U zimskim uslovima vožnje svaki put može postati opasan, ali su naročito rizični oni koji se najbrže smrzavaju.
Tokom zimskih mjeseci, kada se temperature obično spuštaju ispod nule, najveća opasnost za vozače predstavlja poledica na kolovozu. Ova pojava je moguća na svim mjestima gdje temperatura pada ispod tačke smrzavanja.
Međutim, kada pokušamo da utvrdimo koja su tačno mjesta u zimskim mjesecima koja možemo nazvati opasnim tačkama, dolazimo do problema, piše RevijaHAK.
Na opasnim mjestima, nizak koeficijent prijanjanja između gume i površine može imati veliki uticaj. Sve su to lokacije na kojima zbog vremenskih uslova može postojati povećan rizik od zanošenja vozila.
Na ovakvim mjestima je duži zaustavni put i iz tog razloga je uvek dobro podići svijest vozača, upozoriti ih da prilagode vožnju zimskim uslovima, stanju podloge, ali i da vode računa o zimskim gumama, da li su dovoljno kvalitetne i da li se sa njima može krenuti na put.
Bez obzira na to koji automobil vozite, bilo da je u pitanju pogon na sva četiri točka ili automobil opremljen najsavremenijim sigurnosnim sistemima, poledica na putu predstavlja opasnost zbog potencijalnog gubitka trakcije i kontrole nad vozilom. Potrebno je samo malo snijega ili kiše koja će se smrznuti na putu da bi, na primer, mostovi ili nadvožnjaci postali opasna zamka za vaš automobil.
Prema statistikama iz SAD, upravo za vrijeme slabih snežnih padavina dešavaju se najteže saobraćajne nezgode jer su vozači opušteniji i neoprezniji nego za vrijeme velike količine snijega. Uzrok mnogih ozbiljnih nesreća je upravo pretjerano samopouzdanje u kombinaciji sa neodgovarajućim gumama.
Neki vozači smatraju da imaju dovoljno iskustva za zimsku vožnju i da zbog toga mogu da voze istom brzinom kao da su uslovi na putu normalni, ali to najčešće nije tako, jer ni najiskusniji vozači neće imati šanse prilikom zanošenja automobila i gubitka kontrole.
Vozač koji velikom brzinom naleti na led na putu brzo će shvatiti da je to situacija sa kojom ne može da se izbori, ali će nažalost biti prekasno.
U zimskim uslovima na putevima svaka saobraćajnica može postati opasna, ali se najveći broj nezgoda dešava na mostovima, nadvožnjacima i putevima sa povišenim nivoom kolovoza. Mostovi ili nadvožnjaci su posebno opasni.
Na američkim putevima često možete vidjeti znakove “Bridge Freezes Before Road” ili u prevodu “most se ledi brže od puta”. Ovi znaci odgovaraju istini.
Za razliku od običnog puta, koji je samo sa gornje strane izložen hladnom vazduhu, most je izložen niskoj temperaturi i vjetru sa svih strana – odozgo, ispod i sa strane. Kada temperatura padne, most će se hladiti brže od običnog puta, na njemu će se brže skupljati snijeg i pojaviće se zaleđena površina.
Najveću opasnost za vozače predstavlja element iznenađenja, nisu spremni za iznenadnu pojavu poledice, saobraćaju uobičajenom brzinom jer je ostatak kolovoza čist ili samo djelimično mokar. Posljedice ovog iznenađenja mogu biti katastrofalne jer se gubitak kontrole i udaranje u prepreku dešava velikom brzinom.
Zanošenje automobila se često ne može ispraviti, a postoji i povećan rizik od višestrukog proklizavanja ili lančanih sudara, jer automobili koji stignu na mjesto udesa obično gube kontrolu na istom mjestu.
S jedne strane toplo, a sa druge led
Putevi sa strmim nagibima takođe predstavljaju potencijalnu opasnost tokom zimskih mjeseci, jer na njima sile trenja između točkova i kolovoza nisu dovoljno jake da savladaju gravitaciju i uspore ili zaustave automobil koji se nađe na ledu.
Svako krivina prekrivena ledom takođe može biti opasna jer automobil može da se zanese, a mesta na kojima morate da kočite ili potpuno zaustavite automobil, kao što su semafori, znakovi STOP, zone radova, mjesta gdje se već dogodila nezgoda i sl. takođe se smatraju izuzetno opasnim.
Bukvalno svako mjesto gdje vozač mora da se zaustavi u snijegu ili ledu može biti potencijalno opasna lokacija. Istovremeno, putevi sa manjom gustinom saobraćaja lakše će akumulirati veću količinu snijega ili leda nego putevi sa više saobraćaja, a to uključuje parkinge, prilazne saobraćajnice i seoske puteve.
Tuneli se takođe smatraju opasnim, posebno kada vozač izađe iz njih jer postoji i trenutak iznenađenja jer uslovi na putu na dva kraja tunela ne moraju da budu identični.
Opasna su i ona mjesta na kojima se voda akumulira ili odvodi nakon prestanka kiše, ili se sa obližnjeg brda ili jarka izliva na kolovoz, pa kada temperatura padne, smrzava se i pretvara u led
Vremenske prilike mogu dosta da se promjene, čak i uz malu promjenu nadmorske visine, na primjer u Beogradu kolovozi mogu biti suvi, a na Avali pod snijegom i ledom. Na većim nadmorskim visinama temperatura vazduha je niža, kiša prelazi u snijeg, pa treba biti spreman na veće promjene uslova na putu.
Kaldrma je takođe opasna jer je podložna stvaranju leda zbog pukotina na površini puta u kojima hladan vazduh dovodi do stvaranja leda.
Kada je hladno, sve padavine su opasne
Pripremite se za vožnju u zimskim uslovima, stavite zimske gume i obratite pažnju na pripremu za vožnju kada sjedate u automobil tokom zimskih mjeseci. Ne morate biti meteorolog, ali je važno da se informišete o vremenskim prilikama jer vam takve informacije mogu spasiti glavu.
Posebno obratite pažnju na mogućnost padavina i spoljašnju temperaturu. Bilo kakva mogućnost da dođe do padavina kada su temperature blizu ili ispod nule povećava opasnost.
Tokom zime, čak i najmanje padavine, slaba kiša ili slab snijeg, mogu da učine put opasnim i teškim za vožnju.
Vežite pojas, smanjite brzinu, prilagodite je uslovima na putu, lagano kočite i vožnja tokom zime neće biti problem. Srećan put!
Nezavisne.com