6. Juna 2023.

Tajne motocikla: Idete lijevo da biste skrenuli desno

Ako pokušamo da objasnimo jednom rečenicom zvučalo bi ovako: Kada skrećeš levo, moraš da gurneš upravljač na desno. Zato se i zove kontraupravljanje.

Termin kontraupravljanje je čest predmet rasprave među motociklistima. Neki kažu da je mit, drugi se „kunu“ i vežbaju, treći voze motocikl a da nikada nisu čuli šta je to kontraupravljanje. U ovom tekstu objašnjavamo o čemu se radi. Kontraupravljanje koristi svako

Dete koje vozi bicikl bez pomoćnih točkića koristi kontraupravljanje. Iako nije išlo na obuke niti je učilo fiziku. Kako?

Svi dvotočkaši, bicikl, skuter, moped, motocikl, kreću se na isti način. Imajmo na umu da dvotočkaši prolaze kroz krivine tako što se naginju. Sve je čista fizika, odnosno priroda. Zato kontraupravljanje nema alternative, to je jedini način da „nateramo“ motocikl da skrene, odnosno da „obaramo“ kroz krivine. To važi za sve tipove motocikala, bilo na trkačkoj stazi ili javnom putu. Kontraupravljanje je uvek prisutno. Kako radi ta magija?

Moramo da pomenemo bar osnove fizike da bismo razumeli kontraupravljanje. Motociklista nije taj koji drži motocikl u balansu. To radi žiroskopska sila koju proizvode točkovi dok se vrte. Što se brže vrte, to je motocikl stabilniji.

Kada gurnemo upravljač, odnosno, kontraupravljanjem dajemo komandu motociklu da skrene. Tim pokretom, „izbacujemo“ motocikl iz balansa te motocikl „upada“ u nagib. Tada oslobođamo upravljač sile ruku i prednji točak će zbog geometrije motocikla sam sebe usmeriti kroz krivinu.

Ne želimo da komplikujemo daljim objašnjavanjem fizike. Za većinu motociklista to nije potrebno. Preterano razmišljanje nije uvek produktivno. Veliki broj motociklista koristi kontraupravljanje nesvesno sa jedva primetnim pokretima na upravljaču. Ipak, postoji prostor da se tehnika unapredi razumevanjem koncepta kontraupravljanja i iz nje izvuče maksimum. Kako da iskoristimo kontraupravljanje u praksi?

Gurnuti upravljač na desno da se skrene levo je maksimalno uprošćeno objašnjenje kontraupravljanja. Zato je često pogrešno tumačeno. Da pojasnimo, ako želimo da savladamo levu krivinu, guramo levu stranu upravljača napred i ceo upravljač se zakreće ka desno. Ako povučete desnu stranu upravljača ka sebi, dobijate isti efekat.

U praksi dok ste na motociklu to je ovako:

Levu ručicu gurni napred da skreneš levo – desnu ručicu gurni napred da skreneš desno.

Šta se onda dešava?

Kada smo incirali komandu motociklu gurajući levu ručicu ka napred, time IZBACUJEMO motocikl iz balansa i isti „propada“ u levi nagib. Zato nije potrebna nikakva sila niti jako guranje upravljača. Samo nežan dodir. Kada prestanemo da delujemo na upravljač, točak će se automatski usmeriti u željenoj direkciji kretanja.

Što brže gurnemo upravljač, motocikl će brže „propasti“ u nagib. Što duže držimo upravljač u tom položaju, toliko će motor otići u nagib.

A zašto onda motocikl ne padne? Zato što ga kombinacija sile gravitacije i centrifugalna sila drže u nagibu. Gravitacija ga vuče da padne, a centrifugalna sila ga vuče ka spolja i teži da ga ispravi. Balans dveju sila održavaju motocikl tokom prolaska kroz krivinu pod manjim ili većim uglom nagiba.

Ovo je samo objašnjenje kako motocikl skreće kontraupravljanjem, za uspešan prolazak kroz krivinu potrebno je i planiranje linije kretanja, kao i korigovati brzinu i razumeti šta su izlazne i ulazne tačke. Sve u cilju kako se ne bi u krivini otišlo preširoko ili prerano započelo skretanje.

Suština svega napisanog jeste da razumete da je kontraupravljanje čista fizika, odnosno inicijacija skretanja od strane motocikliste. Ostalo motocikl sam radi. Zašto onda na trkama vozači vise sa motocikla?

Ne postoji alternativa kontraupravljanju. Zakoni fizike su takvi kakvi jesu. Pukim promenom položaja tela, odnosno prebacivanjem težine sa jedne na drugu stranu motocikla nećete moći da savladate ni jednu krivinu.

Položaj tela može da poboljša i pomogne oko bržeg prolaska kroz krivinu, oko održavanja putanje i trakcije, ali sam po sebi nije dovoljno da se efikasno savlada krivina. To se radi kontraupravljenjem. Položaj tela je više priprema za krivinu, nagib i pravovremenu komandu za kontraupravljanje. Zašto kontraupravljanje mora da se vežba?

Umetnost prolaska kroz krivine je kompleksna. Postoji niz faktora koji utiču na to kako ćemo da savladamo krivine. Kontraupravljanje je početna tačka i osnova. Iako ovu tehniku koriste svi, od GP vozača do bicikliste, razlika je u tome koliko smo sposobni i u kojoj meri koristimo ovu tehniku.

Prva stavka jeste da razumete kako motocikl skreće. Nakon toga, potrebno je SVESNO primenjivati tehniku kontraupravljanja dok je ne usavršimo do te mere da je koristimo bez razmišljanja tokom vožnje.

Što budete bili bolji u primeni kontraupravljanja, to će vam prolazak kroz krivine biti lakši i bezbedniji.

Foto: Honda promo

Kontraupravljanje može da vam spasi život

Studija HURT Report, odnosno izveštaj o povredama, uzrocima nesreće na motociklu i kontramerama kaže sledeće:

Prilikom pokušaja motocikliste da izbegne sudar, većina motociklista prejakim kočenjem blokira zadnji točak, dok prednjim koče nedovoljno jako. Mogućnost motocikla da kontraupravljanjem i slalomom izbegne prepreku je kod većine motociklista odustna. Razlog tome je nepoznavanje koncepta kontraupravljanja.

Zato vežbajte dok vam kontraupravljanje ne postane automatska reakcija na prepreku. To je obaveza svakoga ko vozi na dva točka. Kako da vežbate?

Potrebno je vreme da razumemo i uvežbamo veštinu kontraupravljanja. Zato nemojte žuriti i biti frustrirani ako vam ne ide kako ste zamislili. Počnite od manjih brzina i manje zahtevnih krivina.

Nađite prazan parking, pa pokušajte da vozite između belih linija ili postavite „prepreku“ u vidu čunjeva ili isečene polutke teniske loptice. Ponovićemo još jednom da motocikl ide tamo gde gledate, pa pogled držite visoko i ne gledajte ispred prednjeg točka. Neka vam oslonac na motociklu bude u donjem delu tela. Butinama stisnite rezervoar motocikla.

Jako je bitno da vam gornji deo tela, odnosno ruke i ramena budu opušteni. Kontraupravljanje se inicira samo jednim pokretom. Ako nakon inicijacije kontraupravljanja stegnete upravljač, motocikl će samo napraviti blagi trzaj ka krivini i nastaviti da se kreće pravo. Jednostavno nećete dozvoliti prednjem točku da promeni pravac. Uprošćeno rečeno, dali ste komandu motociklu da skrene, ali ste je istovremeno stezanjem upravljača nasilno prekinuli. Tako bukvalno „smetate“ motociklu. Motocikl to ne toleriše. Samo pustite motocikl da radi svoj posao

Iz svega napisanog možemo zaključiti da za upravljanje motociklom nije potrebna snaga. Samo razumevanje principa, kao što je kontraupravljanje. To je ujedno i objašnjenje kako ljudi sa lakoćom voze teške putne motocikle koji teže i preko 300kg sa opremom i prtljagom.

Zato je bitno da motociklista bude u sinergiji sa motociklom. Putevi su prožeti nepravilnostima koje pomeraju točak i upravljač. Tim malim pokretima motocikl sam sebe koriguje. Ako je motociklista stegnut, time kontrira motociklu i stvara konflikt. Stegnuto telo takođe prenosi neželjene sile i pokrete na upravljač što će „uznemiriti“ motocikl.

Dakle, treba imati opušten gornji deo tela i opuštene ruke koje su postavljanje na upravljač paralerno sa podlogom. Tako ćete najlakše gurati upravljač i amortizovati sve potrese od lošeg puta. Ovo je jedan od najbitnih faktora koje morate znati i savladati kako bi tehnika kontraupravljanja bila maksimalno iskorišćena. Motocikl voli smirenost i preciznost.

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare