Tehnologija “Ride-by-wire” je prvi put ušla u komercijalnu upotrebu sa modelom Yamaha R6 2006. godine. Pre toga, ova tehnologija je bila rezervisana samo za nekolicinu ljudi, uglavnom u MotoGP klasi.
“Ride-by-wire” sistem doslovno znači “vožnja preko žice”. Ovaj sistem zamenjuje tradicionalno doziranje gasa na motoru koje se obavlja putem sajle direktno povezane sa karburatorom ili injektorima. Sada dolazimo do pitanja zašto je ova sajla zamenjena ovim sistemom.
Odgovor leži u poboljšanju performansi i smanjenju emisije štetnih gasova.
Evo kako “ride-by-wire” sistem pomaže u tome:
“Ride-by-wire” sistem je veza između naše desne ruke kojom dodajemo ili oduzimamo gas i gasne pločice na motoru koje regulišu protok goriva i vazduha prilikom dodavanja gasa. “Ride-by-wire” sistem ima kompjuter koji prati broj obrtaja motora, brzinu kretanja motocikla, stepen prenosa i druge faktore pomoću mnogobrojnih senzora. Na osnovu tih faktora, sistem određuje koliko otvorenosti gasa će dozvoliti. Možete dati pun gas, ali ako sistem odluči da je to previše snage na osnovu tih faktora, neće dozvoliti isporuku pune snage koju ste tražili.
Verovatno mnogima ovo ne zvuči privlačno, ali “ride-by-wire” sistem ima mnoge prednosti, posebno u današnjem vremenu kada motocikli imaju izuzetno visoku snagu.
Prva prednost je što “ride-by-wire” sistem omogućava kontrolu proklizavanja. Kada vozite motocikl kao što je ZX10R koji ima preko 200KS na vlažnom asfaltu, možete se naći u nezgodnoj situaciji. “Ride-by-wire” sistem na osnovu gore navedenih parametara odlučuje koliko snage će biti isporučeno zadnjem točku bez obzira na to koliko ste otvorili gas.
Još jedna prednost je što proizvođači sada mogu konstruisati motore koji putem “ride-by-wire” sistema isporučuju određenu snagu u određenom stepenu prenosa. Na primer, u prvom stepenu prenosa nije potrebna cela raspoloživa snaga, već možda samo 70% snage. Ovo je olakšalo proizvođačima posao jer više ne moraju toliko ograničavati ubrzanje produžavanjem prenosa prve brzine.
Takođe, “ride-by-wire” sistem je dobrodošao zbog ograničenja snage koja postoje u mnogim zemljama prema vozačkim kategorijama. Na primer, ako imate motor koji ima snagu od 150KS, a ograničenje kategorije je 100KS, putem “ride-by-wire” sistema možete prilagoditi snagu bez menjanja delova motora.
Sada se postavlja pitanje da li je ovaj sistem bezbedan, s obzirom na to da upravlja gasom, jednim od najvažnijih elemenata. Da li sistem može zakažati ili da se gas “zaglavi”?
Ne treba da brinete. Savremeni “ride-by-wire” sistemi koriste dvostruke senzore na gasnoj ploči ili na drugim mestima gde se dobijaju informacije o komandama koje ste dali. Sistem upoređuje oba signala, i ako se ne poklapaju, ulazi u takozvani “opušteni mod”, gde se u najgorem slučaju sistem isključuje. Takođe, neki modeli i dalje koriste sajlu koja povezuje gas, pa ako dođe do greške, možete nastaviti upravljati preko sajle sa smanjenom snagom.
Koliko god da ste skeptični prema ovom sistemu, on pruža mnoge prednosti, posebno na moćnim superbajk i supersport motociklima koji imaju ogromnu snagu koja je teško kontrolisati bez ovog sistema koji je takođe povezan sa kontrolom proklizavanja. “Ride-by-wire” sistem će sigurno u budućnosti biti prisutan na gotovo svim motociklima.
Sistem “Ride-by-wire” ima nekoliko prednosti, ali takođe ima i neke potencijalne mane. Evo pregleda prednosti i mana ovog sistema:
Prednosti sistema “Ride-by-wire”:
Bolje performanse: “Ride-by-wire” sistem omogućava precizniju kontrolu gasa i protoka goriva, što dovodi do boljih performansi motocikla. Vozači mogu očekivati glatko i brzo reagovanje motora na komande gasa.
Smanjena emisija štetnih gasova: Zbog preciznije kontrole protoka goriva, “Ride-by-wire” sistem može optimizovati sagorevanje i smanjiti emisiju štetnih gasova. To je posebno važno u vreme povećane svesti o zaštiti životne sredine.
Kontrola proklizavanja: Jedna od velikih prednosti ovog sistema je sposobnost kontrole proklizavanja. “Ride-by-wire” sistem može automatski prilagoditi snagu koja se prenosi na zadnji točak kako bi se sprečilo proklizavanje i povećala bezbednost vozača, posebno u zahtevnim uslovima vožnje.
Poboljšana kontrola snage: “Ride-by-wire” sistem omogućava proizvođačima da precizno kontrolišu isporučenu snagu u određenim uslovima vožnje. To znači da mogu programirati motocikl da isporučuje određenu snagu u određenim brzinama ili stepenima prenosa, pružajući bolju kontrolu i prilagođavanje vožnje.
Fleksibilnost u ograničenjima snage: Zahvaljujući “Ride-by-wire” sistemu, proizvođači mogu prilagoditi snagu motora kako bi se pridržavali ograničenja snage u različitim vozačkim kategorijama. Ovo olakšava pružanje motocikala sa različitim nivoima snage bez potrebe za fizičkim promenama motora.
Mane sistema “Ride-by-wire”:
Potencijalne greške u elektronici: Kao i kod svih elektronskih sistema, postoji mogućnost da se “Ride-by-wire” sistem može susresti sa greškama ili kvarovima. Ovo može rezultirati gubitkom kontrole nad gasom ili drugim problemima. Ipak, moderni sistemi imaju složene sisteme bezbednosti i redundancije koji minimiziraju rizik od ovakvih problema.
Gubitak direktnog mehaničkog povezivanja: Tradicionalno, gasna sajla pruža direktnu mehaničku vezu između ručice gasa i otvaranja leptira na motoru. Sa “Ride-by-wire” sistemom, ova direktna veza se gubi, što nekim vozačima može doneti osećaj manje kontrole ili gubitka veze sa motorom. Međutim, većina vozača se brzo navikne na ovo i ne oseća značajnu razliku u kontroli.
Potreba za redovnim održavanjem: “Ride-by-wire” sistemi zahtevaju redovno održavanje kako bi se osigurala ispravna funkcionalnost senzora i elektronskih komponenti. Ovo može zahtevati dodatne troškove i vreme za vlasnike motocikala.
Kompleksnost i visoki troškovi popravki: U slučaju kvara ili oštećenja “Ride-by-wire” sistema, popravke mogu biti složene i skuplje u poređenju sa tradicionalnim mehaničkim sistemima. Potrebna je specijalizovana oprema i obučeni tehničari za dijagnostiku i popravke elektronskih komponenti.
Potreba za naprednim tehničkim znanjem: Kako “Ride-by-wire” sistemi postaju sve složeniji, vozači mogu zahtevati dodatno tehničko znanje kako bi razumeli njihovu funkcionalnost i obavljali eventualna podešavanja ili prilagođavanja.
Uprkos nekim potencijalnim manama, prednosti “Ride-by-wire” sistema često prevazilaze nedostatke, posebno na visokoperformantnim motociklima. Ova tehnologija donosi poboljšane performanse, kontrolu i efikasnost, pružajući vozačima bolje iskustvo vožnje i veću bezbednost na putevima.
Motomagazin.rs