Osećaj nezadovoljstva prouzrokovan velikom količinom stresa, stagnacijom ili lošim poslovnih okruženjem poznat je većini nas, ali pomisao da damo otkaz često “uteruje strah u kosti”. Baš iz tog razloga, strategija napuštanja posla ili promene radnog okruženja treba da bude dobro osmišljena, a sve okolnosti objektivno sagledane. Kako kaže naš narod: “Triput meri, jednom seci!”
U trenucima kada stojimo na važnoj životnoj prekretnici, racionalnost i objektivnost su dva naša najbolja saveznika, a oslanjanje na njih, umesto na emocije, ključno je za pravilno donošenje odluka zbog kojih se kasnije nećemo kajati. Promena radnog mesta ili čitave karijere jedna je od takvih odluka, a dobar akcioni plan samo je deo izlazne strategije sa posla koji nam ne pričinjava nikakvo zadovoljstvo.
Šta je to što bi trebalo da sagledate kako biste doneli ispravnu odluku i tranziciju sa jednog na drugi posao doživeli sa što manje stresa?
Dobro procenite trenutnu situaciju
Adekvatna procena trenutne situacije je prvi korak koji treba preduzeti kada po glavi počnu da se vrzmaju misli o promeni posla, odnosno davanju otkaza na trenutnoj poziciji. Kako biste što objektivnije sagledali sliku, postavite sebi ova četiri pitanja:
- Koliko dugo stagnirate na trenutnoj poziciji ili kod poslodavca
- Šta volite, a šta ne na svom trenutnom poslu
- Koje su vaše ključne veštine, šta smatrate jakim stranama, a šta je ono što u vama budi strast kada je posao u pitanju
- Koji su vaši dugoročni ciljevi i vizija kada je karijera u pitanju
Odgovori na ova pitanja pomoći će vam u proceni da li je vreme za promene. Budite iskreni prema sebi – da li vas trenutni posao vodi tamo gde sebe vidite za pet ili deset godina, da li vam daje prostor da se razvijate?
Takođe, važno je proceniti i da li su problemi i “crvene zastavice” sa kojima se potencijalno suočavate na poslu privremene ili trajne prirode – a ukoliko vidite da napretka nema i nakon nekoliko vaših pokušaja, to je siguran znak da je vreme da se “pozdravite” sa trenutnim, i potražite drugi posao na kome ćete uživati više.
Istražite tržište i objektivno sagledajte druge opcije
Ukoliko ste nakon procene trenutnog stanja došli do zaključka da je vreme da krenete dalje, naredni korak jeste istraživanje tržišta i sagledavanje svih mogućnosti koje drugi poslodavci nude. Ukoliko ne znate odakle biste počeli, evo par predloga:
- Razmislite da li biste prešli na neku drugu poziciju unutar kompanije
- Da li biste možda promenili kompaniju, a ostali u istoj industriji, ili biste radije promenili i industriju u kojoj poslujete
- Ukoliko razmatrate opciju promene industrije, da li vam je neophodna prekvalifikacija i sticanje dodatnih znanja, i ukoliko da – kojih
- Da li možda razmišljate o samozaposlenju ili otpočinjanju sopstvenog biznisa
- Ili je možda vreme za pauzu u karijeri tokom koje ćete istražiti sebe ili se jednostavno nekoliko meseci odmarati dok ne osetite da ste spremi za povratak u poslovne “vode”.
Za svako od ovih pitanja možete napraviti tabelu sa plusevima i minusevima, odnosno prednostima i nedostacima koje svaka opcija nosi sa sobom – parametri bi trebalo da budu finansije, životni stil i prioriteti.
Postavite jasne vremenske okvire
Kao što svaki projekat ima svoju “mapu puta”, odnosno ključne tačke sa datumima realizacije, tako i vaša izlazna strategija treba da bude vremenski ograničena – samo tako ćete moći da preduzmete konkretne korake koji će vas dovesti do cilja. Jedna takva “mapa puta” može sadržati sledeće ključne događaje:
- Početak traženja konekcija, apliciranja na druge pozicije ili pohađanje obuke neophodne za promenu posla
- Planirani datum davanja otkaza na trenutnom poslu
- Datum zvaničnog prestanka radnog odnosa
- Početak radnog angažovanja na novom poslu ili početak odmora nakon koga ćete odlučiti kada ćete se vratiti poslu
Ovakvo jasno postavljanje rokova podsvesno nam stvara osećaj odgovornosti prema nama samima, zahvaljujući čemu se i više angažujemo oko rešavanja situacije koja nam pričinjava nelagodu i nezadovoljstvo.
Plan štednje i odgovorna raspodela sredstava
Izlazna strategija je mnogo više od planiranja koraka, i kao i u svakom projektu, za ovakav potez su nam potrebna određena novčana sredstva. Kako se ne bi desilo da sa 1000 dinara ostanete bez posla i onda u panici tražite bilo koji koji će vam donositi kakav-takav prihod, važno je da na vreme odredite kolika su vam finansijska sredstva potrebna za prelazni period. Sagledajte sve troškove koje imate:
- Hrana,
- Računi za stan (ili stanarina),
- Troškovi goriva, servisiranja kola ili registracije,
- Vrednost obuke ili prekvalifikacije,
- Troškovi osnovnih kućnih potrepština, garderobe i slično.
Napravite detaljan budžet kako biste bili sigurni da možete sebi priuštiti tranziciju. Ukoliko se ispostavi da nemate dovoljno sredstava da “pregurate” period potrage za poslom, postoje dva rešenja – ili štednja dok ste još na trenutnoj poziciji, ili traženje novog posla uporedo sa trenutnim, kako bi se izbegao period “praznog hoda”.
Ažurirajte svoju radnu biografiju
Ažuriranje radne biografije, kao i umrežavanje na LinkedIn-u sa ljudima iz svoje branše poslednji je korak koji treba da preduzmete na putu ka novoj karijeri. Dopunite Si-Vi svim značajnim dostignućima na trenutnoj poziciji, osvežite vaš profil na LinkedIn-u i obratite se lično potencijalnim poslodavcima putem ove mreže, na taj način bićete primećeni i izdvojićete se iz gomile drugih kandidata koji samo pošalju Ci-Vi na mejl za prijave.