20. Oktobra 2025.

Problem sa plug-in hibridima koji se stalno ponavlja

Novi Qi2 standard donosi magnetno bežično punjenje poput MagSafe sistema, ali većina Android proizvođača ga i dalje izbegava zbog patenata i troškova

Zakonodavci su očekivali da će plug-in hibridni automobili smanjiti emisije, ali stvarnost pokazuje potpuno suprotnu situaciju – velika većina vlasnika ih uopšte ne puni. Prema novoj studiji organizacije Transport & Environment (T&E), najveći evropski proizvođači automobila izbegli su milijarde evra kazni zahvaljujući manjkavostima WLTP testiranja (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure), koje je precenjivalo efikasnost PHEV modela.

Zbog propusta u WLTP sistemu, proizvođači su između 2021. i 2023. prodali preko milion električnih vozila manje nego što bi morali da proizvedu, dok su istovremeno povećali prodaju PHEV vozila koja u praksi emituju znatno više ugljen-dioksida nego što se zvanično prikazuje. Prema T&E, zbog toga je u atmosferu ispušteno dodatnih 52 miliona tona CO₂, dok su proizvođači poput BMW-a, Mercedesa i Volkswagena uštedeli gotovo 6 milijardi evra na kaznama.

Lažni ekološki učinak plug-in hibrida

Plug-in hibridi kombinuju motor sa unutrašnjim sagorevanjem i električni pogon, sa dometom od oko 50 km samo na bateriji. Međutim, taj benefit postoji samo ako se vozilo redovno puni. U suprotnom, PHEV postaje samo teži automobil koji troši više goriva i zagađuje više nego standardni benzinski ili dizel model.

Plug-In Hibrid

T&E ističe da su stvarne emisije CO₂ kod PHEV vozila u proseku 135 g/km, dok klasični automobili emituju 166 g/km. WLTP, međutim, navodi čak 75% manju emisiju za PHEV modele, što potpuno iskrivljuje realnu sliku. Primera radi, Mercedes-Benz GLC 350e je u tri godine gotovo utrostručio domet na struju, ali su mu stvarne emisije smanjene tek 6%, dok WLTP navodi 55%.

Velike baterije, mali rezultati

Osim ekološke štete, vozači PHEV automobila u proseku troše oko 1.100 dolara više godišnje na gorivo, jer se u praksi oslanjaju na benzinske i dizel motore. T&E dodaje da su stvarni troškovi čak 50% veći od onoga što proizvođači prikazuju u reklamama i katalozima.

Ipak, tehnologija sama po sebi nije loša. U Kini su plug-in hibridi i dalje popularni, a mnogi proizvođači ih vide kao prelazno rešenje ka potpunoj elektrifikaciji. Uz brže punjenje i bolju infrastrukturu, njihova efikasnost bi mogla znatno da poraste, pod uslovom da ih vlasnici zaista pune.

Skupa zabluda za vozače i okolinu

Evropska komisija već je počela da ispravlja WLTP testove. Prva faza korekcije uvedena je ove godine za nove modele, dok će sledeće godine i postojeći automobili biti predstavljeni realnijim podacima o emisijama. Druga faza, planirana za period 2027–2028, dodatno će približiti laboratorijske rezultate onima iz stvarne vožnje.

Međutim, stručnjaci upozoravaju da proizvođači moraju biti transparentniji i da bi trebalo da edukuju kupce kako pravilno koristiti plug-in hibride. Samo tako bi ova tehnologija mogla ispuniti obećanja o manjoj potrošnji i čistijem vazduhu – umesto da postane još jedan marketinški trik u nizu mnogih na račun planete, piše InsideEVs Global.

Benchmark.rs

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare