U tehnološkom svetu danas, bitka za intelektualnu svojinu i zaštitne znakove između kompanija je očekivana pojava. Ali, da li ste ikada zamislili da će neki tehnološki gigant ući u pravni sukob sa voćarima? Apple trenutno vodi zaista bizarnu pravnu bitku sa švajcarskom organizacijom voćara, koja je stara 111 godina, oko prava na korišćenje slike jabuke.
Fruit Union Suisse, najstarija i najveća organizacija voćara u Švajcarskoj, tradicionalno koristi logo crvene jabuke sa belim krstom, simbolom švajcarske nacionalne zastave. Ali sada se suočavaju sa mogućnošću da će morati da promene svoj logo. Zašto? Apple pokušava da stekne prava intelektualne svojine nad prikazom jabuke. Najobičnije jabuke.
Nije da Apple pokušava da zaštiti svoju prepoznatljivu “izgrickanu” jabuku, već želi da poseduje prava na realističnu sliku jabuke. Ovo je izazvalo konfuziju među švajcarskim proizvođačima voća, ali na globalnom nivou, to nije ništa novo. Apple je već podnosio slične zahteve širom sveta, sa različitim stepenom uspeha, piše Wired.
Da li bi Apple, ili bilo koja druga kompanija, trebalo da poseduje prava na generičke slike voća?
Ovaj bizarni slučaj pokazuje dinamiku savremene industrije intelektualne svojine koja podstiče kompanije da se takmiče za zaštitne znakove koji im realno nisu neophodni.
U središtu spora je zahtev kompanije Apple upućen Švajcarskom institutu za intelektualnu svojinu (IPI) još 2017. godine. Apple je zatražio prava na crno-belu sliku sorte jabuke poznate kao Granny Smith, inače zelene jabuke koje svi prepoznajemo. Nakon nekoliko godina rasprave, IPI je delimično odobrio zahtev Apple-a, ali je istakao da pravo na upotrebu generičkih slika uobičajenih dobara – poput jabuka – pripada javnom vlasništvu.
Apple je pokrenuo žalbu, a sada se čeka odluka suda. Ono što je zanimljivo je da su ovde u igri i milioni dolara. Švajcarski proizvođači jabuka bi mogli da budu primorani na skupe procese rebrendiranja ako presuda bude u korist Apple-a.
Međutim, ključna pitanja koja se postavljaju su: Da li bi Apple, ili bilo koja druga kompanija, trebalo da poseduje prava na generičke slike voća? I koliko daleko mogu ići tehnološki giganti u svojim nastojanjima da dominiraju tržištem?
Odgovor na ova pitanja neće samo uticati na sudbinu jabuka u Švajcarskoj, već će oblikovati i budućnost globalne industrije intelektualne svojine. Ostaje da vidimo hoće li jabuka pasti daleko od svog stabla, ili će moći da ostane tamo gde je oduvek pripadala – u rukama onih koji je uzgajaju i konzumiraju.