međunarodnom aerodromu Muan u Južnoj Koreji. Ova nesreća, u kojoj je stradalo 179 putnika, je bila nesreća sa najviše stradali u prošloj godini i najsmrtonosnija avionska katastrofa na južnokorejskom tlu ikada.
Broj avionskih nesreća po dekadama prema ICAO
Iako su ovi događaji tragični, statistički podaci ukazuju na dugoročni trend smanjenja broja avionskih nesreća. Prema podacima Nacionalnog odbora za bezbjednost saobraćaja (NTSB) u Sjedinjenim Američkim Državama, ukupan broj avionskih nesreća u januaru 2025. godine iznosio je 62, što je smanjenje u odnosu na 80 nesreća zabilježenih u januaru 2024. godine.
Većina ovih nesreća se odnosi na letove generalne avijacije, dok su incidenti koji uključuju komercijalne avione rijetki. Od deset fatalnih nesreća u januaru 2025. godine, samo jedna je uključivala komercijalni avion. Ovi podaci ukazuju na kontinuirani napredak u bezbjednosti avio-saobraćaja.
Globalni kontekst bezbjednosti avio-saobraćaja
Na globalnom nivou, statistike potvrđuju kontinuirano poboljšanje bezbjednosti u avio-saobraćaju. Prema podacima Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO), stopa fatalnih nesreća za velike komercijalne avione u 2020. godini iznosila je 0,27 na milion letova. Ova stopa znači da se na približno svakih 3,7 miliona letova dogodi jedna fatalna nesreća. Ovakvi rezultati ukazuju na visok nivo sigurnosti u avio-industriji, zahvaljujući stalnim naporima u unapređenju tehnologije, obuke posada i implementaciji strožih sigurnosnih standarda.
Faktori koji doprinose poboljšanju bezbjednosti
Napredak u tehnologiji, bolja obuka posada i strožije regulative ključni su faktori koji su doprinijeli povećanju bezbjednosti u avio-saobraćaju. Savremeni avioni opremljeni su naprednim sistemima za navigaciju i kontrolu, dok se obuka pilota i osoblja kontinuirano unapređuje kroz programe koji fokusiraju na efikasnu komunikaciju i donošenje odluka u kokpitu.
Pored toga, implementacija savremenih tehnologija na aerodromima, uključujući termovizijske kamere dugog dometa i senzore za detekciju pokreta, značajno je poboljšala bezbjednost perimetra i operacija na zemlji.
Percepcija javnosti i medijski uticaj
Iako statistike ukazuju na poboljšanje bezbjednosti, percepcija javnosti može biti drugačija zbog medijskog izvještavanja o nesrećama. Visokoprofilni incidenti često dobijaju značajnu medijsku pažnju, što može stvoriti utisak da su takvi događaji učestaliji nego što zaista jesu.
Stručnjaci ističu da, iako je svaka nesreća tragična, ukupni trendovi ukazuju na sve veću sigurnost avio-saobraćaja.
Uprkos nedavnim tragičnim incidentima, avio-saobraćaj ostaje jedan od najsigurnijih oblika transporta.
Kontinuirani napori u unapređenju tehnologije, obuke i regulative doprinose smanjenju broja nesreća i fatalnih ishoda.
Dok medijsko izvještavanje može uticati na percepciju javnosti, objektivni podaci potvrđuju da je bezbjednost avio-saobraćaja na istorijski visokom nivou, prenosi Aero.rs.
Foto: Tanjug/AP
Izvor: Nezavisne