Kako upozorava studija koju je uradila Asocijacija proizvođača automobila Evrope (ACEA), nova regulativa EU protiv zagađenja okoline izazvaće povećanje cena proizvodnje automobila, autobusa i kamiona.
U studiji je konkretno navedeno da će cena proizvodnje automobila porasti za 2.000 evra u proseku, a za autobuse i kamione čak 12.000 evra, piše Blic.
Kako će se to preliti na krajnjeg kupca nije još uvek nigde jasno istaknuto, ali podsetimo da su prošle godine Renault i Volkswagen uradili analizu i zaključili da bi ova promena pravila mogla podići cene za kupce od 1.000 do 5.000 evra.
“Inicijativa standarda Euro 7 imaće vrlo mali uticaj na okolinu, po izuzetno visokoj ceni”, ocenila je Asocijacija.
Asocijacija u suštini referiše na predlog predstavljen u novembru prošle godine, kojim se fokus stavlja na supstance koje su štetne za ljudsko zdravlje, a ne emisija ugljen-dioksida.
Najniže vrednosti emisije pod prethodnim standardom biće obavezne za automobile i kombije, dok će za autobuse i kamione biti postavljene odvojene granice.
“Ova inicijativa će verovatno imati ekstremno nizak povoljni efekat na okolinu, dok će cena biti izuzetno visoka. to će se odraziti na potrošače u vidu visokih cena automobila i drugih vozila“, rekla je Sigrid de Fris, generalna direktorka ACEA.
“Veći benefit za zdravlje i okolinu bio bi postignut tranzicijom na električna vozila, uz istovremenu zamenu starijih vozila na evropskim putevima visokoefikasnim Euro 6/VI modelima”, dodala je ona.
Procene Evropske komisije su nešto blaže
Procenjujući efekat novih pravila, Evropska komisija je predvidela da će mere izazvati porast cena proizvodnje automobila za od 180 do 450 evra za automobile, odnosno 2.800 evra za kamione i autobuse.
To je četiri do deset puta manje nego što studija predviđa.
Ali je studiju podržala industrija, koja već dugo kritikuje pravila nazivajući ih previše skupim za proizvođače. Oni iznose argument da bi se novac bolje potrošio na veću proizvodnju električnih vozila.
“Trenutni Euro 6 standardi su najprecizniji i najstroži u čitavom svetu. Emisije su već na jedva merljivim nivoima zahvaljujući vrhunskoj tehnologiji vozila”, saopštila je Asocijacija.
EU je za rok odredila jul 2025. godine, a u aprilu je nemački Volkswagen tražio da se taj datum pomeri za jesen 2026. godine.
Ukoliko evropski zakonodavci ostanu pri originalnom roku, proizvodnja automobila širom Evrope mogla bi da bude zaustavljena.
Grupa zemalja EU se takođe protivi odluci
Grupa EU zemalja, koju čine Češka, Bugarska, Francuska, Mađarska, Italija, Poljska, Slovačka i Rumunija, zajedno se protivi novoj regulativi za automobile i navodi da će ona nepovoljno uticati na poslove i lokalnu industriju.
“Protivimo se novim pravilima za emisije automobila i kombija jer će investicije udaljiti od nedavno dogovorenog puta ka nultoj emisiji CO2, saopštila je grupa zemalja koja sada traži da se novi standardi pomere za najmanje tri godine kada su u pitanju automobili, a pet za kamione.”
“Zeleni” sektor, međutim, smatra da studija koju je podržala ACEA predstavlja “klasičan strah, nesigurnost i sumnju od strane automobilske industrije”.
“Pokušavaju da preplaše ljude i skinu odgovornost sa sebe, tako što će predstaviti ovo pitanje kao izbor između Euro 7 standarda i elektrifikacije, iako industrija ima dovoljne resurse da sprovede oba. ACEA viče da vidi vuka već decenijama, nema potrebe da mislimo da je sada drugačije”, rekao je Adrijan Hil iz mreže “Energy cities”.
“Razlika u ceni proizvodnje između Euro 6 i Euro 7 vozila biće kao da u automobil dodajete kožna sedišta ili kvalitetni sistem ozvučenja. A nema efikasnijeg načina za spasavanje ljudskih života”, rekao je on.
Prelazak na električna vozila eliminisaće izduvne gasove, ali će motori sa unutrašnjim sagorevanjem ostati na evropskim drumovima decenijama.
ACEA bi profitirala od odustajanja od Euro 7 standarda jer ne bi imala troškove ponovnog dizajniranja takvih motora kako bi bili “čistiji”.
Asocijacija, sa svoje strane, navodi da bi taj novac bio potrošen na unapređenja električnih motora.
Procenjuje se da će 2050. godine, punih 15 godina nakon zabrane prodaje vozila na benzin i dizel, oko 20% automobila u Evropi i dalje imati motor sa unutrašnjim sagorevanjem.
(Izvor: EURACTIV.rs)