11. Septembra 2023.

Da li se mijenjaju propisi i za električne bicikle?

Povodom najavljenih novih pravila za vozače e-trotineta, sajt Polovni automobili piše o još jednom relativno novom prevoznom sredstvu na našim ulicama.

Dobili smo razna pitanja vlasnika električnih bicikala (i fabričkih i prepravljenih), kao i potencijalnih kupaca koji žele da znaju kakva je situacija sada i šta može da ih očekuje u budućnosti. Povećano interesovanje je najverovatnije izazvano izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja, kojima se uređuje problematika električnih trotineta.

Stoga se mnogi pitaju da li će za električne bicikle važiti ista ili slična pravila kao za el. trotinete, od toga da li će i vlasnici bicikala morati da nabavljaju nalepnice kao za električne trotinete, preko ograničenja maksimalne brzine, do ograničenja snage elektromotora. Objasnimo prvo “zakonsku” razliku između električnih trotineta i električnih bicikala.

Električni bicikl ne spada u istu kategoriju kao električni trotinet

Pošto se u propisima pojavila kategorija “lako električno vozilo”, neki su pomislili da tu spadaju i električni bicikli. Međutim, u najnovijim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja “na udaru” su se našli samo električni trotineti.

Kada su u pitanju električni bicikli, ništa nije menjalo – oni su i dalje u nekoj vrsti pravnog vakuuma. Električni trotinet spada u kategoriju “lako električno vozilo”, što je vozilo:

• sa najmanje dva točka

• sa mehaničkim upravljačem

• bez mesta za sedenje

• maksimalne brzine 25 km/h

• maksimalne mase (praznog vozila) 35 kg

• čija trajna nominalna snaga elektromotora (snaga koju motor može konstantno da razvija a da se ne pregreje ili ošteti) nije veća od 0,6 kW

Pošto ima sedište, električni bicikl ne može da se svrsta u kategoriju “lako električno vozilo”.

Dakle, za sada nema problema za električne bicikle, ali koliko dugo će to da potraje?

Može se reći da su električni bicikli kod nas trenutno “nevidljivi” po pitanju zakona (propisa), iako je rešenje u suštini vrlo jednostavno i odavno se primenjuje u Evropskoj uniji. Stoga nadležni, ukoliko odluče, mogu vrlo brzo i lako da izmene propise, bez brojnih nedoumica koje su pratile el. trotinete.

Pritom, dobar deo posla je već obavljen, pošto u “Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima” već imamo “definisan” električni bicikl po evropskim propisima, odnosno “pedelec” – što je naziv nastao od „PEDal ELEctric Cycle“.

U Pravilniku, Član 15, Stav 3, piše:

“Vrsta K3 – jeste vozilo sa pogonom na pedale sa dodatnim električnim motorom čija najveća snaga nije veća od 0,25 kW i najveća konstruktivna brzina manja od 25 km/h, a koje nije deklarisano kao vozilo vrste L1.”

Inače, vozilo vrste L1 je moped. Dakle, u Pravilniku imamo definisane uslove koje mora da ispunjava električni bicikl koji po propisima u EU ne mora da se registruje, niti je za njega potrebna vozačka dozvola, već važe ista pravila kao za običan bicikl.

Da pojasnimo tehničke uslove koje mora da ispunjava:

1) bicikl ne može da se kreće isključivo na električni pogon, već elektromotor sme samo da pomaže biciklisti pri kretanju. Dakle, električni pogon služi isključivo kao pomoć pri vožnji. Nivo pomoći (asistencije) elektromotora uglavnom može da se podešava po želji bicikliste. Onog trenutka kada biciklista prestane da okreće pedale, elektromotor prestaje sa radom.

2) elektromotor nema snagu veću od 250 W (0,25 kW)

3) pomoć (asistencija) elektromotora prestaje kada se dostigne brzina od 25 km/h

Proverili smo ponudu novih “fabričkih” električnih bicikala koji se kod nas nalaze u zvaničnoj prodaji i zaključili da svi ispunjavaju gore navedene uslove, odnosno da po EU propisima za njih važe ista pravila kao za običan bicikl.

Pošto uz njih dobijate i tehničku dokumentaciju, u slučaju da u budućnosti kod nas dođe do izmena propisa, neće biti nikakvih problema pošto će propisi biti sigurno isti kao u EU.

Međutim, u problemu bi mogli da se nađu vlasnici prepravljenih bicikala – na običan bicikl je moguće ugraditi set koji čine elektromotor, baterija, kontroler i ručica gasa.

Tako prepravljeni bicikli deluju izuzetno primamljivo. Na primer, u zavisnosti od snage elektromotora i kapaciteta baterije mogu bez okretanja pedala da razviju maksimalnu brzinu od preko 50 km/h i da pređu i do 70 kilometara pri brzini od oko 25 km/h.

Pritom biciklista može da bira – hoće li da okreće pedale i da koristi pomoć elektromotora kako bi se manje umorio, da bi se brže kretao, da bi “uštedeo” bateriju i slično, ili da vozi bicikl kao skuter, isključivo na električni pogon, bez okretanja pedala.

Kada električni bicikl prestaje da bude bicikl?

Kod nas ova problematika nije zakonski uređena, kao što smo već rekli. U Evropi jeste, tako da možemo da preuzmemo gotova rešenja i za električne bicikle koji imaju snažniji motor od 250 W i nastavljaju da pružaju asistenciju i preko brzine od 25 km/h.

Međutim, za takve električne bicikle važe posebna ograničenja i pravila, u zavisnosti od zemlje. Konkretno u Nemačkoj, nazivaju se “S-Pedelec” (od “Schnell-Pedelec”, grubo prevedeno “brzi pedelec”) i imaju ograničenja kao mopedi kod nas:

• maksimalna brzina 45 km/h

• maksimalna snaga 4 kW

• vozač ne sme da ima manje od 15 ili 16 godina (zavisi od regiona)

• vozač mora da ima vozačku dozvolu za AM kategoriju

• kaciga je obavezna

• registracija i osiguranje su obavezni

• zabranjena je vožnja na biciklističkim stazama, osim na stazama na kojima je dozvoljeno da se kreću mopedi

Tu su i električni bicikli koji mogu da se kreću isključivo na električni pogon, bez okretanja pedala. Nazivaju se “e-bike”, mada se taj naziv često koristi i za druge vrste električnih bicikala.

Uglavnom, moraju da se registruju kao mopedi, maksimalna brzina je ograničena na 45 km/h, obavezna vozačka dozvola i kaciga, zabranjena vožnja na biciklističkim stazama… Postoje verzije sa maksimalnom brzinom do 20 ili 25 km/h i za njih važe nešto blaža pravila.

Na primer, kaciga nije obavezna. U drugim evropskim zemljama mogu da se koriste različiti nazivi za brže i snažnije el. bicikle, u zavisnosti od tehničkih karakteristika i vrste pogona, a mogu da se razlikuju i ograničenja i obaveze.

Kada bi moglo da dođe do izmena propisa za električne bicikle?

To je nemoguće predvideti. Uskoro bi trebalo da se usvoje izmene postojećeg Zakona što neće uticati na električne bicikle. Međutim, sprema se i potpuno novi Zakon o bezbednosti saobraćaja u kojem bi mogli da se nađu i el. bicikli, ali do njegovog usvajanja najverovatnije će proći dosta vremena.

Ipak, možda će nadležni odlučiti da ne čekaju da se završi novi Zakon, nego će problematiku električnih bicikala rešiti novim izmenama postojećeg Zakona.

Ne želimo da obeshrabrujemo kupovinu električnih bicikala. Samo upozoravamo na moguće komplikacije u budućnosti.

U svakom slučaju, dobro čuvajte svu dokumentaciju koju dobijete prilikom kupovine.

Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare