O ovom slučaju u emisiji “Jutro na Prvoj” govorila je profesorka i članica Foruma beogradskih gimnazija Katarina Šćepanović kao i psihoterapeutkinja Biljana Ćulafić, koje su osim o ovom incidentu, govorile i o podatku da je u OŠ “Vladislav Ribnikar”, gde je nedavno izvršen masakr, bilo tri puta više depresivne dece nego pre 20 godina, i to prema istraživanju koje je rađeno pre tragedije.
Psihoterapeutkinja Biljana Ćulafić najpre je za “Jutro na Prvoj” dala svoje mišljenje o tome da li je novi slučaj pucnjave u školi u BiH povezan sa onim u Ribnikaru.
“Mi smo svi sistemski povezani, ja bih rekla da ima uticaja. Sigurno je ovaj dečak čuo za sve što se desilo kod nas. Posebno ima uticaja među decom tog uzrasta, jer mnoga deca vole da budu u centru pažnje, a kada je zbog ovakvih postupaka, to su deca koja imaju vrlo problematično i labilno ponašanje. Sigurno je da je bilo dosta problema u dečakovoj porodici i sugurno je da mu je trebala podrška sistema, ali pitanje je u kakvom je stanju sam sistem kao i ti socijalni radnici. U Srbiji je, recimo, previše tih slučajeva pa ne mogu svima da pomognu. Sistem verovatno jeste zakazao, ali mi moramo da radimo na njegovom unapređenju”, rekla je Biljana Ćulafić za televiziju Prva.
Poznato je da je dečak i ranije pretio ostaloj deci, te u školu dolazio sa oružjem, međutim niko nije reagovao, na šta Ćulafić kaže.
“Trebalo je da se reaguje, međutim niko mu nije verovao. Možda bi sve bilo drugačije da je bio prijavljen policiji. Između ostalog, bilo bi mu oduzeto oružje. Mi ne znamo u kakvom je stanju bilo to dete, ko je na njega vršio vaspitni uticaj, pošto znamo da je odrastao bez majke”, objasnila je ona.
Profesorka engleskog jezika i članica Foruma beogradskih gimnazija Katarina Šćepanović osvrnula se na istraživanje koje je juče dospelo u javnost, a to je da je u Ribnikaru bilo tri puta više depresivne dece nego pre 20 godina, i to pre ove tragedije.
“Mislim da bismo dobili slične podatke i iz bilo koje druge škole u Srbiji. Ja sam već preko 20 godina u školi i nažalost i sama vidim tu promenu. Imamo sve više dece kod koje se primećuje određena vrsta pritiska, koja imaju anksioznost, depresivnost ili čak dece koja su već na nekoj terapiji”, kaže profesorka na šta se nadovezala Ćulafić:
“To je sve znak da nam je porodica u velikoj krizi. Živimo u takmičarskom društvu gde roditelji neretko na decu gledaju kao na neki projekat. Daju ih na po pet aktivnosti u malom uzrastu i time je dete dovedeno u problem, funkcioniše pod pritiskom. Takođe, veliki je broj razvoda, problema u porodicama, i naravno da deca to osećaju. Kod njih se depresija pokazuje na malo drugačiji način. Ona se neće povući, biti tužna i slično. Ona će biti agresivna i na taj način će pokazati da su u depresiji.”
“Ovde je ključ problema svakako u porodici koja je narušena. Narušen je autoritet roditelja u sopstvenoj kući, a škola kao rezervna kuća je takođe oslabljena višedecenijskim problemima tako da tu sistemski mora nešto da se radi ali ključ i rešenje problema svakako leži u porodici i na tome mora da se radi”, nadovezala se Šćepanović.
Više o ovoj temi, pogledajte u videu koji sledi.