14. Juna 2025.

Ovo je dio planete koji sada svi gledaju sa zebnjom

Pomorski sukobi i prijetnje blokadom ključnih prolaza prijete rastom inflacije i poskupljenjem svakodnevnih proizvoda.

Bliski istok je vodeći svetski region za proizvodnju nafte i glavno središte pomorske trgovine kroz koje prolazi ogroman broj tankera i teretnih brodova.

Povećanje tenzija na Bliskom istoku svakako će dovesti do rasta cene nafte jer investitori strahuju od smanjenja snabdevanja zbog mogućih blokada i napada na tim pomorskim rutama.

Kao rezultat toga, rastu i premije osiguranja za brodove, a sve se to, na kraju, prenosi na potrošače, piše Sky News.

Cena Brent sirove nafte porasla je za 8%, na 75 dolara po barelu, a to će uticati na celu ekonomiju jer će poskupeti proizvodnja mnogih roba i brojnih usluga – bilo da se radi o plastičnim igračkama ili avionskim putovanjima.

Prema podacima Međunarodnog monetarnog fonda (MMF), inflacija u razvijenim ekonomijama raste za oko 0,4 procentna poena za svakih 10% povećanja cene nafte.

Iako su neki stručnjaci i dalje optimistični kada je reč o uticaju na trgovinu, region se već suočava s izazovima.

Hutistički pobunjenici, koje podržava Iran, napadaju brodove koji prolaze kroz Crveno more prema Sueckom kanalu – glavnom čvorištu za kontejnerski prevoz.

„Mnogi brodovi su bili primorani da idu zaobilaznim putem oko Afrike na rutama između Azije i Evrope, što dodaje jedan do dva dodatna nedelja putovanja i oko milion dolara troškova po putovanju“, rekla je Sara Šifling, akademkinja sa Hanken School of Economics.

„Duža vremena putovanja takođe znače da se globalni kapacitet smanjuje jer brodovi putuju duže, što ima domino efekat na globalne transportne mreže i lance snabdevanja.“

Iran je takođe više puta pretio blokadom Ormuskog moreuza, koji povezuje Persijski zaliv sa Arapskim morem.

Kroz taj moreuz prolazi četvrtina svetske trgovine naftom, a analitičari Goldman Sachsa predviđaju da bi blokada u Ormuskom moreuzu mogla podići cene na preko 100 dolara po barelu.

To bi bio ekstreman potez Irana koji bi razljutio njegovog glavnog kupca – Kinu, kao i Katar i Ujedinjene Arapske Emirate (UAE), dve druge velike naftne sile koje takođe koriste taj moreuz.

Podijeli vijest na:

Pretplata
Obavijesti o
guest

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Pregledaj sve komentare