13. Februara 2023.

TikTok “nije naučio lekciju”, a evo i zbog čega

S obzirom da države širom SAD zabranjuju aplikaciju u vlasništvu kineske kompanije ByteDance, i da je “TikTok već pod lupom zbog nekoliko kršenja privatnosti”, Access Now kaže da TikTok “izgleda nije naučio lekciju”.

TikTok tvrdi da funkcija Focused View, koja je lansirana u oktobru, navodno može da prati emocije korisnika a TikTok obećava brendovima da će maksimizirati profit od svojih reklama na platformi zahvaljujući ovoj novoj funkciji.

“TikTok kaže da će osigurati da se oglasi prikazuju korisnicima koji ‘stvarno obraćaju pažnju’ i da će brendovi plaćati oglase samo ako ih je korisnik ‘dobrovoljno’ gledao najmanje šest sekundi ili je stupio u interakciju sa njima u prvih šest sekundi”, rekao je Access Now.

Access Now kaže da sumnja da je to uopšte moguće, ali da bez obzira da li takva tehnika uopšte funkcioniše, u svakom slučaju, ona predstavlja još jedno kršenje prava na privatnost sa ciljem ostvarivanja profita.

“Tvrdeći da će oglasi biti isporučeni “emocionalno” i “opipljivo” angažovanim korisnicima, TikTok sugeriše da bi mogao da čita emocije ljudi. Međutim, ne daje detalje o tome kako bi ova funkcija zapravo funkcionisala.”

Kako TikTok može da prati emocije ljudi, osim ako ne pristupa kameri na telefonu da bi pratio pokrete očiju ili položaj glave i kako može da zna da li ste dobrovoljno gledali reklamu šest sekundi? Čak i da može da utvrdi da ste gledali reklamu šest sekundi, kako bi TikTok mogao da napravi razliku između pozitivne i negativne reakcije na reklamu?

Pozivajući se na stručnjake koji su principe Focused View odbacili kao “pseudonauku”, Access Now je dodao da je ovim TikTok pokrenuo “ozbiljna pitanja o naučnoj validnosti ove vrste tehnologije i neophodnosti prikupljanja izuzetno invazivnih podataka samo zbog isporučivanja oglasa.

“Čak i ako damo prednost sumnji u vezi sa kapacitetom za prepoznavanje emocija TikTokovog Focus View, podaci koje se koriste da bi funkcija funkcionisala bile bi prava noćna mora za privatnost”, rekao je Access Now.

Ipak, poznato je da je TikTok naručivao različite projekte o prepoznavanju emocija, i čak se bavio spornim pristupima neurotehnologije/neuromarketinga. U partnerstvu sa MediaScience, TikTok je sproveo istraživanje u okviru kojeg je korišćeno praćenje očiju i otkucaja srca kako bi se izmerilo kako oglašavanje utiče na potrošače na “podsvesnom” nivou. Istraživanje je navodno otkrilo da kada ljudi gledaju reklamu šest sekundi to daje snažne rezultate koji ukazuju na “psihološki angažman” koji navodno stvara “pozitivno osećanje za brend”. Međutim, postoje ozbiljna pitanja o naučnoj valjanosti ove vrste tehnologije.

“Samo prikupljanje informacija o vašem nivou pažnje, vašem emocionalnom stanju ili o tome koliko dugo obraćate pažnju na oglas predstavlja veoma invazivno praćenje i zadiranje u vaše privatno mentalno stanje. Emocije su intimni deo našeg bića. One su direktno povezane sa našom ličnom autonomijom i dostojanstvom i zaštićene su od uplitanja pravom na privatnost i slobodu misli.”

TikToku se u Evropi već zameraju sporne prakse. Kada je platforma pokušala da ograniči mogućnost ljudi da kažu ne ciljanim oglasima u Evropi, kompanija je morala da pauzira ove planove nakon što su regulatori intervenisali na zahtev Access Now. Nesrazmerno korišćenje podataka o deci na Tiktoku se takođe istražuje, a u Holandiji tri organizacije tužile su TikTok zbog narušavanja privatnosti maloletnika. Francusko regulatorno telo za zaštitu podataka (CNIL) kaznilo je TikTok sa osam miliona evra zbog kršenja privatnosti povezanog sa praćenjem. Vlasti EU pokrenule su više istraga kako bi ispitale navodni prenos podataka TikToka u Kinu i rizik koji on predstavlja po privatnost ljudi.

B92.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare