Norveška uprava za javne puteve zabrinuta je da bi vozači mogli postati previše letargični i postepeno izgubiti sposobnost da preuzmu kontrolu u kritičnim situacijama.
Prilagodljivi tempomat koji prati gužve u saobraćaju, pomoć pri održavanju u voznoj traci, svetla i brisači koji se automatski uključuju i isključuju, sve su to savremene karakteristike današnjih automobila koje olakšavaju vožnju. Ali, koliko su bezbedne?
U saopštenju za javnost, Norveška uprava za javne puteve naglašava da iako mnogi automobili odaju utisak da mogu sami da se voze, za vožnju je odgovoran vozač za volanom.
“Razvoj tehnologije nam nudi mnoge mogućnosti, ali dugoročno može da izazove i nove probleme. Naime, kako automobili mogu da pruže vozaču sve veću pomoć u vožnji, vozač postaje pasivan i na kraju može da izgubi svoje veštine”, objašnjava Štajn-Helge Mundal iz Norveške uprave za javne puteve.
Mundal ističe da bi automobilska industrija želela da ima regulatorni okvir koji joj omogućava da ima sve naprednije funkcije, a da pritom ne odgovara.
“U Norveškoj upravi za javne puteve zabrinuti smo da vozači mogu postati previše letargični i postepeno izgubiti sposobnost da preuzmu kontrolu u kritičnim situacijama, jer u praksi automobil skoro većinu stvari radi sam. Da bi vozač bio spreman, potrebno je da se bar donekle bavi vožnjom”, smatra Mundal.
Da bi se obezbedilo da vozač obraća pažnju, sistem upozorava da vozač drži ruke na volanu ili gleda u put ispred sebe. Mundal ovde ne vidi samo prednosti: sa sistemom koji stalno upozorava vozača ako ne drži dobro volan ili gleda u pogrešnom smeru, u putničkoj kabini će biti previše upozorenja koja takođe mogu da odvuku pažnju vozaču.