Film britanskog reditelja Džonatana Glejzera fokusira se na porodicu Rudolfa Hoesa, najdužeg komandanta logora Aušvic, koji je živeo u blizini krematorijuma. Dok se u njihovoj prelepoj bašti čuju vrisci i pucnji, porodica nastavlja sa životom kao da je sve u redu, piše Frans 24.
“Užas samo pada na svaki piksel svakog kadra, u zvuku i načinu na koji interpretiramo taj zvuk… To utiče na sve osim na njih. Sve je moralo biti veoma pažljivo kalibrisano da bi se osećalo kao da je uvek tu, ta večno prisutna, monstruozna mašinerija“, rekao je Glejzer za AFP.
Pedesetosmogodišnji Glejzer, koji je Jevrej, fokusirao se na banalnost svakodnevnog života oko logora smrti, gledajući na porodicu Hoess ne kao na očigledna čudovišta, već kao na zastrašujuće obične ljude.
Libre comme l’art…Pour évoquer les camps nazis, le cinéaste Jonathan Glazer a imaginé un dispositif glaçant dans «The Zone of Interest» : toute l’horreur passe par le hors-champ et la bande son, alors que les images racontent le bonheur familial du commandant SS @GarconsOfficiel pic.twitter.com/9PndnpCljb
— Philippe Rouyer (@philippe_rouyer) May 20, 2023
“Stvari koje pokreću te ljude su poznate. Lepa kuća, lep vrt, zdrava deca. Koliko smo mi slični njima? Kako bi zastrašujuće bilo priznati? Što je to čega se toliko bojimo razumeti? Da li bi bilo moguće zaspati? Možete li zaspati? Što se događa ako navučete zavese i stavite čepiće za uši, da li biste to mogli?” rekao je.
Prava senzacija festivala
Film je utoliko neprijatniji što je snimljen u realističnom stilu, sa prirodnim osvetljenjem i bez ikakvih ukrasa tipičnih za dramu tog perioda. Do sada je dobio jednoglasne pohvale kritičara na festivalu Francuske rivijere.
“Drama o holokaustu koja ježi kosti kao nijedna druga“, rekao je kritičar Hollywood Reportera o “hrabrom filmu“, zaključivši da Glejzer “nije sposoban da snimi film koji bi bio ništa manje od ohrabrujuće originalnog“.
Jonathan Glazer on why he felt compelled to make ‘The Zone Of Interest’ #Cannes2023 pic.twitter.com/hh2x09k0Og
— Deadline Hollywood (@DEADLINE) May 20, 2023
Variety je rekao da je Glazer “isporučio prvu trenutnu senzaciju festivala”, opisujući ga kao “dubok, meditativan i imerzivan film koji drži ljudsku tamu na svetlu i ispituje je kao pod mikroskopom”. Francuski recenzenti bili su jednako impresionirani – Le Figaro ga je nazvao “jezivim filmom sa vrtoglavim raspletom”, a Liberation rekao da bi ovaj film mogao odneti kući glavnu nagradu.