28. Juna 2025.

Turbopunjači: Kako prepoznati kvarove i spriječiti još veću štetu?

Turbopunjači ugrađuju se na gotovo sve dizel motore, ali sada ih je sve više i kod benzinaca.

Marin Morava, saradnika za tehničku podršku u Hrvatskom autoklubu, odgovara na pitanje Revijehak koji su najčešći kvarovi turbopunjača i kako ih prepoznati. Za početak, treba znati da neispravnost turbo punjača najčešće nastupa u praksi od 120.000 km pa nadalje.

Neispravnost ležajeva rotora

Simptomi su pad snage motora i upaljena lampica neispravnosti motora, nagla potrošnja ulja u motoru popraćena jakom dimnom zavesom, pa kroz nekoliko sledećih minuta dolazi i do uključivanja crvene lampice ulja i nastupa potreba za zaustavljanjem vozila na bezbednom mestu, odnosno treba što brže ugasiti motor kako bi se izbegla velika šteta koja može prouzrokovati zaglavljivanje motora zbog gubitka podmazivanja.

Ako nastupi potpuno raspadanje turbo punjača, otvorena je mogućnost trenutnog gašenja vozila bez mogućnosti ponovnog pokretanja motora, a raspadnuti delovi mogu da spreče prolazak vazduha kroz turbinu do usisa motora i puno sitnih raspadnutih delova može da se rasprši po cevovodu turbo sistema. Time se ostvara potreba za zamenom kompletnog cevovoda i znatno je skuplja popravka.

Pucanje creva, cevi ili hladnjaka

Ovi simptomi su popraćeni gubitkom snage motora, uključivanjem lampice neispravnosti rada motora, povećanim izlaskom crnog dima na izduvni cev kod vozila bez filtera krutih čestica, a kod vozila sa filterom dolazi do ubrzanog zasićenja u izduvnom sistemu. Prilikom naglog povećavanja broja obrtaja motora može se čuti jako šištanje vazduha u motornom prostoru, što će vrlo lako ukazati na to da je nastala neispravnost dotoka vazduha.

U nekim situacijama moguće je da je pukla cev, a da se ne čuje puštanje vazduha prilikom opterećenja motora, ali se često tada može uočiti propuštanje uljne maglice na mestu gde je došlo do propuštanja vazduha. U najgorim slučajevima, ako nemamo nijedan od navedenih simptoma, potrebno je vizuelno ili ispitivanjem pronaći mesto propuštanja turbo sistema. 

Kod ovog problema često se može pomoći i na putu krpljenjem gumenog creva ili vraćanjem odvojene cevi iz ležišta. Dobro je što se s ovakvim tipom kvara možemo dovesti do prvog servisa sa smanjenom snagom ili nam pomoć na putu može pomoći krpljenjem ili nameštanjem cevi ako nismo u blizini prvog servisa.

Neispravnost regulacije pritiska punjenja

Simptomi su pad snage motora često popraćen paljenjem lampice neispravnosti motora i prelaskom rada motora u prinudni rad sa smanjenom snagom.

Često s ovim tipom neispravnosti uspete da dođete do servisa, a otklon neispravnosti može biti jednostavnije prirode i može ga rešiti služba pomoći na putu. Ipak, neke situacije mogu biti komplikovanije, sve do potrebe za zamenom kompletnog turbo punjača.

Zvuk zviždanja prilikom naglog podizanja obrtaja motora, odnosno naglog ubrzavanja vozila, može upućivati na trošne ležajeve osovine rotora turbo punjača. Preporuka je što pre da se obratite servisu za, jer vozači ovo često zanemaruju ukoliko ne dolazi do pada snage motora ili uključivanja lampice neispravnosti.

Uz ovaj tip problema imamo i prednost jer imamo fazu najave problema: zviždanjem koje može trajati nekoliko dana ili nekoliko meseci do potpunog raspadanja turba.

Preporuka je da se redovno menja ulje u motoru jer često odlaganje servisnog intervala ubrzava trošenje ležajeva turbo punjača. Ako je moguće, kod vozila koja su prešla 120.000 km trebalo mi menjati motorno ulje u okviru godinu dana, odnosno između 8000 i 12.000 km. Tu je u praksi idealno za smanjenje potrošnje ležajeva turbo punjača.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare