Automobili su postali “računari na točkovima”, a sa tim neminovno dolazi i prikupljanje podataka o korisnicima.
Problem je u tome što se podaci o vozačima često prodaju tzv. “trećim stranama”, kako je zaključila Fondacija Mozilla u istraživanju koje je obuhvatilo 25 velikih automobilskih brendova.
Od njih 25, nijedna marka nije zadovoljila kriterijume zaštite podataka koje je postavila Mozilla. Ipak, Renault je najbolje prošao dok je na začelju tabele Maskova kompanija Tesla.
Vozači moraju očekivati da će proizvođači automobila uzeti što je više moguće njihovih podataka, a da ne izađu iz zakonskih okvira. Tu spadaju etnička pripadnost, težina, zdravlje, verska pripadnost i crte lica.
Ovi podaci se prikupljaju na mnogo načina: putem senzora, mikrofona i kamera u vozilima, kao i putem povezanih pametnih telefona i popratnih aplikacija instaliranih na njima, putem web stranica, pa čak i u samim saslonima automobila.
Samo Renault i njegova podružnica Dacia dopuštaju brisanje podataka na zahtev, ali ni oni nisu zadovoljili minimalne standarde sigurnosti podataka na testu koji je odredila Mozilla, jer nije bilo moguće proveriti da li su prikupljeni podaci uskladišteni pod enkripcijom.
Mozilla tvrdi da čak i aplikacije za upoznavanje i seks igračke pružaju transparentnije informacije od pravila o privatnosti proizvođača automobila.
Za svoj test, tri stručnjaka za zaštitu podataka provela su više od 600 sati proučavajući ugovore o zaštiti podataka 25 marki automobila, testirajući popratne aplikacije i radeći sa proizvođačima.