14. Jula 2025.

Druga strana priče: Ako EU ukine zabranu benzinskih i dizel vozila, milion ljudi u Evropi će izgubiti posao

T&E tvrdi da će upravo ova zabrana omogućiti evropskoj automobilskoj industriji da se vrati na nivo proizvodnje iz 2008. godine prije krize

Plan Evropske unije da zabrani prodaju novih automobila sa motorima na fosilna goriva od 2035. godine izaziva sve veću debatu, a mnogi tvrde da je to “smrt” evropske automobilske industrije. Ali postoje i potpuno suprotna mišljenja .

Prema novom izvještaju Evropske federacije za transport i okoliš (T&E), napuštanje ovog plana, umjesto njegove implementacije, moglo bi imati katastrofalne posljedice po evropsku ekonomiju i radna mjesta.

Naime, T&E tvrdi da će upravo ta zabrana omogućiti evropskoj automobilskoj industriji da se vrati na nivo proizvodnje prije krize iz 2008. godine, kada je godišnje s proizvodnih traka silazilo 16,8 miliona vozila.

T&E, mreža nevladinih organizacija koje se zalažu za održivu mobilnost, smatra da bi održavanjem plana za 2035. godinu doprinos evropske automobilske industrije ukupnoj ekonomiji mogao porasti za 11 posto. Ključni element ovog rasta leži u prelasku na električna vozila i sve većem udjelu domaće proizvodnje baterijskih sklopova, koji bi zamijenili gubitak radnih mjesta u klasičnoj proizvodnji motora sa unutrašnjim sagorijevanjem.

Ali da bi se ovaj scenario ostvario, potrebno je da Evropa značajno ojača vlastite kapacitete za proizvodnju baterija, koji još nisu u potpunosti osigurani.

slika

U slučaju da EU popusti pod sve većim pritiskom i odustane od zabrane vozila na benzin, studija predviđa drastično slabiji razvoj električne mobilnosti. Bez regulatornog pritiska, industrija bi mogla izgubiti motivaciju za ulaganje u električna vozila i tako propustiti priliku da preuzme globalnu lidersku poziciju. Još gore, Evropa bi mogla ostati bez velikih investicija u proizvodnju baterija, a samim tim i bez desetina hiljada potencijalnih radnih mjesta.

Naravno, izvor ovog izvještaja, koji je u suprotnosti sa svim ostalim sumornim prognozama u vezi s elektrifikacijom, nije bez kontroverzi. Na papiru, izvještaj organizacije Transport & Environment zvuči gotovo utopijski: ako Evropska unija ne promijeni mišljenje i zadrži zabranu prodaje novih automobila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem od 2035. godine, Evropa će doživjeti industrijsku renesansu, stvoriti milion novih radnih mjesta i vratiti se na nivoe proizvodnje kakve nisu viđene od zlatnih godina prije 2008. godine.

Ali kada se skinu ružičaste naočale, stvari izgledaju manje uvjerljivo. Prvo, izvor izvještaja je organizacija blisko povezana s Greenpeaceom , što već nosi jasnu ideološku podtonu. Drugo, projekcije se zasnivaju na vrlo optimističnim pretpostavkama: masivan rast domaće proizvodnje baterija, bezbolna transformacija industrije i nesmetan prelazak stotina hiljada radnika s motora s unutrašnjim sagorijevanjem na elektromotore i baterijske ćelije. Šta ako se to ne dogodi? Šta ako evropski proizvođači ne uspiju pratiti kineske gigante, a evropski kupci i dalje nerado elektrifikuju? Šta ako subvencije presuše, a infrastruktura nastavi zaostajati? U tom slučaju, tvrdoglavo guranje 2035. kao crvene linije moglo bi imati potpuno suprotan učinak, potpuni kolaps, gubitak konkurentnosti, zatvaranje fabrika i odliv investicija.

Jutranji.hr

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare