Kako se navodi, isporuke F-35 će se nastaviti, ali će novi avion stizati sporo i to u trenutku koji za američko ratno vazduhoplovstvo ne može biti gori, budući da nastoji da nabavi nove borbene avione, dok istovremeno letelice u upotrebi postaju jako jako stare
Kao program, “Lokid Martinov” F-35 “džoint strajk fajter” – poznat i po nazivu “lajtning 2” – doživeo je mnogo turbulencija u otprilike 30 godina otkako je Pentagon prvi put osmislio “stelt” avion za sve namene.
Najnoviji problem – jednogodišnje zamrzavanje isporuke novih aviona američkoj vojsci – konačno se raspliće, međutim izazvao je mnogo štete, piše “Telegraf”.
Kako se navodi, isporuke F-35 će se nastaviti, ali će novi avion stizati sporo i to u trenutku koji za američko ratno vazduhoplovstvo ne može biti gori, budući da nastoji da nabavi nove borbene avione, dok istovremeno letelice u upotrebi postaju jako jako stare.
Britanski list podseća da je ideja iza F-35 bila da njegove različite verzije podjednako dobro funkcionišu, odnosno poleću (i sleću) sa kopna, sa nosača aviona i zahvaljujući mogućnosti kratkog poletanja i vertikalnog sletanja, sa manjih brodova bez katapulta ili opreme za sletanje.
To je trebalo da bude i jeftino rešenje, zahvaljujući ogromnoj ekonomiji, koja bi bila rezultat velikog broja kupaca – Ratnog vazduhoplovstva, Ratne mornarice i Marinskog korpusa SAD, kao i američkih saveznika – koji bi kupovali odgovarajuće verzije aviona.
Ipak, troškovi su rasli, kao i budžeti za razvoj, dok su porudžbine padale. Takođe, navodi “Telegraf”, svaka varijanta F-35 je evoluirala i počela da se razlikuje od ostalih, dok je birokratija koja je nadgledala razvoj postala ogromna, nezgrapna i nije reagovala na realne zahteve savremenog ratovanja u vazduhu.
Nova kriza
Britanski list piše da je jednomotorni F-35 danas skuplji nego što je prvobitno obećano, a uz to njegove isporuke kasne. Navodi se i da će najnovija kriza koja je zahvatila program razvoja možda biti najgora do sada.
Pre više od godinu dana, američka vojska, daleko najveći kupac F-35 vrednih 100 miliona dolara po primerku, zamrznula je isporuke iz fabrike kompanije “Lokid Martin” u Teksasu zbog problema sa testiranjem najnovijeg softvera aviona.
Isporuke jesu upravo nastavljene, ali to nije urađeno jer je softver u potpunosti testiran, već zbog toga što su američka vlada i “Lokid Martin” došlo do kompromisa – “privremeno degradiranog standarda za softver”. To kompromisno rešenje omogućava isporuku oko 100 uskladištenih F-35, ali će ove letelice biti sposobne samo za misije obuke, dok odobrenje za borbene zadatke neće dobiti bar do sledeće godine.
“Telegraf” prenosi i da će raspored isporuke biti izmenjen i podseća da je američko vazduhoplovstvo kupovalo između 40 i 50 F-35 godišnje, pa 2023. nije dobilo nijedan avion, a očekuje se da će dobiti 51 ove i 57 sledeće godine, dok će 2026. dobiti samo 26 novih aviona.
Prvobitni plan iz 2007, bio je da vazduhoplovstvo dobije svih 1.760 F-35 do oko 2035. godine, međutim trostruki problemi – kašnjenje, smanjenje budžeta i rastući troškovi po avionu – doveli su do toga da sada Ratno vazduhoplovstvo SAD očekuje da će svoj poslednji F-35 dobiti tek 2049. godine.
To je predugačak period za snage koje su mučile sa zastarelom flotom borbenih aviona, čak i pre nego što su problemi F-35 postali očigledni.
Zamena starih i ne toliko starih aviona
Ratno vazduhoplovstvo SAD je zatražilo od Kongresa dozvolu da povuče 250 starijih aviona – među kojima su F-15, F-16 i A-10 – 2025. godine, uz istovremenu kupovinu svega 90 aviona (uglavnom F-35) kako bi ih zamenila, smanjujući ukupnu vazduhoplovnu flotu na manje od 5.000 aviona po prvi put u istoriji.
Istovremeno, lideri američkog vazduhoplovstva su privremeno odložili nastavak programa razvoja novih “stelt” aviona, vrednog oko 60 milijardi dolara, koji bi zamenili dvomotornog F-22 – NGAD (Next Generation Air Dominance).
Zvaničnici kažu da je ovaj program razvoja aviona nove generacije preskup, a moguća propast NGAD-a bi ostavila F-35 kao jedini “stelt” lovac u proizvodnji ili razvoju za američko vazduhoplovstvo.
“Telegraf” napominje i da F-35 ne stiže dovoljno brzo da zameni stare F-15, F-16 i A-10 i postavlja pitanje šta će se desiti ako F-35 bude morao da zameni i 180 F-22 kada i oni “ostare”.
“Nijedan program nije ovoliko zakasnio ili bio preopterećen”, rekao je nedavno stručnjak za avijaciju Bil Svitman dok je raspravljao o svojoj novoj knjizi o F-35.
Ako “Lokid Martin” ne može da isporuči avione na vreme pod trenutnim nivoom potražnje, njegovo kašnjenje će se sigurno pogoršati ako potražnja poraste. Američko vazduhoplovstvo i drugi vazduhoplovni sistemi naoružanja imaju pravi problem, zaključuje britanski list.
RTbalkan.