3. Oktobra 2025.

Dior je drama: Ko je Džonatan Anderson, čovjek koji je Dior okrenuo naglavačke

Najveći trenutak Nedelje mode u Parizu poslednjih godina dogodio se na Dior reviji. Publiku su krasile oskarovke Šarliz Teron i Miki Medison, k-pop zvezde predvođene BTS-ovim Jiminom, dok su Brigit Makron i Karla Bruni zauzele prva mesta u publici. Na pisti se pojavila i Sandi Rouz Kidman, ćerka Nikol Kidman.

Scenografiju je osmislio reditelj Luka Gvadanjino, inspirisan obrnuto postavljenom staklenom piramidom Luvra, a atmosferu je dodatno podigao kratki film Adama Kurtisa, koji je spojio modne arhive, haos paparaca i reference na pop-kulturu.

“Dior je drama”, izjavio je Anderson, novi kreativni direktor, dok se iza scene pripremao za svoj prvi veliki izlazak pod ovim imenom. I zaista – pokazao je koliko ume da prodrma tradiciju.

Umesto kultnog New Look kroja iz 1947, Anderson je sve okrenuo naglavačke: suknje su skraćene do butina, a blejzeri lepršavo otvarani u struku. Na pisti su dominirale kožne i teksas mini-suknje, opuštena kosa i gotovo nevidljiva šminka.

Ipak, zadržana je i prepoznatljiva Dior romantika – haljine sa vezom u obliku cveća, voluminozne siluete i doza teatralnosti. Tu su bile i neobične modne igre po kojima je Anderson poznat: cipele sa “peekaboo” efektom, šeširi u obliku crnih ptica i sandale sa eksplozijom svilenih ruža.

Anderson je jasno poručio da Dior nije samo bajkovita elegancija, već brend sposoban da progovori o trenutku u kojem živimo – punom nesigurnosti, politike i pop-kulture. Njegov zadatak? Da duhove Diora vrati u kutiju, ali i da otvori potpuno novo poglavlje modne kuće.

Mesecima se šuškalo da će Džonatan Anderson, kreator koji je poslednju deceniju dominirao na modnoj sceni kroz brend Loewe, preći u Dior.I desilo se.

Dior je drama: Ko je Džonatan Anderson, čovek koji je Dior okrenuo naglavačke
Foto: David Fisher / Shutterstock Editorial / Profimedia

Sada je naa Nedelji mode u Parizu dobio stajaće ovacije, a ako pratite modu na mrežama, sigurni smo da vam se pojavio bar jedan video sa ove revije.

Ko je Džonatan

Njegov dolazak u Dior nije nikoga iznenadio – ali to ipak označava veliki zaokret za ovu legendarnu kuću.

Dior je institucija u kojoj svaka promena nosi težinu, a Anderson, poznat po avangardnim idejama i spoju umetnosti i mode, sada se našao u njenom samom centru. Njegov dolazak znači da Dior ulazi na eksperimentalniji put – što je istovremeno izazov i ogromna prilika.

Anderson je u Loeweu pokazao da može da spoji visoku modu sa pop-kulturom: pretvorio je brend u „mašinu za hype“, lansirao Puzzle torbu, oblačio Rijanu na Super Bowlu i ubacio je slavnu glumicu Megi Smit u kampanju koja je u tom momentu imala 88 godina. Rezultat? Petostruko uvećani prihodi. Sada, uz sopstveni brend JW Anderson i saradnju sa Uniqloom, očekuje se da će godišnje izbacivati čak 18 kolekcija.

Dior je drama: Ko je Džonatan Anderson, čovek koji je Dior okrenuo naglavačke
Foto: David Fisher / Shutterstock Editorial / Profimedia

Njegova biografija mogla bi da posluži kao filmski scenario: odrastao u Severnoj Irskoj tokom Troubles perioda, sin slavnog ragbiste Willieja Andersona i profesorke engleskog, Jonathan je prvo želeo da bude glumac. Nakon neuspelog studija glume u Vašingtonu, završio je u prodaji luksuzne mode u Dablinu – i tu pronašao svoj put. Godine 2008. lansirao je JW Anderson, a već 2013. LVMH je uložio u brend i postavio ga na čelo Loewea.

Anderson nikada nije bio „klasični“ dizajner – bliži je umetničkim konceptima nego igli i kroju. Njegove revije inspirišu se svime – od keramike i surrealizma do Raspućina na skijama. Upravo zbog toga ga porede sa Miucciom Pradom, koja je u modu ušla iz političkih nauka.

Njegov dolazak u Dior poklapa se sa velikim promenama u vrhu modnih kuća – Chanel, Gucci i Givenchy su takođe imenovali nove kreativne direktore. Ipak, ono što posebno odjekuje jeste činjenica da Anderson menja Mariju Graziu Kiuri, prvu ženu na čelu Diora, poznatu po feminističkim porukama i saradnji sa umetnicama. Povratak muških imena na vodeće pozicije otvara pitanja o zastupljenosti žena u visokoj modi.

Dior je drama: Ko je Džonatan Anderson, čovek koji je Dior okrenuo naglavačke
Foto: David Fisher / Shutterstock Editorial / Profimedia

Ipak, Andersonov vizuelni jezik je daleko od tipične „muške“ perspektive: poznat je po tome da pokriva telo umesto da ga razotkriva, a njegova estetika često dolazi iz sveta umetnosti i zanata. Kreirao je crveni korsetić za Rijanino legendarno otkrivanje trudnoće na Super Bowlu, sarađivao sa umetnicom Lindom Benglis na scenografiji koja je pistu pretvorila u galeriju i dizajnirao najoriginalnije modne dodatke poslednje decenije.

Delphine Arnault, direktorka Christian Dior Couture, poručila je: „Verujem da će ovo biti sjajno za kuću. Anderson donosi doslednost, kreativnost i jasniju poruku.“ Ali teret je ogroman – Dior je u poslednje dve godine beležio pad prodaje, a očekivanja su da baš on okrene igru u korist brenda.

Jedno je sigurno: Anderson ne pristaje na kompromis. Njegov Dior nije klasičan, niti predvidiv – on je hrabar, drugačiji i u skladu sa vremenom u kojem živimo. Sve to smo videli na ovoj reviji.

A to je upravo ono što visoka moda danas traži.

Dior je drama: Ko je Džonatan Anderson, čovek koji je Dior okrenuo naglavačke
Foto: David Fisher / Shutterstock Editorial / Profimedia

Mod i sport

Džonatan Anderson sin je legende irskog ragbija Vilija Andersona.

Džonatan priznaje da kao dečak nikada nije bio zaljubljenik u sport, iako mu je otac bio slavna figura ragbija. Umesto toga, zanimao ga je teatar i umetnost – često je organizovao predstave sa bratom i sestrom, dok mu je majka, profesorka engleskog, bila najveća podrška. Tek kasnije, kroz rad u prodaji luksuznih brendova u Dablinu, otkrio je da je moda njegov put. „Oduvek sam bio opsednut procesom stvaranja, ali nikad nisam zamišljao da će to postati moj posao“, kaže Anderson, koji danas vodi sopstvenu kuću JW Anderson i stoji na čelu Diora.

Dior je drama: Ko je Džonatan Anderson, čovek koji je Dior okrenuo naglavačke
Foto: David Fisher / Shutterstock Editorial / Profimedia

Iako je postao svetski poznato ime, Džonatan priznaje da i dalje funkcioniše kao „kapiten tima“ – u modi, baš kao u sportu, sve se svodi na timski rad, motivaciju i želju da „pobediš“ svakom kolekcijom. „Nekad uspeš, nekad ne, ali kao i u sportu – uvek ima sledeća utakmica, sledeća sezona“, objašnjava.

Vili Anderson sa ponosom ističe da je njegov sin zadržao skromnost uprkos ogromnom uspehu: „Džonatan je danas mnogo poznatiji nego što ću ja ikada biti – i presrećan sam zbog toga. Oduvek je imao neverovatan talenat i kreativnost, još kao dete okupljao je drugare da prave predstave. Sada to radi na modnoj pisti – samo u mnogo većem obimu.“

Za porodicu Anderson, povezanost i podrška ostaju ključni – i u sportu i u modi. Džonatan je čak dizajnirao venčanicu za svoju sestru, dok brat Tomas radi u njegovoj kompaniji. Kako i otac i sin vole da kažu, i u modi i u sportu sve se svodi na isto: tim, strast i izdržljivost.

city.magazine.rs

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare