2. Aprila 2023.

Električni trotineti podijelili Pariz: Da li će zabraniti njihovo iznajmljivanje?

Električni trotineti koji se rentiraju su uobičajeni na ulicama Pariza otkako su postali dostupni pre pet godina, ali neodgovorno korišćenje i sve veći broj nezgoda uticali su na negativan odnos gradskih vlasti prema popularnom načinu prevoza, pa stanovnici francuske prestonice glasaju u nedelju o njihovoj potpunoj zabrani.

Vraćajući se kući sa piknika na obali Sene u avgustu 2022, Žastin Hejli je prelazila semafor kada ju je udario električni trotinet.

“Uopšte ga nisam videla ni čula”, kaže ova 40-godišnjakinja.

“Sećam se samo kako me je trotinet udario u nogu i pala sam na bok”, dodala je ona.

Dok je njena prijateljica pomagala Žastin da ustane, vozačica koja ju je udarila stala je da je pita da li je dobro. Nakon što je Žastin rekla da je dobro, brzo se odvezla dalje.

“Nisam mogla da ustanem”

“Nije sačekala, a ja nisam shvatila koliko je sam loše jer sam sigurno bila u šoku”, dodala je Žastin.

Dok je stigla na drugu stranu puta, njen list je veoma otekao na mestu gde ju je udario točak trotineta. Od bolova joj se zavrtelo u glavi.

“Nisam mogla da hodam. Nisam mogla da ustanem”, rekla je.

Snimak u bolnici pokazao je da ništa nije polomljeno, ali joj je trebalo dve nedelje da počne normalno da hoda.

“Bila sam traumatizovana zbog toga. Dva-tri meseca kasnije, tresla bih se kada bih videla električni trotinet dok prelazim ulicu. Čak i sada sam verovatno opreznija kada prelazim put u Parizu nego ranije”, dodala je ona.

Kada je Pariz 2018. uveo samouslužno iznajmljivanje električnih trotineta, postao je svetski lider u prihvatanju novog načina prevoza. Trotinet je predstavljen kao zelena alternativa automobilima koja ispunjava ekološke ciljeve grada, piše Index.hr.

Dozvoljena regulacija i brzo širenje biciklističkih staza uticali su na širenje ovog načina prevoza.

“Ne možemo ih držati na javnim mestima”

Samo pet godina kasnije, od stanovnika Pariza se traži da se na referendumu izjasne o tome da li da se zabrane samouslužni električni trotineti, koji se mogu iznajmiti na sat vremena i ostaviti bilo gde.

“Iskreno, nisu baš ekološki. Oštećuju se i svuda se odbacuju”, rekla je gradonačelnica Pariza An Idalgo za televiziju Frans 2 u januaru.

“Ne možemo da ih držimo na javnim mestima. Oni stvaraju bezbednosne probleme na putevima, posebno starijim osobama i osobama sa invaliditetom”, dodala je ona.

Incidenti poput navedenog su česti. Vozila za mikromobilnost povredila su skoro 500 ljudi 2022. godine u Parizu. Međutim, električni trotineti su i dalje veoma popularni.

Upotreba se značajno povećala od pandemije. U avgustu 2022. došlo je do povećanja upotrebe za 90 odsto u odnosu na septembar 2021. Svako vozilo se trenutno koristi u proseku 3,5 puta dnevno u Parizu, što je najveća stopa u Evropi.

Haos za pešake, bicikliste i automobile

Bezbednosni problemi datiraju još od njihovog uvođenja 2018.

“Bio je nered”, kaže direktor firme Tier, jedne od tri kompanije za iznajmljivanje električnih trotineta (zajedno sa Lime i Dott) u Parizu.

“Imali ste više od 20.000 trotineta i oko 20 različitih kompanija koje su njima upravljale”, dodao je on.

Iznenadni priliv trotineta, bez namenskih parking mesta i pravila za upotrebu, izazvao je haos za pešake, bicikliste i automobile. Od tada Pariz pokušava da reguliše to pitanje.

Broj dostupnih električnih trotineta je sada ograničen na 15.000, uvedena su ograničenja brzine, kazne za prekršaje i posebne zone za parkiranje.

Tri provajdera usluga – Tier, Lime i Dott – takođe su uskočila sa tehnološkim inovacijama kako bi sproveli propise. Na primer, Geofencing može automatski smanjiti brzinu vozila u određenim zonama i korisnicima naplatiti parking u određenim oblastima

Skoro 30 smrtnih slučajeva 2022. godine

U svakoj petoj nesreći električni trotinet je koristilo više od jedne osobe, pa se pripremaju tehnologije koje bi sprečile da se na trotinetu nalaze dve osobe istovremeno.

Tempo poboljšanja je brz i postoji potencijal za više.

“Naša industrija nije postojala pre pet godina. Stopa poboljšanja u poslednjih pet godina premašuje 50 godina automobilske evolucije”, kažu u firmi Tier.

Međutim, problemi i dalje postoje. Opasno parkirani električni trotineti su uobičajena pojava i svake godine je sve veći broj nezgoda.

Broj poginulih vozača električnih trotineta i pešaka koje su udarili porastao je u Parizu 2022. U Francuskoj su izazvali najmanje 27 smrtnih slučajeva 2022. godine, u poređenju sa 22 u 2021. i sedam u 2020.

Očekuje se veći odziv starijih građana na glasanju

“Trotineti su zaista veoma teški i veoma opasni”, dodaje povređena Žastin.

Uprkos rizicima, zabrane na područjima čitavih gradova su retke. Barselona je među retkim evropskim gradovima koji su potpuno zabranili samouslužne električne trotinete.

Gradonačelnica Pariza je rekla da će se pridržavati rezultata referenduma, a protivnici očekuju da će joj oni biti naklonjeni.

Očekuje se veći odziv starijih građana i onih koji imaju razloga da budu za zabranu, dok kompanije koje iznajmljuju električne trotinete treba da pokušaju da mobilišu svoje, uglavnom mlade pristalice.

Iako su samouslužni električni trotineti sada dostupni u 200 gradova u Francuskoj – i stotinama drugih širom sveta – Pariz je “složen” grad koji ima gusto izgrađeno urbano područje.

Tokom pet godina od kada su električni trotineti integrisani u saobraćaj u Parizu, gradske ulice su pretrpele velike promene koje su izazvale opšte poremećaje.

Prošle godine je u Francuskoj prodato 750.000 električnih trotineta

“Postoji prava polarizovana debata o ovim trotinetima u Parizu, a nije svuda tako”, kažu u kompaniji Tier.

Malo je verovatno da će zabrana okončati debate o odgovarajućem mestu za električne trotinete na prestoničkim ulicama. Iznajmljivanje nije jedina opcija, a broj električnih trotineta koji se prodaju u Francuskoj raste iz godine u godinu. Prošle godine prodato ih je 750.000.

“U poređenju sa modelima za iznajmljivanje, privatni trotineti su ‘divlji'”, kaže Kristijan Mašu, generalni sekretar nacionalnog udruženja pešaka “60 Millions de Piétons”.

“Imaju znatno manje ograničenja brzine, parkiranja i broja putnika, a nemaju registarske tablice koje bi omogućile drugim učesnicima u saobraćaju da identifikuju vozila koja su učestvovala u nesreći”, rekao je on.

Ističe da je šteta da se na referendumu u nedelju glasa samo o samouslužnim trotinetima, a ne i generalno o ovom prevoznom sredstvu.

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare