26. Februara 2024.

Naplatne kućice na auto-putevima u Hrvatskoj ostaju do daljnjeg

Novi sistema naplate putarine na mreži auto-puteva u Hrvatskoj, prema prijašnjim je najavama Olega Butkovića, ministra mora, prometa i infrastrukture, trebao u punom kapacitetu biti primjenjen već ove godine, ali kako trenutno stvari stoje, od toga neće biti ništa do drugog kvartala 2026. godine.

I to u najboljem slučaju, ako Državna komisija za zaštitu tržišnog takmičenja (DKOM) odbije žalbu austrijskog Kapsch TrafficCom-a na odluku o izboru izvođača.

Ukoliko žalba bude prihvaćena, te odluka o izboru slovačko-češkog konzorcija koji čine SkyToll i TollNet poništena, to će realizaciju novog sistema naplate odgoditi ne neodređeno vrijeme, piše Novi list.

Podsjećaju da je još prošle godine, u više navrata od ministra Butkovića, kao i iz njegovog ministarstva, na pitanja o uvođenju novog sistena putarine dobivali odgovore kako je 1. januar ove godine najraniji rok za početak primjene, dok je kao krajnji rok, početkom prošle godine, bila navedena 2025. godina. Jednako tako, procjene Ministarstva prometa bile su da će cijeli posao koštati oko 500 miliona kuna (oko 125 miliona maraka). Prilikom raspisivanja konkursa, prošle godine, postalo je jasno da ni prethodno spomenuti rokovi, niti procjena vrijednosti ugovora ne drže vodu. U samom konkursu procijenjena vrijednost radova se popela na 100 miliona evra, što je otprilike pedeset odsto više od prvih procjena Ministarstva, a rok za uvođenje novog sistema produžen je na dvije godine. I to dvije godine od datuma potpisivanja ugovora s izvođačem, što, čak i ako DKOM ne uvaži žalbu Austrijanaca, realno znači da bi ugovor sa SkyTollom mogao biti potpisan negdje u aprilu ove godine, a novi sistema naplate bi u primjeni bio najranije pred turističku sezonu 2026. godine.

Iz Hrvatskih autocesta, investitora projekta, u više su navrata na novinarska pitanja, nakon što je postalo jasno da novog sistema neće biti barem još dvije do dvije i po godine, objašnjavali kako je riječ o zahtjevnom projektu, za koji je valjalo pripremiti opsežnu projektnu dokumentaciju, kao i da je tokom trajanja postupka javne nabavke stiglo tristotinjak upita zainteresovanih strana, što je prolongiralo rok za dostavu ponuda.

Ponude su, valja naglasiti, HAC-u stigle još u julu prošle godine, pa je nejasno zašto je državnoj firmi koja upravlja auto-putevima trebalo gotovo sedam mjeseci da od deset pristiglih izabere onu najbolju. Na zadnje interosvanje ovog medija zašto je za implementaciju novog sistema predviđen rok od dvije godine, kad se godinama prije najavljivalo da će biti u primjeni već ove ili najkasnije iduće godine, iz HAC-a su šturo odgovorili kako je riječ o zahtjevnom i specifičnom projektu koji se mora realizovati uz istodobno odvijanje saobraćaja na auto-putevima, odnosno bez prekidanja saobraćaja.

Inače, novi sistem naplate putarine trebao bi koristiti dvije postojeće tehnologije, kakve se već primjenjuju u svijetu – DSRC tehnologiju (radijska komunikacija na 5,8 GHz) za naplatu putaarine korisnicima ENC uređaja, te ALPR tehnologija (prepoznavanje registarskih tablica vozila) za naplatu putarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja putarine svih vozila. Novi sistem pri tom se temelji na slobodnom protoku vozila, bez zaustavljanja na naplati, čime bi se značajno trebala povećati protok saobraćaja, a u istoriju poslati višečasovne zastoje na naplatnim kućicama kakvima svjedočimo tokom svake turističke sezone i oko praznia tokom ostatka godine. Sistem bi trebao funkcionisati na principu naplate na osnovu stvarno prijeđenih kilometara u mreži auto-puteva u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki prijeđeni kilometar na bilo kojoj od auto-puteva u mreži HAC-a trebao stajati jednako, što sada nije slučaj. Ujedno, sistema bi trebao funkcionisati na svim auto-putevima.

Za uvođenje takvog sistema odabrani slovačko-češki konzorcij je ponudio najnižu cijenu, u iznosu od 79,9 miliona evra, druga finansijski najpovoljnija ponuda bila je ona zajednice austrijske firme Kapsch i osječkog Spinne Traffica, s cijenom od 89,7 miliona, dok je kineski CTFO ponudio cijenu od 89,9 miliona evra. Na odluku o izboru SkyToll-a i TollNet-a žalili su se i Kinezi i Austrijanci, pri čemu je žalba kineske firme odbačena, jer iz nje DKOM-u nije poslan dokaz o uplati 66.000 evra naknade za žalbeni postupak. Ali, žalba Kapsch-a i Spinne Traffica i dalje je u postupku. Konzorcij se žalio po tri osnove, od kojih bi najproblematičnija mogla biti to što, smatraju d stručnjaci odabranog ponuđača nemaju reference u implementaciji sistema kakav se namjerava uvesti u Hrvatskoj, a što je bio jedan od uslova iz tendera. Ukoliko DKOM ovu žalbu prihvati, pitanje je do kad će se dodatno prolongirati uvođenje novog sistema naplate.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare