Evropska komisija će u decembru predstaviti nova pravila koja bi trebalo da omoguće razvoj pristupačnih, ali potpuno upotrebljivih električnih automobila.
Mali, jeftini i pre svega – bez emisija. Novi modeli koji bi trebalo da pokrenu posustalu automobilsku industriju na kontinentu polako dobijaju svoj oblik. Nazivaju se „e-car“ (gde „e“ najverovatnije znači električni i evropski), a inspirisani su japanskim kei automobilima.
Reč je o malim vozilima sa zakonski ograničenim dimenzijama (na primer maksimalno 3,40 metara dužine), koja su u Japanu postala izuzetno popularna zbog niske cene i dodatnih pogodnosti.
Konačna definicija klase e-car biće predstavljena 10. decembra od strane Evropske komisije, a trebalo bi da predstavlja kombinaciju između takozvanih kvadricikala (poznatih i kao mikroautomobili) i standardnih automobila. Razlika u odnosu na klasične automobile biće u tome što će im nedostajati deo sigurnosne opreme – što je ključ za smanjenje cena i veću privlačnost u vreme kada pada broj registracija i zatvaraju se fabrike.
Stefan Séžurne, evropski komesar za industriju, najavio je uvođenje ove klase tokom Dana automobilske industrije u Parizu:
„Cilj proizvođača je da na tržište plasiraju male automobile po ceni između 15.000 i 20.000 evra. Pošto regulatorni zahtevi direktno utiču na cenu, pružićemo odgovarajući okvir“.
Dosad je proizvodnja vozila e-car u Evropi bila praktično nemoguća zbog strogih bezbednosnih propisa EU, koji su obavezivali proizvođače na ugradnju brojnih sistema, što je značajno podizalo cenu. Sada će Brisel tražiti kompromis između cene i bezbednosti.
Već postoje laka vozila kategorija L6e i L7e, poput modela Microlino ili Opel Rocks, ali ona nemaju vazdušne jastuke i druge sigurnosne sisteme. S druge strane, „pravi“ automobili kategorije M1 moraju da imaju propisane bezbednosne i sisteme asistencije (npr. ADAS), što značajno povećava cenu.
Dacia je nedavno pokazala kako bi potencijalno „rešenje između“ moglo da izgleda, predstavivši model Hipster. On je pretežak da bi spadao u klasu L7e, ali bi ugradnjom svih obaveznih M1-sistema postao preskup.
Inicijativu za preispitivanje pravila pokrenuli su veliki evropski proizvođači, među kojima i Stellantis. Međutim, i evropske vlade vrše pritisak u istom smeru – posebno italijanska.
„Naš prioritet je podsticanje proizvodnje malih automobila, vozila e-car, koja su strateški važna za tržište i potrebna su porodicama“, izjavio je italijanski ministar industrije Adolfo Urso u septembru.
Naš dragi kolega i prijatelj Vlada Matijašević je detaljno opisao svoj predlog, koji možete čitati ovde, a takođe često na ovu temu daje komentare.
AutoRepublika