Njihovi stari dizelaši zagađuju više nego ogromni SUV-ovi bogatih
Nova analiza Univerziteta u Birminghamu u Velikoj Britaniji izazvala je negativne reakcije jer osporava konvencionalno mišljenje da bogatiji vozači više doprinose lokalnom zagađenju zraka. Dok su domaćinstva s višim prihodima odgovorna za veću ukupnu potrošnju i emisije stakleničkih plinova, kada je u pitanju kvalitet zraka u gradovima, slika je drugačija. Vozači jeftinijih, starijih automobila u prosjeku emitiraju znatno više zagađivača .
Do zaključka su došli analizom više od 50.000 vozila u stvarnom saobraćaju, korištenjem napredne tehnologije daljinskog mjerenja emisija i modela mašina koji procjenjuju tržišnu vrijednost vozila. Uporedili su dizel i benzinske automobile unutar istih emisijskih standarda i pronašli jasan trend – što je automobil jeftiniji, to emituje više azot-dioksida (NO2), azot-monoksida (NOx), (ugljen-monoksida) CO i čestica. Razlika je najuočljivija kod dizel automobila. Jeftiniji modeli oko 5.000 eura u prosjeku emituju 8,8 g/l NOx, dok oni vrijedni oko 15.000 eura emituju samo 5,6 g/l. Drugim riječima, dodatnih 10.000 eura uloženih u dizel automobil povezano je sa smanjenjem emisije azot-oksida za više od 40 posto.
Naučnici objašnjavaju da starija vozila, kojima često upravljaju vozači s nižim primanjima, imaju zastarjelu tehnologiju sagorijevanja i manje efikasne sisteme za naknadnu obradu emisija. To znači da siromašnija domaćinstva, uprkos manjoj potrošnji i vožnji skromnijih automobila, najviše doprinose lokalnim koncentracijama zagađivača koji štete zdravlju. To uključuje veći rizik od respiratornih bolesti, koje nesrazmjerno pogađaju te iste zajednice.
Studija je u suprotnosti s čestim upozorenjima o velikim SUV vozilima, koja su često meta globalnih klimatskih analiza. Velika su, teška i troše više energije, ali upravo stari, jeftini automobili imaju najveći utjecaj na lokalni kvalitet zraka u gradovima. Razlika je u tome što se analiza fokusira na lokalne, direktne emisije iz ispušnih cijevi, a ne na širi ugljični otisak.
Istraživači ne trivijaliziraju problem SUV vozila, ali naglašavaju da se dvije vrste emisija ne smiju miješati: CO2 je globalni problem, dok NO2, NOx i čestice predstavljaju lokalnu opasnost, a uglavnom ih proizvode zastarjeli automobili.
Stručnjaci stoga pozivaju kreatore politika na ciljane mjere – progresivno oporezivanje prema stvarnim emisijama, podsticaje za zamjenu najstarijih vozila, povoljnije programe finansiranja za čistije modele i pravedniji pristup održivoj mobilnosti. U suprotnom, upozoravaju, siromašni će nenamjerno i dalje biti najveći lokalni zagađivači i oni koji najviše pate od ovog zagađenja.