Američka vlada otvara istragu o potencijalnim rizicima po nacionalnu bezbednost koje predstavlja tehnologija pametnih automobila proizvedena u Kini i „drugim zemljama koje izazivaju zabrinutost“.
Istraga američkog Ministarstva trgovine će se fokusirati na “povezana vozila” – širok pojam koji se može primeniti na bilo koji automobil sa pristupom Internetu – usled zabrinutosti da bi tehnologija poput kamera, senzora i kompjutera u vozilu mogla da se iskoristi za prikupljanje osetljivih podataka o američkim građanima i infrastrukturi.
Tokom razgovora sa novinarima u sredu, sekretar za trgovinu Đina Rejmondo rekla je da je istraga pokrenuta “pre nego što vozila kineske proizvodnje postanu rasprostranjena” širom SAD.
“Zamislite da je na američkim putevima na hiljade kineskih vozila koja bi neko u Pekingu mogao da onesposobi kad god poželi”, rekla je Rejmondo, kasnije dodajući da “nije potrebno mnogo mašte da se shvati kako protivnik poput Kine ima pristup vrsti informacija lkoje u velikim razmerama mogu predstavljati ozbiljan rizik za nacionalnu bezbednost i privatnost građana SAD”.
Odvojena izjava predsednika Džoa Bajdena ponovila je često spominjan kliše koji upoređuje moderne automobile sa “pametnim telefonima na točkovima”. On je optužio Kinu da koristi nepoštene poslovne prakse, kao što su državne subvencije za električna vozila kineske proizvodnje koje istražuje EU, kako bi osigurala uporište u auto-industriji.
“Kina uvodi ograničenja za američke proizvođače automobila i druge strane auto-kompanije koji posluju u Kini”, rekao je Bajden.
“Zašto bi povezanim vozilima iz Kine bilo dozvoljeno da se kreću po našoj zemlji bez zaštitnih mera?”
Iako se trenutno ne postavljaju nikakva ograničenja, zvaničnici administracije rekli su novinarima u sredu da bi istraga mogla dovesti do novih propisa koji bi mogli ograničiti ili zabraniti upotrebu određenih funkcija tih vozila u SAD.
Takva akcija bi odražavala trgovinska ograničenja postavljena kompanijama kao što je Huawei, zbog zabrinutosti za nacionalnu bezbednost da bi kineska vlada mogla da iskoristi tog telekomunikacionog giganta za špijunažu.
Neki kreatori politike u SAD takođe su pokušali da ograniče ili potpuno zabrane TikTok, aplikaciju u vlasništvu kineske kompanije ByteDance, zbog sličnih strahova.
Kina je ranije optužila SAD da stalno zloupotrebljavaju “koncept nacionalne bezbednosti” kako bi nepravedno targetirali kineske kompanije i ometali konkurenciju sa globalnih tržišta.
U međuvremenu, Tesla se suočava sa sličnim ispitivanjima u Kini zbog zabrinutosti da bi SAD mogle da iskoriste tu EV kompaniju za špijuniranje zemlje, uz restrikcije koje navodno ograničavaju gde se oni mogu voziti.
Kina je pre nekoliko godina pretekla SAD kao pojedinačno najveće tržište automobila na svetu. Međutim, zahvaljujući visokim carinama, u SAD praktično nema automobila kineske proizvodnje.
Neki kineski proizvođači automobila istražuju opciju otvaranja fabrika u Meksiku, izazivajući strah među direktorima američkih auto-kompanija da bi uskoro mogli da počnu da izvoze jeftine modele u SAD.