Svaki od ovih modela automobila imao je za cilj stvoriti jedinstvenu komercijalnu nišu, nastojeći postići značajnu prodaju i povoljan povrat početne investicije. Nažalost, nisu ispunili niti jedan od ovih ciljeva, a na kraju su ostali i bez direktnih nasljednika.
Tokom kasnih 90-ih i ranih 2000-ih nekoliko je automobilskih kompanija usvojilo poslovni model usredotočen na ”retro” koncept. U biti, nastojali su iskoristiti nostalgiju koja okružuje njihove legendarne modele iz prošlosti, nadajući se da će privući starije kupce kao i trendovske milenijalce. Ovaj pristup doveo je do stvaranja vozila kao što su New Beetle ili MINI, pa čak i savremenih ”muscle” automobila poput Mustanga, Challengera i Camara. Umjesto uvođenja progresivnog dizajnerskog jezika poput svojih kolega, ovi su automobili usvojili modernu interpretaciju estetike svojih prethodnika. No, nisu svi modeli sa retro stilom postigli uspjeh, niti su se nastavili proizvoditi u novim generacijama poput Bube, Minija ili Mustanga. Ovo su oni sa crne liste.
BMW Z8 (1999)
Vjerovatno najseksi automobil na ovoj listi, BMW Z8 Roadster imao je sve u svojim rukama kada je pušten u prodaju 1999. S umjetničkim dizajnom koji je potpisao niko drugi nego Henrik Fisker – proslavljeni dizajner Aston Martina, Fisker Karme i Fisker Oceana – Z8 stilski se temeljio na konceptu BMW Z07, ali sa dizajom istaknute čeljusti i s premijerom na Tokyo Motor Showu 1997. godine.
Njegov dizajn direktno je asocirao na prekrasni BMW 507 roadster, dok su potpuno aluminijsko podvozje i moćni V8 s okruglo 400 KS doniran iz bratskog M5 E39 trebali pridonijeti ubojitim brojkama njegove prodaje. Ne zaboravimo da se ovaj prekrasni roadster pojavio i u kultnom James Bondu ”Svijet nije dovoljan”, no ni taj marketing mu nije bio ”dovoljan” da pokupi očekivanu slavu.
Nažalost, BMW Z8 se nije proslavio na račun svojih atributa i filmske uloge, što je dovelo do skromne proizvodnje od samo 5.703 jedinica između 1999. i 2003. Posljedično tome, BMW je odlučio ne nastaviti s razvojem njegovog nasljednika. Možda se upečatljivi “instant classic” dizajn modela Z8 pokazao premalo neodoljivim za kupce BMW-a tog doba. Ulje na vatru dolio je Mercedes-Benz SL roadster, koji je već bio uspostavio tržište kao preferirani izbor u cjenovnom rangu modela kao što je Z8, što je dodatno uticalo na njegov loš prijem kod kupaca i na kraju propast na tržištu. Ipak, danas ovaj model vrijedi pravo bogatstvo.
TEHNIČKI PODACI BMW Z8 4.9 V8
D/Š/V – 4,40/1,83/1,32 m Međuosovinski razmak – 2,5 m Prtljažnik – 203 l. Točkovi – 245/45 R18; 275/40 R18 Masa – 1660 kg Pogon – Zadnji Zapremina motora – 4941 ccm Snaga motora – 400 KS pri 6.600 o/m Max. obrtni moment – 500 Nm pri 3.800 o/m Ubrzanje (0-100) – 4,7 s Max brzina – 250 km/h
Prosječna potrošnja – 14,5 l. Tank za gorivo – 73 l.
Chrysler PT Cruiser (2001)
Iako je bio uspješan u početku, ovaj zanimljivi model takođe se nije pokazao dostojnim druge generacije. PT Cruiser je bio moderna verzija mnogih automobila iz 1930-ih, ali njegov najbliži dvojnik vjerovatno je bio Chyrsler Airflow Sedan.
Chrysler PT Cruiser
Ispod svoje nostalgične vanjštine, PT Cruiser je sadržavao mješavinu komponenti Dodgea, prvenstveno modela Neon. Unatoč svojoj jedinstvenoj privlačnosti, kombinacija retro stila i korištenja dijelova iz Dodge linije dovela je do pada prodaje kako se model približavao kraju svog proizvodnog ciklusa. Shodno tome, Chrysler je donio odluku da ga postepeno ugasi, a posljednje jedinice sišle su s proizvodne trake 2010. Tokom svog desetogodišnjeg životnog vijeka, PT Cruiser je prikupio ipak respektabilnu brojku od 1,35 miliona proizvedenih jedinica. U tome mu je pomogla i zanimljiva kabrio verzija, a dijelom i 2.2 CRD dizelaš koji se znao provući često i na bh. tržište.
TEHNIČKI PODACI Chrysler PT Cruiser 2.2 CRD D/Š/V – 4,29/1,75/1,6 m Međuosovinski razmak – 2,61 m Prtljažnik – 520 l. Točkovi – 205/55 R16 Masa – 1540 kg Pogon – Prednji Zapremina motora – 2148 ccm Snaga motora – 121 KS pri 4.200 o/m Max. obrtni moment – 300 Nm pri 1.600 o/m Ubrzanje (0-100) – 12,1 s Max brzina – 183 km/h Prosječna potrošnja – 6,9 l. Tank za gorivo – 57 l.
Ford Thunderbird (2001)
Nekoliko godina prije nego što je Ford pokupio simpatije s retro izdanjem Mustanga pete generacije, pokušao je uskrsnuti jednako voljeni model iz svoje veličanstvene prošlosti sportskih automobila – Thunderbird. Dijeleći svoju platformu s modelima Jaguar S-Type, XF i Lincoln LS, 11. generacija Thunderbirda dobila je velike pohvale i brojna priznanja nakon izlaska na tržište 2001. Njegov dizajn predstavljao je modernu interpretaciju kultnog Thunderbirda iz 1955., koji je bio naširoko cijenjen kao oličenje američkog luksuznog automobila tog doba.
U početku je Thunderbird uživao u značajnoj prodaji i zaokupio pažnju kupaca. Međutim, ovaj se uspjeh pokazao prolaznim, jer je interes brzo splasnuo. Status nekad sjajne zvijezde brzo je izblijedio, a Thunderbird brzinom svjetlosti postao prošlost. Na kraju se ispostavilo da je Ford, vodeći se čisto emocijama, ušao potpuno kao nespreman za ovaj projekat.
U samo četiri godine proizvodnje i jedva 68.098 proizvedenih jedinica, Thunderbirdovo putovanje naglo je prekinuto, a Ford nije niti pomišljao o nasljedniku. Možda bi 12. generacija, potencijalno pokretana električnom energijom, mogla bolje proći. Međutim, s obzirom na dominaciju SUV-ova u automobilskoj industriji, malo je vjerovatno da će se to dogoditi u bliskoj budućnosti. Ili ikada, što se Thunderbirda tiče.
TEHNIČKI PODACI Ford Thunderbird 4.0i V8 D/Š/V – 4,73/1,83/1,32 m Međuosovinski razmak – 2,72 m Prtljažnik – 190 l. Točkovi – 215/60 R16 Masa – 1680 kg Pogon – Zadnji Zapremina motora – 3950 ccm Snaga motora – 256 KS pri 6.100 o/m Max. obrtni moment – 362 Nm pri 4.300 o/m Ubrzanje (0-100) – 7,0 s Max brzina – 210 km/h Prosječna potrošnja – 11,5 l. Tank za gorivo – 68 l.
Chevrolet HHR (2005)
Nekoliko godina kasnije, gledajući početni uspjeh PT Cruisera, GM je također zaronio prste na tržište retro stila s Chevroletom HHR. To je bio kompaktni višenamjenski automobil koji je slijedio PT Cruiserov put, ali je od početka smatran promašajem.
Crpeći značajnu inspiraciju iz Chevrolet Suburbana iz 1940-ih, HHR je pokazao vanjski dizajn koji je imao za cilj pobuditi nostalgiju. Međutim, ovaj retro pristup nije tako snažno odjeknuo među kupcima kako je General Motors očekivao. U razdoblju od pet godina, od 2005. do 2010., prodano je nešto više od pola miliona HHR-ova. Na kraju se GM-u toliko ogadio retro pristup da je preko noći odlučio ukinuti HHR i predstavio niz ne-retro kompaktnih familijarnih automobila kao zamjenu za HHR. To su direktno bili Chevrolet Trax i Orlando, ali ruku na srce ni oni nisu bili ništa uspješniji.
TEHNIČKI PODACI Chevrolet HHR 2.4 A/T D/Š/V – 4,48/1,76/1,6 m Međuosovinski razmak – 2,63 m Prtljažnik – 638 l. Točkovi – 215/55 R16 Masa – 1445 kg Pogon – Prednji Zapremina motora – 2384 ccm Snaga motora – 175 KS pri 6.200 o/m Max. obrtni moment – 228 Nm pri 5.000 o/m Ubrzanje (0-100) – 10,0 s Max brzina – 180 km/h Prosječna potrošnja – 10,7 l. Tank za gorivo – 61 l.
Volvo C30 (2006)
Lansiran na sajmu automobila u Ženevi 1986., 480 je bio prvi Volvo model s pogonom na prednje točkove. U osnovi spajao je karakteristike shooting brakea i hatchbacka s troja vrata, a ovaj se model pojavio kao vrhunac šestogodišnjeg razdoblja posvećenog istraživanju i razvoju.
Volvo C30
Iako je u svoje vrijeme izgledao prilično moderno, cjelokupni dizajn Volva 480 imao je uglavnom retro motiv, koji je trebao vratiti nostalgiju na seksi P1800 ES – koji je bio shooting brake verzija modela P1800 koju je proslavio Roger Moore u filmskom hitu “Svetac”. ” Oba modela imala su sličnu bočnu siluetu, s niskim krovom i staklenim poklopcem odzada bez okvira koji se u ”komadu” protezao od krova do branika.
Uz konfiguraciju s prednjim pogonom, 480 se mogao pohvaliti prepoznatljivim i šarmantnim prednjim svjetlima koja su bila karakteristična za 1980-e. Postavke ovjesa stručno je ugodio Lotus, poboljšavajući dinamičke performanse automobila. U početku su se opcije motora sastojale od nekoliko četverocilindarskih agregata iz Renaulta. Međutim, nakon neuspješne proizvodnje koja je trajala devet godina s nešto više od 80.000 jedinica, Volvo je donio odluku o ukidanju modela 480 bez predstavljanja nasljednika.
Tako je bilo sve do 2006. godine, kada je Volvo lansirao C30 kao sličnu dizajnersku ideju. C30 je bio kompaktni hatchback s troja vrata, prihvativši dizajn zadnjeg dijela koji podsjeća na P1800 ES i 480. Volvo je čak prvobitno razvio konceptni model SCC iz 2001. godine kakao bi spremniji ušao u ovu limitiranu tržišnu nišu s naglaskom na sigurnost. U početku je C30 ostvario respektabilnu prodaju. Nažalost, s vremenom se borio da se održi na površini tržišta, a prodaja je drastično pala pred kraj njegovog životnog ciklusa. Nije mu pomogao niti temeljiti redizajn krajem 2009, niti petocilindarski 2.5 turbo motor. Na kraju, proizvodnja je preko noći ugašena 2012., bez ikakvih planova za direktnog nasljednika.
Volvo C30 2.5T TEHNIČKI PODACI D/Š/V – 4,25/1,78/1,45 m Međuosovinski razmak – 2,64 m Prtljažnik – 233 l. Točkovi – 205/55 R16 Masa – 1442 kg Pogon – Prednji Zapremina motora – 2521 ccm Snaga motora – 230 KS pri 5.000 o/m Max. obrtni moment – 320 Nm pri 1.500 o/m Ubrzanje (0-100) – 6,7 s Max brzina – 240 km/h Prosječna potrošnja – 8,7 l. Tank za gorivo – 62 l.