Razliku između dobre i loše vožnje motocikla čini lična zaštitna oprema.
Kako motocikl nema karoseriju, vozač je izložen hladnoći, vrućini, vjetru, glasnim zvukovima i kojekakvim drugim uticajima. Kada se u potpunosti opremite osnovnom opremom (kaciga, jakna, čizme, rukavice, pantalone), postoji i “sitna oprema” koja čini vožnju lakšom i udobnijom.
Ako vam smeta buka u kacigi ili magljenje vizira, ovaj tekst će vam biti od koristi. Pišemo o malim komadima opreme koja će vam, poslije prve upotrebe, postati nezamjenljiva.
Nisam znao da postoji krupna i sitna oprema?
Kada govorimo o ličnoj zaštitnoj opremi, pored osnovne postoji i oprema koja se nadovezuje na istu. Obično se radi o malim, relativno povoljnim komadima opreme pa smo je zato nazvali “sitnom”.
Takva i jeste, ali je korisnija nego što izgleda. Često je zanemarena zbog neinformisanosti i manjka iskustva. Evo o čemu se radi.
Pinlock da ne magli vizir
Svako ko je vozio po kišovitom i hladnijem vremenu iskusio je magljenje vizira. Problem se riješava otvaranjem vizira. Sinusi, oči, koža lica – obožavaju dok ih siječe hladan vjetar.
Da se ovo ne bi dešavalo, odnosno da bi imali dobru vidljivost i funkciju vizira, na njega treba dodati mali komadić opreme koji se zove Pinlock. Šta je to?
Pinlock je zapravo naziv popularnog proizvođača po kojem je ovaj dio opreme dobio naziv. Radi se o dodatku koji podsjeća na foto film (samo je bezbojan i proziran).
Na obodima ima zaptivku. Ugrađuje se na unutrašnjoj strani vizira i pokriva skoro cijelu njegovu površinu. Tako se dobija vazdušna komora između vizira i pinloka koji ima funkciju izolacije.
Jer, vizir magli kada se topao vazduh koji izdišemo sudara sa hladnim vizirom, pa se stvara kondenzacija.
Važno je napomenuti da neke kacige dolaze nove sa pinlokom (sami ga montirate). Kod nekih kaciga mora da se dokupi a kod drugih pak nema ni mogućnost ugradnje. Prodaju se u radnjama moto opreme.
Potkapa – suva kaciga
Tanka svilena potkapa olakšava korišćenje kacige i produžava njen radni vijek.
Prvo, kaciga se lakše navlači na glavu sa potkapom. Ne zavrće uši, ne čupa i ne povlači kožu. Upija znoj i prljavštinu koji bi inače završili u postavi kacige.
Znoj i trenje od kože pri navlačenju i svlačenju najviše uništavaju unutrašnjost kacige. Korisna je i ljeti jer je sa istom daleko prijatnije koristiti kacigu.
Dok pravite pauzu, potkapu ostavite da se osuši. Brže se suši od postave pa nećete imati neprijatnost da navlačite mokru kacigu.
Potkapa se lako pere. Može ručno usput, a može i u mašini. Svakako lakše i bolje nego pranje unutrašnjosti kacige. Nošenjem potkape kaciga će manje “mirisati” iznutra.
Šta je bitno? Da bude tanka i svilena bez izraženih šavova.
Dobra praksa je da imate dvije potkape koje u toku dana možete zamijeniti da biste bili u čistom i svježem. Korišćenje iste je stvar navike. Ako je niste do sada nosili dajte sebi malo vremena za privikavanje.
Kišno odijelo – obavezno
Kišno odijelo je obavezna oprema. Obično zanemarena i kupuje se tek onda kada par stotina kilometara od kuće iskisnemo, pa moramo takvi natopljeni i smrznuti da vozimo još par sati.
Svako ko vozi veće dnevne kilometraže ili je na višednevnoj turi, pitanje je samo vremena kada će se naći u pljusku. Jedno je biti na pljusku pešaka, a sasvim drugo na motociklu u saobraćaju. Nekada jednostavno nema vremena skloniti se i naći natkrivenu površinu. Čekanje da kiša stane nije neko rješenje ako treba da stignete na vrijeme.
Šta vam savjetujemo oko ovoga?
Ako vozite po par stotina kilometara dnevno investirajte u dobro kišno odijelo. Vjerujte nam da vrijedi svaki dinar. Namjensko kišno odijelo za motocikliste je predviđeno, odnosno tako krojeno da se koristi preko već kabaste zaštitne opreme.
Spojevi su dodatno ojačani, kako se ne bi cijepalo pri oblačenju i po jakom vjetru na motociklu. Postoje dva tipa, jednodijelno i dvodijelno. Dvodijelno je praktičnije za korišćenje, ali može da popusti između jakne i pantalona. Jednodijelno je bolje po tom pitanju, ali se teže oblači i svlači.
Naravno, uz kišno odijelo obavezno kupite i kišne navlake za čizme i rukavice.
Bonus savjet: Kišno odijelo možete obući i kada vam je hladno po suvom vremenu. Odlično grije.
Grijač vrata
Potkapa nije dovoljno dugačka niti topla da bi zagrijala vrat koji je uvijek go. Zato nam služi grijač vrata i koristi se kada su niže temperature. Istovremeno će spriječiti strujanje hladnog vazduha oko kragne i ispod kacige.
Ovo je mali i jeftin komad opreme koji puno znači ako se vozite u različitim vremenskim uslovima. Dobra praksa je da ga držite u prtljagu motocikla.
Ponekada je teško ocijeniti kakvo će vrijeme biti pa je dobro da bude pri ruci. Postoje i tanke ljetne varijante koje su dobre za zaštitu vrata od jakog sunca i eventualnih nezgodnih uboda insekata.
Tank torba – da sve bude pri ruci
Gdje da stavite ključeve, telefon, dokumenta? Pa u tank torbu.
Ova oprema spada pod “pomoćni prtljag”. Kako joj naziv kaže, to je torba koja se montira na tank, odnosno rezervoar motocikla.
Zašto je dobra? Omogućuva da sve sitne stvari možete spakovati u tank torbu umjesto da ih vucarate po raznim džepovima. Na primjer, stajete ispred naplatne rampe. Skidate rukavice, pa tražite u kom džepu je novčanik, pa mora da se migoljite ili ustanete sa motocikla da bi izvukli novčanik iz džepa, platite.
Onda novčanik treba ponovo lijepo da spakujute i zatvorite džep da ga ne izgubite usput. Navlačite rukavice i gas. Sa tank torbom, sve što vam često treba je na dohvat ruke ispred vas. Telefoni, naočare, rezervna potkapa, flašica vode, sve ide u tank torbu.
Kakvih sve ima? Ima raznih. Od manjih, zapremina oko 5 litara pa sve do 25 litara. Ukoliko ćete tank torbu koristiti za sitnice kao što smo opisali i još nekoliko uređaja, preporuka je da bude zapremine oko 15 litara.
Postoje različiti tipovi montiranja. Na magnete, gdje magneti hvataju rezervoar. Vezivanje kajševima za motocikl i treći tip gdje tank torba ima tipski prihvat “na klik” sa adapterom koji se montira na čep rezervoara.
Šta je najbolje?
Magneti su laki za korišćenje i praktični. Imaju manu da grebu lak na rezervoaru i ne mogu se koristiti na motociklima koji imaju plastični rezervoar.
Kajševi su klasično rješenje, ali pomalo nepraktični kada se tank torba montira i demontira prilikom sipanja goriva. Takođe mogu da oštete lak.
Adapter je najpraktičnije rješenje. Tank torba se kači na adapter i nema grebanja laka. Mana je visoka cijena takvih torbi. Mogu ići i do 200 evra sa adapterom.
Aktivni veš
Ko jednom proba aktivni veš, rijetko više vozi bez njega. Može i bez njega, ali naš savjet je da ovaj komad opreme imate u arsenalu.
Šta je aktivni veš?
To je dugačak veš, gornji i donji dio koji se oblači kao prvi sloj. Znamo šta ste pomisli. Još mi i to treba da oblačim po vrućini.
Fora kod ovog veša je u njegovoj funkciji. Kada se znojite tokom vožnje motocikla, aktivni veš hvata vlagu, odvodi je dalje od kože na veću površinu tekstila gdje se brzo suši. Dakle, sa aktivnim vešom nećete biti mokri i zalijepljeni za opremu već suvi i svježi.
Na kraju dana kada završite vožnju, veoma se lako pere ručno pod česmom i brzo suši.
Na tržištu ih ima milion, potražite ih u radnjama sportske opreme. Ne moraju biti specifično konstruisani za motocikl.
Kecelja za skuter – spremni ste za sjever
Svako ko vozi skuter može značajno da produži upotrebu istog tokom godine. Kecelja je dio namjenske opreme koja se vezuje za skuter. Ona pokriva donji dio tijela vozača čime ga štiti od vjetra i hladnoće.
Zbog svoje konstrukcije, skuteri dozvoljavaju ovakav komad opreme. Zato su skuteri u ogromnoj prednosti kada je u pitanju svakodnevna vožnja van sezone u odnosu na motocikle.
Postoji veliki broj modela kecelja. Od univerzalnih do specifičnih za skuter na koji se montiraju. Od toga zavisi i cijena
Da li se isplati ulagati u dopunsku opremu?
Naravno! Uvijek smo zagovarali stav da je oprema primarna stvar kada je u pitanju motociklizam.
Sva dopunska oprema koju smo naveli u tekstu je lako dostupna i povoljna. Sigurni smo da će vam nešto od navedene opreme olakšati višečasovne vožnje svog dvotočkaša, prenosi “b92“.