Kineski brendovi polako „osvajaju“ Stari kontinent. Prema podacima kompanije Jato, njihov prošlogodišnji tržišni udeo nije premašio 2,75 odsto. Ali njihov napredak ipak zabrinjava Evropsku Komisiju, koja sumnja da bratska nam Kina subvencioniše električne automobile svojih proizvođača.
Istraga je stoga otvorena 4. oktobra 2023. Čak i ako bi trebalo da bude završena tek sledećeg novembra, čini se da je već urodila plodom. U uredbi o sprovođenju objavljenoj 5. marta 2024. u Službenom listu Evropske Unije, Komisija tvrdi da je prikupila „dovoljno dokaza da je uvoz dotičnih proizvoda iz Narodne Republike Kine subvencionisan“. Ove javne subvencije bi se kretale od direktnog transfera sredstava do pružanja dobara i usluga uz gubitak do poreskih olakšica. Ova manje-više direktna pomoć bi mogla da omogući veštačko niske cene i tako spreči ravnopravnu borbu sa evropskom proizvodnjom.
Evropska Komisija je takođe zabrinuta zbog brzog povećanja njihovog uvoza. Između oktobra 2023. godine (početka istraživanja) i januara 2024. porasli su za 14% u odnosu na isti period 2022-2023. Porast sa 155.873 na 177.839 primeraka. Rast je uglavnom vođen MG Motorom, koji je predstavljao 72,06% registracija kineskih brendova u Evropi 2023. godine, posebno zahvaljujući uspehu njegovog kompaktnog električnog modela MG4.
Šteta za proizvođače Starog kontinenta je tako mogla „početi da se materijalizuje pre završetka istrage“, ukazuje se u tekstu od 5. marta. Konkretno, to bi moglo rezultirati „smanjenjem prodaje i smanjenom proizvodnjom“, uz mogući „ uticaj na zapošljavanje”. Zbog toga ova uredba predviđa i mogućnost sankcija sa retroaktivnim dejstvom prema kineskim proizvođačima, koje bi mogle biti u obliku carina. Na veliko zgražavanje Kineske privredne komore u Evropi, koja ovo smatra „razočaravajućom“ i potvrđuje da je „porast uvoza odraz povećane potražnje Evropljana za električnim automobilima“.
Međutim, ostaje da se precizira tačna priroda i iznos „kompenzacionih mera“. One neće biti postavljene pre ovog leta u najboljem slučaju. U međuvremenu, od četvrtka 7. marta, svi uvozi novih električnih automobila iz Kine podležu prethodnoj registraciji. Samo modeli koji stignu nakon ovog datuma tada će biti predmet ovih mogućih sankcija sa retroaktivnim dejstvom.
S druge strane, MG, BYD, Seres i drugi koji su stigli pre toga beže ovom „Damoklovom maču“. Ova vozila stoga neće biti predmet dodatnog oporezivanja.
Međutim, Francuska nije čekala da ovaj propis deluje. Od 15. decembra 2023. njihov ekološki bonus uzima u obzir „ugljenični otisak“, koji otvoreno ima za cilj da liši kinesku proizvodnju ove pomoći. Da li će ovo biti dovoljno da se suprotstavi njihovom napretku? Ništa manje sigurno, pogotovo što pojedini proizvođači poput giganta BYD-a planiraju da instaliraju fabrike u Evropi kako bi izbegli ove potencijalne buduće carine.
AutoRepublika