16. Oktobra 2023.

Bratunački “vihor”: Novo lako oklopno vozilo iz Republike Srpske

Modularna šasija specijalno konstruisana za potrebe “vihora” omogućava ugradnju oklopa sa višim stepenom zaštite, dodatnog naoružanja ili prevoz različite opreme u tovarnom dijelu

Tokom međunarodnog sajma naoružanja i vojne opreme “Partner 2023”, održanog u Beogradu krajem septembra, među brojnim stranim i domaćim izlagačima deo svojih proizvoda predstavila je i kompanija “Tehnički remont Bratunac” (TRB). Centralno mesto paviljona pomenutog preduzeća, pored već dobro poznatog “despota”, zauzela su dva primerka novih oklopnih vozila “vihor”.

Reč je o višenamenskim lakim oklopnim vozilima, čiji je razvoj započet 2020. godine na osnovu iskustava stečenih upotrebom “despota”, zbog čega se “vihor” može označiti kao njegov naslednik. Ključna razlike dva vozila, ogledaju se u većoj mobilnosti, nešto manjim dimenzijama i težini novog oklopnjaka, koji je predstavljen 28. septembra 2022. godine u fabričkom krugu, dok je široj javnosti premijerno prikazan za vreme gorepomenutog sajma.

Budući da se radi o višenamenskoj platformi, “vihor” je osposobljen za izvršavanje širokog spektra zadataka kao što su izviđanje, patroliranje u urbanim sredinama, kontrola pograničnih oblasti, tj. granice, protivsnajperska dejstva i asimetrične operacije, a može služiti i kao komandno ili sanitetsko/medicinsko vozilo za evakuaciju ranjenika.

“Vihor” je primarno namenjen za policijsku upotrebu, što potvrđuje i činjenica da je glavni korisnik Specijalna antiteroristička jedinica Republike Srpske. Takođe, TRB nudi opciju modifikovanja svakog vozila u skladu sa potrebama kupca, pa se “vihor” relativno brzo može opremiti i za obavljanje zadataka u nadležnosti vojske.

Specijalno dizajnirana šasija i dimenzije “vihora”

Glavna prednost jeste specijalno dizajnirana modularna šasija, konstruisana isključivo za novog oklopnjaka, koja je zbog povećane nosivosti od dve tone doprinela i modularnosti samog vozila. Zahvaljujući tome, postoji opcija povećanja balističke zaštite ugradnjom dodatnog oklopa, postavljanja daljinski upravljane borbene stanice (DUBS) na krovu, kao i opremanje zadnjeg tovarnog otvorenog prostora različitim naoružanjem, opremom, dodatnim ljudstvom, municijom itd.

Otvoreni tovarni prostor predstavlja najupečatljiviju novinu u spoljašnjem izgledu vozila, pa je tako jedan od dva primerka predstavljenih na beogradskom sajmu bio naoružan i minobacačem u kalibru 60 mm, smeštenim u pomenutom zadnjem odeljku. Dužina “vihora” je 5,30 m, međuosovinsko rastojanje 3,30 m, širina 2,55 m, visina (bez DUBS-a) 2,25 m, težina osam, odnosno 10 tona (uključujući opremu i posadu).

Pogon i mobilnost

Vozilo ima pogon 4h4 i sistem nezavisnog vešanja prednje i zadnje osovine, a pokreće ga “Volvov” dizel motor TAD S40-43VE, jačine 235 kV (oko 320 konjskih snaga) u kombinaciji sa automatskim menjačem “Alison” serije 3000, sa šest stepeni prenosa za kretanje unapred i jednim za kretanje unazad. Kapacitet rezervoara je 300 litara, čime je obezbeđena mogućnost vožnje tokom dugog vremenskog perioda ukoliko potrebe zadatka to nalažu.

Kočioni mehanizam se sastoji od hidrauličnih kočnica, uz ABS sistem na sva četiri točka i ručne kočnice. “Vihor” je opremljen i centralnim sistemom za regulaciju pritiska u pneumaticima, a svaki točak ima aluminijumske felne i “runflat” gume, koje omogućavaju kretanje i kada dođe do oštećenja, odnosno bušenja istih.

Maksimalna brzina na putu koju ovaj oklopnjak može ostvariti je 120 km/h, uz sposobnost kretanja po nagibu od 50%, bočnom nagibu od 30%, a zahvaljujući klirensu od 470 mm “vihor” može savladavati vertikalne prepreke od 0,48 m i vodene prepreke dubine do 1,4 m.

Zaštita, unutrašnjost i posada

U osnovnoj varijanti novi oklopnjak iz Bratunca opremljen je oklopom koji pruža nivo 2 balističke zaštite po standardu “STANAG 4569” (uključujući municiju u kalibru 7,62h39 mm sa pancirnim zapaljivim zrnom) i nivo protivminske zaštite 2a i 2b po istom standardu, što podrazumeva zaštitu od minsko-eksplozivnih sredstava težine do šest kilograma.

Kao što je već pomenuto, zahvaljujući modularnoj šasiji i nosivosti od dve tone, postoji opcija ugradnje dodatnog oklopa sa većim stepenom zaštite – nivo 3 po standardu “STANAG 4569”, što uključuje i municiju u kalibru 7,62h51 mm sa pancirnim zrnom i jezgrom od volframa.

Zapremina unutrašnjeg prostora je šest kubnih metara, a primetna je poboljšana ergonomija i komfor, koji dovode do poboljšanog ponašanja i obavljanja zadataka na efikasniji način. Vozilo je klimatizovano, a opseg temperature za rad je od -30 do +50 stepeni po Celzijusu. Osnovnu posadu čini četiri čoveka (2+2): vozač, komandir vozila (suvozač) i dva operativca, od kojih je jedan i operater naoružanja, tj. DUBS-a.

Dodatno, u otvorenom tovarnom prostoru mogu biti ugrađena sedišta za još četiri operativca, takođe u konfiguraciji 2+2, a jedini nedostatak jeste nepostojanje vrata između unutrašnjosti i  zadnjeg tovarnog odeljka. Ipak, u slučaju potrebe za evakuacijom, tačnije zbrinjavanjem ranjenika u unutrašnjosti vozila moguće je za relativno kratko vreme napraviti otvor kako bi se iz tovarnog prostora, ranjenik prebacio unutar oklopnjaka.

Situaciona svest posade povećana je ugradnjom savremenih podsistema i to: displeja u sredini prednjeg dela, između vozača i suvozača koji služi za prikaz različitih parametara kada je “vihor” stacioniran ili u pokretu, praćenje kretanja uz pomoć sistema globalnog pozicioniranja (GPS) i signalizaciju; kao i kamerama za dnevnu i noćnu vožnju, u konfiguraciji četiri napred, četiri pozadi i po jedna sa bočnih strana. Još jedna inovacija jesu i nosači za lično naoružanje članova posade, čime je omogućen veći komfor prilikom vožnje.

Potencijalno naoružanje “vihora”

Iako je u osnovi “vihor” nenaoružano oklopno vozilo, u zavisnosti od potrebe korisnika ostavljena je mogućnost ugradnje različitih vrsta sistema naoružanja, među kojima se posebno istike DUBS M14.

Radi se o savremenoj lakoj modularnoj daljinski upravljanoj borbenoj stanici sa stabilizatorima, koja može biti opremljena mitraljezima u kalibru 5,56h45 mm, 7,62h51 mm, 7,62h54 mm, teškim mitraljezima u kalibru 12,7h99 mm ili 12,7h108 mm, kao i bacačem granata u kalibru 40 mm. Oružje je postavljeno u nosač na oklopljenoj tureli, sa opsegom kretanja od 360 stepeni po azimutu uz pomoć električnog pogona i rezervnu opciju ručnog okretanja.

Samo oružje se može kretati po elevaciji, takođe putem elektronskog pogona, a u sklopu nosača nalazi se i uređaj za kompenzaciju trzaja čime je obezbeđena veća preciznost prilikom dejstva. Pored oružja, na turelu se nalazi kutija sa municijom, kao i uređaji u sklopu optoelektronskog bloka među kojima su dnevna TV kamera sa mogućnošću uvećanja slike do 10 puta za identifikaciju mete i nišanjenje, termovizijska sprava za dejstvo u noćnim uslovima i laserski daljinomer dometa oko sedam kilometara.

Sistem upravljanja vatrom nalazi se unutar vozila, pa operater naoružanjem i optoelektronskim blokom upravlja sa sigurne pozicije, uglavnom iza vozača. Za kontrolu pomenutih podsistema koristi se poseban displej na kom se prikazuje slika sa odabrane nišanske sprave i džojstik za pomeranje turela u krug, odnosno oružja po elevaciji.

U okviru ovog sistema ugrađen je i balistički računar, namenjen za asistenciju operateru prilikom izračunavanja neophodnih podataka za dejstvo po cilju i automatsko praćenje istog. Još jedna prednost ogleda se u činjenici da prilikom promene naoružanja u DUBS-u, računar prepoznaje da je došlo do promene i vrši modifikaciju parametara kako bi ih prilagodio novom oružju.

Modularnost, mala težina, digitalizovan sistem upravljanja vatrom, kao i niska potrošnja električne energije čine M14 gotovo idealnim sredstvom za naoružavanje “vihora”. Upravo ovakva daljinski upravljana stanica odgovara potrebama novog oklopnjaka predviđenog za obavljanje najrazličitijih policijskih i vojnih zadataka. Stoga se može očekivati opremanje “vihora” ovim DUBS-om u većoj meri, uz eventualnu kombinaciju sa minobacačem ili bacačem granata u zadnjem tovarnom delu, što bi drastično povećalo njegovu vatrenu moć.

RTbalkan.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare