Nakon što je najavila novu fabriku baterijskih električnih vozila koja će početi da proizvodi nove modele 2026. godine, Toyota je otkrila nove detalje o novim, naprednim baterijama koje će napajati njene sledeće generacije električnih vozila.
Japanski proizvođač automobila će se oslanjati na četiri tipa baterija sledeće generacije, tri sa novom tehnologijom baterija sa tečnim elektrolitom i jedna sa tehnologijom čvrstih baterija.
Toyota kaže da će ove baterije napajati 1,7 miliona od 3,5 miliona BEV-ova koje Toyota očekuje da će prodati širom sveta do kraja decenije. Nova generacija baterija će biti ključ za privlačnost široj bazi kupaca.
Počevši od tečnih elektrolita, koji su trenutna osnovna tehnologija baterija za BEV, Toyota je rekla da radi na svestranim poboljšanjima, uključujući veću gustinu energije, konkurentnost troškova i brzine punjenja.
Tri glavna tipa baterija u razvoju se zovu Performance, Popularization i High-Performance.
Baterija Performance sa litijum-jonskom tehnologijom u planu je da se pojavi u Toyotinim BEV-ovima sledeće generacije od 2026. godine, povećavajući domet vožnje na gotovo 800 km uz pomoć poboljšane aerodinamike i smanjene težine vozila.
Takođe se očekuje da će Performance ponuditi smanjenje troškova za 20 procenata u poređenju sa trenutnom električnom Toyotom bZ4X i vreme brzog punjenja od 20 minuta ili manje za punjenje od 10 do 80 procenata.
Baterija Popularization će se sastojati od litijum gvožđe fosfata (LFP) i biće jeftinija, ali visokokvalitetna opcija. Konstruisana je korišćenjem bipolarne tehnologije koju je Toyota prva primenila za svoje nikl metal-hidridne (NiMH) baterije, očekuje se da će baterija stići na tržište 2026-2027. godine.
Proizvođač automobila očekuje da će nova tehnologija baterija ponuditi 20 odsto povećanja dometa u poređenju sa Toyotom bZ4X i 40 odsto smanjenje troškova u poređenju sa trenutnim električnim SUV-om. Prilikom punjenja, Popularization bi trebalo da ima vreme brzog punjenja od 30 minuta ili manje za punjenje od 10 do 80 procenata.
Treći tip baterija sa tečnim elektrolitom, nazvan High-Performance, koristi litijum-jonsku tehnologiju u kombinaciji sa katodom sa visokim sadržajem nikla da bi se postigao domet vožnje od hiljadu kilometara, kada se kombinuje sa poboljšanom aerodinamikom i smanjenom težinom vozila.
Toyota očekuje dodatno smanjenje troškova od 10 procenata u poređenju sa baterijom Performance i vreme brzog punjenja jednosmernom strujom od 20 minuta ili manje za punjenje 10-80 procenata. Planirano je da ova baterija debituje 2027-2028. godine.
Prelazeći na baterije solid-state (baterije u čvrstom agregatnom stanju), Toyota tvrdi da je napravila iskorak u pogledu izdržljivosti ove tehnologije. Čvrste litijum-jonske baterije kompanije imaju čvrst elektrolit za koji se kaže da omogućava brže kretanje jona i veću toleranciju na visoke napone i temperature.
Kao rezultat toga, ove baterije su pogodne za brzo punjenje i pražnjenje i isporuku energije u manjem obliku. Kompromis za to je očekivano kraće trajanje baterije, ali Toyota tvrdi da je prevazišla ovaj izazov, sa nedavnim napretkom koji je ubrzao proizvodnju.
Prema Toyoti, cilj je da baterije solid-state budu spremne za komercijalnu upotrebu do 2027-2028. u narednoj generaciji BEV – Toyota je prvobitno planirala da uvede svoje baterije solid-state u hibridna vozila.
Toyota očekuje da će njena prva solid-state baterija ponuditi 20 procenata povećanja dometa u poređenju sa baterijom Performance – otprilike 1.000 km, i brzo vreme punjenja od 10 minuta ili manje za punjenje od 10 do 80 procenata.
Proizvođač automobila kaže da već ima litijum-jonsku solid-state bateriju viših specifikacija u razvoju, ciljajući na 50 posto poboljšanja u dometu krstarenja u poređenju sa baterijom Performance– koja bi radila na dometu od 1.200 km.
Pored poboljšanja performansi svojih baterija sledeće generacije, Toyota je takođe zainteresovana za optimizaciju visine baterije kako bi poboljšala aerodinamiku, a samim tim i domet. Pošto se baterija nalazi ispod poda vozila, ona ima direktan uticaj na ukupnu visinu vozila, što zauzvrat utiče na aerodinamiku i domet.
Smanjenje visine baterije dovodi do niže ukupne visine vozila, zbog čega proizvođač automobila planira da smanji visinu baterije na 120 milimetara, u poređenju sa visinom baterije Toiote bZ4X od oko 150 mm. U slučaju sportskih BEV-ova visokih performansi, visina baterije će biti dodatno smanjena na 100 mm.
AutoRepublika