Nova bezbjednosna provJera otkrila je da autobusi sadrže SD karticu koja omogućava kineskom proizvođaču daljinski pristup vozilu.
Kako vozila postaju sve povezanija, pojavljuje se nova vrsta bezbednosnih izazova. U Norveškoj su javni autobusi koje proizvodi kineski proizvođač postali središte te rasprave.
Iako su udaljeni hiljadama kilometara od zemlje porekla, kompanija koja stoji iza njih navodno ima mogućnost da ih daljinski isključi.
Ovaj problem otkrila je kompanija Ruter, najveći norveški operater javnog prevoza. Ona je potencijalni bezbednosni rizik otkrila tokom testa u svojoj zatvorenoj laboratoriji, piše CarScoops.
Provera sajber bezbednosti ili razlog za uzbunu?
Tokom ispitivanja testiran je autobus holandske proizvodnje i jedan kineski. Autobusi marke Yutong, kineskog proizvođača, imali su rumunske SIM kartice skrivene u sistemu.
Prema rečima predstavnika kompanije Yutong, te SIM kartice omogućavaju daljinska ažuriranja softvera i tehničku podršku. Ipak, ista veza teoretski omogućava i da Yutong autobuse zaustavi ili onesposobi putem softverske komande.
Za sada Ruter naglašava da nema dokaza o zlonamernoj aktivnosti.
Testovi su deo šire revizije sajber bezbednosti koja ima za cilj procenu ranjivosti električnih vozila. Generalni direktor Rutera, Bernt Rejtn Jensen, istakao je da agencija sada prelazi “od zabrinutosti ka konkretnom saznanju”, sprovodeći nove mere zaštite i pooštravajući kriterijume nabavke kako bi obezbedila potpunu lokalnu kontrolu.
Ko drži ključeve?
Mere uključuju stvaranje internih “zaštitnih zidova”, izolovanje autobusa od eksternih klaud sistema i saradnju sa državnim vlastima na jačanju sajber bezbednosti u transportnom sektoru.
Norveški ministar saobraćaja Jon Ivar Nigord pohvalio je inicijativu za NRK, navodeći da vlada trenutno procenjuje rizike koje nose dobavljači iz zemalja van norveških bezbednosnih saveza.
“Zajedno sa operaterima kao što je Ruter, osiguraćemo da ovaj sektor bude manje izložen riziku”, izjavio je on.
Problem se pojavljuje u trenutku kada Norveška ubrzano širi svoju flotu kineskih autobusa. Od oko 1.300 električnih autobusa koji trenutno saobraćaju u zemlji, oko 850 proizvodi Yutong.
Samo u Oslu i Akershusu svakodnevno ih vozi oko 300.
Iako Ruter naglašava da je mogućnost isključenja mala, test ukazuje na širu raspravu o stranoj kontroli ključne infrastrukture.
“Malo je verovatno da bi se autobusi ikada koristili na taj način”, rekao je Jenssen, “ali to ne znači da ne treba da shvatimo stvar veoma ozbiljno”.
Za sada Ruter preduzima mere da svaki autobus funkcioniše nezavisno, uklanjajući SIM kartice i zadržavajući operacije lokalnim i vanmrežnim.
B92.