29. Novembra 2025.

Nova EuroNCAP pravila donose veliku promenu: Kraj automobilima bez fizičkih komandi?

Uvode se stroža pravila za 2026 – nikad teže do 5 zvezdica.

Nezavisna organizacija za ispitivanje bezbednosti novih automobila na evropskom tržištu, EuroNCAP, značajno će pooštriti zahteve za bezbednost vozila u 2026. godini. Novim automobilima biće teže da postignu najvišu ocenu od 5 zvezdica.

EuroNCAP će uvesti najveću reviziju postupka testiranja automobila od 2009. godine. Nova bezbednosna pravila dizajnirana su za saobraćajne uslove sa kojima se vozači danas suočavaju, gde napredni sistemi pomoći i bezbednost baterija električnih automobila igraju znatno veću ulogu nego ranije.

Nova procedura testiranja za 2026. godinu na EuroNCAP-u zasniva se na četiri glavna bezbednosna područja: bezbedna vožnja, izbegavanje nesreća, zaštita tokom nesreća i bezbednost nakon nesreće, piše Revijahak.

Bezbedna vožnja – u budućnosti sistemi pomoći vozaču savremenih automobila moraju raditi prirodnije i ne smeju preplavljivati vozača stalnim vizuelnim i zvučnim upozorenjima. Nadzor vozača, jasni, fizički tasteri za ključne funkcije, prepoznavanje umora i tačnost prepoznavanja znakova u svakodnevnom saobraćaju takođe su neke od stvari koje EuroNCAP uzima u obzir u ovom kriterijumu, ne samo da li su funkcije prisutne, već i kakav je kvalitet njihovog rada.

Izbegavanje nesreća – EuroNCAP značajno proširuje testne scenarije. Automobili moraju da pokažu da mogu izbeći sudare sa pešacima, biciklistima i motociklistima u realnijim situacijama. Euro NCAP takođe proverava mogu li automobili sprečiti nagla ubrzanja ako vozač slučajno pritisne pogrešnu papučicu. Automobili takođe moraju glatko i predvidljivo reagovati u normalnoj gradskoj vožnji, a negativno se ocenjuje ako je pomoć pri održavanju trake nametljiva ili izaziva nepredvidljive intervencije.

Zaštita od sudara – Bezbednosni testovi EuroNCAP-a sada će uključivati više tipova karoserija i starosnih grupa putnika, a procenjivaće se više vrsta bočnih i frontalnih sudara. Zaštita pešaka u zoni oko vetrobranskog stakla i A-stubova takođe dobija veću važnost.

Bezbednost nakon nesreće – Ovaj deo biće posebno važan za električne automobile. Električne kvake na vratima moraju funkcionisati nakon sudara, visokonaponska baterija mora biti pravilno izolovana, a automobil mora biti u stanju da pošalje precizne informacije hitnim službama o broju ljudi u vozilu. Uz to, električni automobili moraju brzo upozoriti vozača ako postoji rizik od požara u bateriji – i nakon nesreće i tokom punjenja.

Na kraju, biće “kažnjeni” proizvođači automobila koji u kabini nemaju ključne funkcijske tastere, odnosno vozila čiji enterijeri su potpuno digitalizovani, u kojima su sve funkcije prebačene na multifunkcijske ekrane.

Dakle, teže će se doći do 5 zvezdica, ali će se bezbednost na putevima povećati, a to znači manje smrtnih ishoda u saobraćaju, što se može samo pozdraviti.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare