Kako navode na ovom sajtu, dobili su brojna pitanja u vezi sa ukidanjem suvišnih troškova kada je u pitanju atest zatamnjenih stakala. Konkretno, to su tehnički pregled i saglasnost proizvođača.
Već je bilo reči o ovoj mogućnosti. Konkretno, Agencija za bezbednost saobraćaja predložila je da za manje prepravke na vozilima ne bude potreban novi tehnički pregled, kao ni potvrda/saglasnost proizvođača.
Koliko košta tehnički pregled?
Tehnički pregled uglavnom košta od 5.000 do 6.000 dinara. Međutim, kada je u pitanju tehnički pregled koji služi samo za utvrđivanje izmena na vozilu, tj. lepljenje folija za zatamnjivanje stakala, moguće je da naiđete na tehnički pregled koji će da košta i manje, npr. 3.000 dinara (ništa ne garantujemo).
Uglavnom, samo ova stavka može da skine oko 40-50 evra sa ukupnog troška za zatamnjivanje stakala.
Koliko košta saglasnost proizvođača?
Saglasnost proizvođača košta od 0 do 12.000 dinara. Stvar je u tome što:
a) neki uvoznici (predstavnici proizvođača) ovu saglasnost uopšte ne naplaćuju
b) neki ne žele (ili ne mogu) da izdaju ovakav dokument, pa za njihove automobile saglasnost nije potrebna (nećemo da ulazimo u detalje kako i zašto – npr. BMW, Mercedes-Benz, Mazda, Hyundai, Ford, Infiniti, Volvo)
c) neke marke automobila uopšte nemaju predstavnika u Srbiji (npr. Chevrolet, Cadillac, Rover, Saab…), pa za njihove automobile saglasnost nije potrebna, pošto je jednostavno nemoguće dobiti
d) neki saglasnost naplaćuju samo 2.000 ili 2.400 din, drugi 3.000, 3.500 ili 4.000 din, pa to ide do 12.000 din (mada su u pitanju samo dve luksuzne marke)
Pritom treba imati u vidu da neki proizvođači imaju iste cene za sve vrste prepravki, dok je kod nekih cena saglasnosti za zatamnjivanje stakala npr. 3.000 din, a npr. saglasnost za ugradnju kuke za vuču košta 6.000 din, koliko košta i saglasnost za druge vrste prepravki.
Stoga obavezno na vreme proverite koliko će vas koštati saglasnost proizvođača – nekoliko meseci nakon što je ovaj tekst napisan situacija može značajno da se promeni.
Koliko košta atest?
Ispitivanje (tzv. atestiranje) u AMSS košta 5.700 din + 3.410 din “državi” (tako nam rekoše na više mesta na kojima se obavlja ispitivanje).
Dakle, nešto preko 9.000 dinara.
Koliko košta samo zatamnjivanje stakala?
Cene mogu značajno da se razlikuju – od 100 do do 400 evra. U zavisnosti od:
1) folije koja se lepi (postoje razni proizvođači, koji pritom imaju razne vrste folija. Na primer, servis Black Glass ima folije proizvođača Llumar čije folije koštaju npr. za kupe vozila od 120 evra za Basic 4, preko 150 za Standard 4, do 175 za Nanoceramic 5, Nanoceramic 6 Plus 6 za 220 i Nanoceramic Lux 7 za 300 evra).
2) servisa koji lepi folije
3) vrste vozila (hečbek, limuzina, SUV/karavan, kombi…)
Generalno, zatamnjivanje stakala bez atesta uglavnom košta od 100 evra pa naviše, zavisi od folije koja se lepi, od servisa u kojem radite zatamnjivanje…
Naravno, negde možete da prođete jeftinije, negde skuplje – samo uvek treba staviti sve “na papir” kako bi se videlo koji kvalitet folije se ugrađuje, kolika je garancija, itd. Tu je i sam kvalitet radova, naravno.
Kada će obavezan tehnički pregled i saglasnost proizvođača da budu ukinuti?
Nažalost, za sada je nemoguće reći kada će do toga doći.
Izmenama “Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima” u stvari će se omogućiti da se propišu bliži uslovi da se ova oblast definiše kroz novi “Pravilnik o ispitivanju vozila”.
Dakle, tek kada Vlada i Skupština usvoje predložene izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, biće omogućeno propisivanje bližih uslova da se ova oblast definiše kroz novi Pravilnik o ispitivanju vozila.
Trenutno je nemoguće proceniti koliko je vremena potrebno da obe procedure budu završene.
Zaključak
Jasno je svima, od vozača do državnih institucija, da je apsolutno nepotrebno da se kod zatamnjivanja stakala plaća saglasnost proizvođača (kakve veze ima proizvođač sa time što će neko da zatamnjuje stakla?) i da se plaća dodatni tehnički pregled na kojem će se utvrditi da su stakla zatamnjena, kao da taj auto ne ide na ispitivanje u AMSS…
Nadamo se da će novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima doneti poboljšanja, ne samo po ovom pitanju nego i po mnogim drugim pitanjima.
Izvor: Polovni automobili; Autor: Dragan Romčević
B92.