Za neke to može biti pitanje estetike, ali po pravilu postoji dobar razlog.
Zeleni poklopci ventila na točkovima automobila se retko viđaju, ali postoje. Zašto zelena boja? Naravno, za neke to može biti pitanje estetike, ali po pravilu postoji dobar razlog. Ove gume se, umesto da budu napunjene “običnim” vazduhom, pune azotom.
Smatra se da azot ima mnogo prednosti. Njegove karakteristike sprečavaju oksidaciju gume i smanjuju mogućnost požara, jer ne sadrži oksidans. Nemački automobilski klub (ADAC) bavio se upotrebom azota pri naduvavanju guma i objavio je svoje savete nakon niza testova.
Prodavci guma to snažno promovišu: punjenje sve četiri gume azotom ili takozvanim gasom za gume je nešto skuplje. Zauzvrat, automobilske gume bi tada trebalo da manje da gube pritisak i nećete morati često da ih proveravate. Za azot se čak kaže da ima pozitivan efekat na habanje i potrošnju godriva, piše Revijahak.
Šta je od svega toga tačno?
Istina je: azot ima lošiji koeficijent difuzije od kiseonika zbog svojih malo većih molekula, pa malo sporije “izlazi” iz gume. Ali testovi su pokazali da su razlike u pritisku između guma napunjenih vazduhom i azotom bile minimalne nakon nekoliko meseci, ili gotovo neprimetne.
Još jedan argument u korist punjenja azotom je manji rizik od požara. Zbog toga se gume komercijalnih aviona, automobila Formule 1 ili čak transportera opasnih materija obično pune azotom umesto vazduha. Ovo ima smisla, jer su ove gume podvrgnute ekstremnim opterećenjima i mogu da počnu da gore pod ekstremnim ubrzanjem u slučaju kvara ili nedovoljnog pritiska vazduha.
Azot ima prednost što je nezapaljiv. Kiseonik je, s druge strane, osnova svakog otvorenog plamena. Međutim, ova prednost se ne može preneti na obične automobilske gume. Temperaturna opterećenja na gumama koja se javljaju na trkama Formule 1 i kada avioni sleću daleko su od dometa drumskog saobraćaja.
Dakle, prednosti punjenja guma azotom postoje, ali su minimalne. Punjenje azotom vas ne oslobađa obaveze da redovno proveravate pritisak – odnosno svake dve nedelje. Zato, procenite sami da li treba ulagati u punjenje guma azotom.