Fiat 600 je bio prvi milionski model torinske kompanije i simbol posleratne masovne motorizacije.
Fiat 600 bio je prvi model italijanskog proizvođača koji je dostigao milionsku proizvodnju, dok je kroz svoje brojne verzije dokazao da je globalno uspešan automobil sa misijom masovne motorizacije.
Početak vizije – Fiat posle Drugog svetskog rata
Senator Đovani Anjeli vodio je Fiat sve do svoje smrti 1945. godine. Predosetivši kraj, navodno je pozvao Vitorija Valetu na privatni sastanak i rekao mu da ga je imenovao svojim naslednikom na čelu Fiatovog carstva.
![Auto koji je promenio svet slavi 70. rođendan, pravio se i u Kragujevcu FOTO](https://www.b92.net/data/images/2025-02-06/105549_fiat-600-1955-1600-0c_iff.jpg?t=1738852961)
Na samrtnoj postelji, Anjeli je dao jasne smernice svom nasledniku: “Vitorio, učini Fiat većim! Otvori nova radna mesta i pomozi u obnovi Italije! Naši ljudi treba da istraže svoju domovinu u jeftinijim i boljim automobilima sa znakom Fiata!”
Valeta je od 1921. godine bio deo Fiata i savršeno je razumeo viziju svog šefa. Njegova misija bila je da nastavi masovnu motorizaciju koju je Fiat započeo još sa modelom 500 Topolino.
Predratna vizija – od Dantea Đakoze do Mussolinija
Još 1936. godine, Dante Đakoza je sa Fiatom 500 Topolino postavio osnove jeftinog narodnog automobila. Topolino je bio popularan, ali pedesetih godina došlo je vreme za modernizaciju.
Fiat je imao još jednu viziju – proizvodnju automobila bez klasične šasije, sa samonosećom karoserijom.
![Auto koji je promenio svet slavi 70. rođendan, pravio se i u Kragujevcu FOTO](https://www.b92.net/data/images/2025-02-06/105548_fiat-600-1955-1280-a80f2c29589129f496071540407b5b2ad8_iff.jpg?t=1738852961)
Analiza kompanije Opel iz 1935. godine pokazala je da ovaj koncept ima budućnost. Fiat je zatim razvio dva prototipa:
- Model 700 – automobil sa četiri sedišta (Musolini je dobio prvi prototip na poklon).
- Model 400 – manji automobil sa dva sedišta.
Musolini je, poput Hitlera, bio zaluđen idejom masovne motorizacije. Međutim, rat je zaustavio dalji razvoj ovih projekata.
Posleratni Fiat – novi plan za narod
Đakoza nije odustao – posle rata, shvatio je da su dva sedišta premalo za generaciju koja će započeti “baby boom” talas. Zato je osmislio četvorosed sa zatvorenom karoserijom i motorom pozadi.
![Auto koji je promenio svet slavi 70. rođendan, pravio se i u Kragujevcu FOTO](https://www.b92.net/data/images/2025-02-06/105550_fiat-600-1955-1600-02_iff.jpg?t=1738852961)
Novi projekat nazvan je Tipo 100, a u prototipnoj fazi razvijene su tri verzije:
- Motor napred + pogon na zadnje točkove (klasičan koncept)
- Motor poprečno napred + pogon na prednje točkove (Đakozina omiljena opcija!)
- Motor pozadi poprečno + pogon na zadnje točkove
Iako je Đakoza preferirao drugu opciju, Fiatovi direktori su doneli drugačiju odluku.
Fiat 600 – automobil koji je menjao Italiju
Nakon smrti Anjelija, Valeta preuzima Fiat i daje zeleno svetlo za razvoj modela 600.
Tehničke specifikacije prvog modela (1955):
- Težina: 450 kg
- Motor: 4-cilindarski, 633 ccm, 22 KS
- Menjač: 4 brzine, manuelni
- Maksimalna brzina: 85 km/h
- Cena: 590.000 lira
Fiat 600 je zvanično predstavljen u martu 1955. na Sajmu automobila u Ženevi, a već u aprilu na Sajmu u Torinu. Za samo mesec dana Italiju je zahvatila “pandemija Fiat 600”.
![Auto koji je promenio svet slavi 70. rođendan, pravio se i u Kragujevcu FOTO](https://www.b92.net/data/images/2025-02-06/105551_fiat-600-1955-1600-04_iff.jpg?t=1738852961)
Već 1957. godine Fiat 600 drži čak 80% tržišta Italije, da bi do kraja prve godine bilo prodato 300.000 primeraka!
Proizvodnja u fabrici Mirafiori je unapređena – od 624 automobila dnevno do 839 dnevno nakon dve godine.
Simbol optimizma i urbanizacije
Fiat 600 nije bio samo automobil – on je pokrenuo urbanizaciju Italije. Porodice su se selile u gradove, a sa novim standardima kupovali i televizore, frižidere, veš mašine…
Čuveni Karlo Abart napravio je sportske verzije Fiata 600. Njegov Abarth 1000TC Radiale iz šezdesetih imao je 106 KS i postizao 208 km/h!
Evolucija Fiata 600 kroz godine
![Auto koji je promenio svet slavi 70. rođendan, pravio se i u Kragujevcu FOTO](https://www.b92.net/data/images/2025-02-06/105552_fiat-600-1955-1600-07_iff.jpg?t=1738852961)
- Transformabile – verzija sa platnenim krovom.
- Multipla – inovativni Fiat 600 sa 6 sedišta.
- Model 600D (1960) – veći motor (767 ccm, 29 KS), maksimalna brzina 110 km/h.
- Model iz 1964. godine – klasična vrata umesto onih koja se otvaraju unazad, veća svetla, unapređen enterijer.
Fiat 600 se proizvodio do 18. maja 1969. godine, kada je sa trake sišao poslednji primerak.
Globalni fenomen
Fiat 600 nije bio samo italijanski model – proizvodio se u više zemalja:
- Italija – 2.695.197 primeraka (1955-1969.)
- Španija (SEAT) – 797.349 primeraka (1957-1973.)
- Argentina (Fiat 600/600R) – 304.016 primeraka (1960-1982.)
- Nemačka (NSU/Fiat Jagst) – 171.355 primeraka
- Austrija (Steyr Fiat 600) – kratkotrajna proizvodnja
- Jugoslavija (Zastava 750/Fića) – 923.487 primeraka (1955-1985.)
Fiat 600/750, poznatiji kao Fića, bio je jedan od najvažnijih automobila bivše Jugoslavije. Proizvodio se u Kragujevcu i bio simbol ekonomske stabilnosti i pristupačne mobilnosti.
Fiat 600 – automobil koji je promenio svet
Sa skoro 5 miliona proizvedenih primeraka, Fiat 600 je postao simbol industrijske revolucije i transformacije društva. Bio je jeftin, praktičan, inovativan i neizostavan deo svakodnevnog života.
![Auto koji je promenio svet slavi 70. rođendan, pravio se i u Kragujevcu FOTO](https://www.b92.net/data/images/2025-02-06/105554_fiat-600-1955-hd-4b3ecf851ba38ea2780899cd444eb07c3fac6465f_iff.jpg?t=1738852961)
- Pokrenuo je masovnu motorizaciju Italije i Evrope
- Omogućio je ljudima da istražuju svet
- Postao je statusni simbol radničke klase
Fiat 600 nije bio samo automobil – bio je deo kulture, istorije i svakodnevnog života miliona ljudi.
B92.