Za samo četiri godine, Citroën Ami je postao zvezda lakih motornih četvorocikala. Dostupan pojedincima već od njihove 14. godine (zavisno od zakona, u Srbiji od 16), ovaj mali Francuz je danas omiljeno vozilo srednjoškolaca. Zasluge preuzima Karloš Tavareš, sada bivši direktor Stellantisa, koji je ovaj profitabilni model forsirao uprkos skepticizmu.
S odlaskom Karloša Tavareša iz Stellantisa, mnogi kritičari iznose primedbe: previše okrenut interesima akcionara, opsesivna štednja po svaku cenu i loši strateški potezi. Međutim, u deset godina na čelu grupacije (prvo PSA, zatim Stellantis od 2021), Tavareš ima i značajne uspehe, među kojima se ističe Citroën Ami – projekat u koji je verovao čak i kada je cela kompanija bila skeptična.
Krajem prošle decenije, Tavareš dolazi na ideju o novom konceptu urbane mobilnosti – jeftinog, pristupačnog i ekonomičnog vozila. Dok je želeo da konkuriše Daciji, znao je da klasičan automobil nije pravi odgovor. Rešenje je pronašao u kategoriji lakih četvorocikala na motorni pogon, gde su dominirali brendovi poput Aixama i Ligiera, dok je Renault pokušavao s radikalnim Twizzyjem. Inspirisan Twizzyjem, Tavareš je zamislio manje ekstremno, ali potpuno električno vozilo. Među brendovima PSA (Citroën, DS, Opel, Peugeot, Vauxhall), Citroën je izabran za realizaciju ove ideje.
U početku, Citroën nije bio oduševljen idejom „spuštanja“ na tržište vozila bez vozačke dozvole. Međutim, Tavareš je insistirao, videvši ovo kao priliku da Citroën postane konkurentniji i pristupačniji brend, potencijalni rival Daciji.
Prvi koncept Ami One predstavljen je 2019. godine na sajmu u Ženevi – mali kockasti dvosed od 2,50 m, s 100% električnim pogonom, maksimalnom brzinom od 45 km/h i autonomijom od 100 km. Ovaj nekonvencionalni pristup urbanoj mobilnosti postavio je temelje za serijsku verziju.
U aprilu 2020, Citroën Ami stiže na tržište, nešto manji od koncepta (2,41 m), ali zadržava inovativni dizajn. Da bi smanjili troškove proizvodnje, Ami koristi identične delove za levu i desnu stranu, kao i za prednji i zadnji branik. Kabina je jednostavna, ali funkcionalna, s mnogo praktičnih rešenja, poput prostora za prtljag kod nogu suvozača. Pogon je električni motor od 6 kW (8 KS) i baterija od 5,5 kWh, s autonomijom od 70 km.
Iako je Tavareš uspeo da ubedi Citroën u realizaciju projekta, prodajna mreža nije bila uverena. Koncesionari su sumnjali u potencijal ovakvog „neidentifikovanog vozila“. Stoga je Ami lansiran putem interneta i partnera poput Dartyja i Fnac-a, uz atraktivnu cenu od 6.900 € (6.000 € uz subvencije) i mesečni zakup od samo 20 €.
Ami je brzo postao omiljen među tinejdžerima i njihovim roditeljima, koji radije biraju ovakvo vozilo nego skuter. Iako nije bezbedan kao klasičan automobil, Ami je svakako sigurniji od dvotočkaša.
Rezultat? Četiri godine nakon lansiranja, Citroën Ami je prodat u preko 65.000 primeraka u 14 zemalja. Postao je najprodavaniji model u svojoj kategoriji, daleko ispred konkurencije.
Osim finansijskog uspeha, Ami je pomogao u privlačenju mladih kupaca i unapredio imidž Citroëna. Cena modela je porasla na 7.990 €, dok specijalne edicije, poput Ami Buggyja, dostižu cenu od 9.750 €. Redizajnirana verzija Amija stiže 2025. godine, obezbeđujući nastavak ove uspešne priče.
Tavareš je, uprkos kritikama, imao dobar instinkt i zahvaljujući njegovoj istrajnosti, Citroën Ami je postao jedan od najuspešnijih modela kompanije.
AutoRepublika