U protekle dve nedelje, gađanje muzičkih izvođača dok pevaju na bini postalo vrsta neodgovornog i opasnog trenda, koji se može primetiti na svetskoj, ali i domaćoj sceni. Iako slični incidenti nisu novitet u svetu, neprimereno ponašanje publike na koncertima postaje sve učestalije.
Koncert je za mnoge veseli događaj, na kome ljudi imaju priliku da uživaju u svojim omiljenim pesmama i konačno gledaju izvođače izbliza. Ipak, situacija u kojoj bi prioritet trebalo da budu zabava i sigurnost se postepeno pretvara u primer nekulture i glorifikovanja opasnog ponašanja.
Prošle nedelje je u Beogradu održan festival “Mjuzik vik (Music Week)” gde si nastupali brojni domaći izvođači, koji većinom imaju publiku mlađih generacija. Umesto pozitivnih utisaka o performansima, događaj je obeležilo nekoliko incidenata, u kojima su glavne “mete” bile ženski izvođači.
Pojedini izvođači, influenseri i korisnici društvenih mreža su osudili neodgovorno ponašanje publike dok neki čak smatraju da tekstovi pesama, u kojima se veličaju droga, kriminal i seks, mogu biti okidač za nasilno ponašanje. Ipak, ne postoji opravdanje za napadanje muzičara na bini, bez obzira na žanr i teme.
U isto vreme, situacija i na svetskoj sceni nije bile druačija, pa je u roku od nekoliko dana je došlo do tri različita napada na ženske muzičare. Pevačicu Avu Maks je jedan od članova publike ošamario na bini, zbog čega je dobila povredu na oku a pevačica Bibi Reksa je bila pogođena telefonom dok je pevala u Njujorku. Muškarac koji je gađao telefonom je navodno mislio da će takav potez biti “smešan”. Ipak, povreda je bila ozbiljnija i Reksa je morala ići na ušivanje. Na kraju, kantri pevačica Kelsi Balerini je bila pogođena narukvicom u oko. Za javnost je izjavila da nije bilo teške povrede, ali da se osećala veoma uplašeno.
Napadi tokom performansa se dešavaju već decenijama, ali mnogi psiholozi smatraju da situacija postaje alarmantna, pogotovo kada se takvo ponašanje promoviše kao viralni “trend” koji bi “trebalo” pratiti. Mnogi se pitaju: zašto bi neko platio karte za koncert, gurao se u prvim redovima i stajao satima, samo da bi povredio ili ponizio izvođača ispred sebe?
Psiholozi veruju da je u pitanju nedostatak svesti o ličnom prostoru, mržnja prema drugima (pogotovo ženama), kao i određeno verovanje da poznate ličnosti nisu “pravi ljudi” i da ne zaslužuju osnovno poštovanje.
“Ženski izvođači se uglavnom posmatraju kao objekat i najčešće su žrtve dehumanizacije, što znači da imaju veći rizik od nasilnih napada,” rekla je za “Kozmopolitan” psihoterapeut Ela Mekristal.
Tema se proširila na društvenim mrežama i mnogi smatraju da je bezbednost muzičara na koncertima najvažnija, kako bi se osećali sigurno dok rade svoj posao, ali i da bi događaj bilo pozitivno iskustvo za sve. Mnogi se nadaju da navedeni incidenti neće ohrabrivati ovakvo ponašanje u budućnosti. Ipak, samo će vreme pokazati da li su ovakvi napadi zaista “kap koja je prelila čašu”, kao i da li će se vaspitanje mladih, ali i metode vaspitanja starijih, unaprediti.
RTbalkan.