U tužbi podnetoj sudu u Kaliforniji dodaje se da “Meta” rutinski prikuplja podatke o deci mlađoj od 13 godina, bez pristanka njihovih roditelja, što predstavlja kršenje saveznog zakona
Grupa od 33 savezne države SAD, uključujući Kaliforniju i Njujork, podnela je tužbu protiv kompanije “Meta” zbog, kako se navodi, nanošenja štete mentalnom zdravlju mladih i svesnog dizajniranja funkcija na Instagramu i Fejsbuku koje decu čine zavisnom od tih društvenih mreža, prenosi “Vašington post”. One podnose zajedničku tužbu federalnom sudu u severnom okrugu Kalifornije, dok državni tužioci i osam država podnose odvojene tužbe na saveznim, državnim ili lokalnim sudovima.
U tužbi podnetoj sudu u Kaliforniji dodaje se da “Meta” rutinski prikuplja podatke o deci mlađoj od 13 godina, bez pristanka njihovih roditelja, što predstavlja kršenje saveznog zakona.
Tužbe su kulminacija opsežne istrage 2021. o tvrdnjama da Meta doprinosi problemima mentalnog zdravlja među mladima, tako što omogućava deci pristup na svoje platforme koristeći štetne i manipulativne taktike.
U federalnoj žalbi na 233 stranice navodi se da je kompanija učestvovala u “šemi za iskorišćavanje mladih korisnika zarad profita” dovodeći ih u zabludu o bezbednosnim karakteristikama i rasprostranjenosti štetnog sadržaja, prikupljajući njihove podatke i kršeći savezne zakone o privatnosti dece. Državni zvaničnici tvrde da je kompanija svesno primenila izmene kako bi zadržala decu na sajtu na štetu njihovog blagostanja, kršeći zakone o zaštiti potrošača.
“Naša dvosmerna istraga došla je do zaključka: Meta je štetila našoj deci i tinejdžerima, gajeći zavisnost kako bi povećao korporativne profite”, navedno je u saopštenju državnog tužioca Kalifornije Rob Bonta.
Portparol kompanije Meta Liza Krenšo je u izjavi rekla da je kompanija “razočarana što su umesto produktivnog rada sa kompanijama širom industrije na stvaranju jasnih standarda prilagođenih uzrastu za mnoge aplikacije koje tinejdžeri koriste, državni advokati izabrali ovaj put”.
Državni tužioci su izrazili optimizam da bi višestruka akcija, bilo kroz nagodbu ili regulatorni pritisak, mogla da natera kompaniju da promeni svoje ponašanje prema deci.
Efekat Metinih proizvoda na mlade je došao u žižu javnosti nakon detaljnog internog istraživanja “Volstrit džornala” iz 2021. godine, koje je objavila uzbunjivač Frensis Haugen, koja je u Fejsbuku radila kao menadžerka proizvoda u timu za građanski integritet, pokazujući da je Instagram pogoršao telesne probleme kod nekih tinejdžerki.
Ali napori da se usvoje nova zaštita privatnosti i bezbednosti dece na mreži su zakazali na saveznom nivou, što je u velikoj meri ostavilo državama da napreduju sa novim agresivnim merama.
Države kao što su Arkanzas i Juta usvojile su zakone koji zabranjuju mlađima od 13 godina društvene mreže i zahtevaju da tinejdžeri mlađi od 18 godina dobiju saglasnost roditelja za pristup sajtovima.
Kalifornija je, u međuvremenu, donela pravila koja zahtevaju od tehnoloških kompanija da provere svoje proizvode u pogledu rizika i ugrade bezbednosne i zaštitne ograde u svoje alate. Umesto saveznog zakonodavstva, roditelji i školski distrikti su takođe preuzeli tu stvar, podnoseći tužbe optužujući Meta, TikTok i druge platforme za pogoršanje krize mentalnog zdravlja mladih u zemlji i produbljivanje anksioznosti i depresije.
Dileme oko uticaja na mentalno zdravlje
Američki hirurg Vivek H. Murthi objavio je upozorenje u kojem tvrdi da prekomerna upotreba društvenih medija u detinjstvu može dovesti do većeg rizika od lošeg mentalnog zdravlja, uključujući probleme sa spavanjem ili nezadovoljstva telom. Ali, izveštaj Američkog psihološkog udruženja otkrio je da upotreba društvenih medija “nije sama po sebi ni korisna ni štetna za mlade ljude” i da bi trebalo da se uradi više istraživanja na tu temu.
Pokrećući svoju istragu 2021. godine, državni organi su rekli da kompanija “nije uspela da zaštiti mlade ljude na svojim platformama” i optužili je da “eksploatiše decu u interesu profita”.
Tehnološki gigant je tada odbacio istragu, a portparol Mete Endi Stoun rekao je da su optužbe “lažne i da pokazuju duboko nerazumevanje činjenica”.
Od tada, Meta je predstavila brojne promene u politici i proizvodima sa ciljem da svoje aplikacije učini bezbednijim za decu, uključujući davanje alata roditeljima za praćenje aktivnosti, ugradnju upozorenja koja pozivaju tinejdžere da se odmore od društvenih medija i primenu strožih podešavanja privatnosti za mlade korisnike.
Promene su malo učinile da umire njene kritičare na državnom i saveznom nivou, koji tvrde da je kompanija izbegla odgovornost da zaštiti svoje najugroženije i najmlađe korisnike.
Meta godinama brine da mladi provode manje vremena na Fejsbuku, dok tinejdžeri hrle kod konkurenata uključujući TikTok i Snepčet. Da bi privukla mlađe korisnike, kompanija je pokušala da replicira TikTok sa svojom kratkom video uslugom, Rils.
Ali nastojanje da se privuku mladi ljudi privuklo je pažnju regulatora koji su zabrinuti da aplikacije poput Fejsbuka i Instagrama štete mentalnom zdravlju mladih, uvlače ih u proizvode koji izazivaju zavisnost u mladosti i ugrožavaju njihovu privatnost. Meta tvrdi da su istraživanja o efektima društvenih medija na mlade pomešana i da kompanija preduzima mere predostrožnosti da zaštiti korisnike.
Nakon što su Haugenova otkrića postala javna, Meta je objavila da pauzira svoje planove za izgradnju Instagram aplikacije dizajnirane posebno za decu mlađu od 13 godina. Grupe za zastupanje, državni tužioci i zakonodavci pozvali su kompaniju da odustane od projekta zbog brige za mentalno stanje mladih ljudi.
Kompanija je tada rekla da i dalje veruje u koncept Instagram aplikacije orijentisane na decu, jer su mladi korisnici i do tada lagali o svojim godinama da bi se pridružili Instagramu.