U trenutku pada nadstrešnice na željezničkoj stanici Novi Sad, u glavnom holu nalazilo se oko 35 osoba koje su čekale u redu za kupovinu karata ili voz.
Niko od njih nije povrijeđen, pokazuju snimci sa nadzornih kamera do kojih je ekskluzivno došao Forbes Srbija.
Ono što je takođe važno, snimci pokazuju da glavni hol (vestibil) nije samo na papiru bio gradilište, s obzirom na to da je prijava radova na objektu potvrđena tek 16. oktobra 2024. On je i suštinski bio gradilište jer su putnici stajali u zgradi u kojoj su se i dalje izvodili radovi.

Kako se može vidjeti na snimcima, novoizgrađena galerija u trenutku pada nadstrešnice nije bila otvorena za putnike i druge posjetioce stanice. Preko stepenica je bila postavljena prepoznatljiva građevinska folija tamnozelene boje. Takođe, vidi se i da dio ograde na stepenicama nove galerije nedostaje.
Osim toga, značajan dio vestibila bio je ograđen trakom, a na podu su se takođe nalazile građevinske folije. One su pokazatelj da su se radovi i dalje izvodili i da ti dijelovi objekta nisu bili dostupni putnicima.
Primjer da su radovi i u trenutku pada nadstrešnice bili u toku jeste skela koja je bila postavljena kod lifta. Taj lift, namijenjen prije svega osobama sa invaliditetom, bio je, pored galerije, jedan od noviteta u vestibulu.
Otvaranje 5. jula
Ono što je posebno interesantno jeste da ovih radova nije bilo 5. jula 2024. Tada je renovirani glavni hol bio predstavljen javnosti. Tada su stanicu obišli ministar građevinarstva Goran Vesić, njegova pomoćnica Anita Dimoski, v.d. direktora Infrastrukture željeznice Srbije Jelena Tanasković (svi na optužnici Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu), kao i predsjednica Pokrajinske vlade Maja Gojković i gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić.
Na snimcima onoga što je u javnosti okarakterisano kao zvanično otvaranje stanice Novi Sad, odnosno vestibula, vidi se da su svi radovi bili završeni – ili su barem tako izgledali. Tako se može primijetiti da je lift na svom mjestu. Takođe, visoke zvanice prošetale su novom galerijom.
Zašto su naknadno izvođeni radovi, zasad nije poznato.
Šta se dešavalo nakon pada nadstrešnice
Kako se može vidjeti sa snimaka, putnici su različito reagovali na pad. S obzirom na veliku težinu betonske konstrukcije nadstrešnice, došlo je do snažnog udara vazduha i podizanja velike prašine. To je neke putnike uplašilo pa su pobjegli, dok su drugi nemo posmatrali šta se događa. Neki su čak ostali u redu za karte.
Većina putnika je nakon 15 do 20 sekundi u žurbi napustila vestibul.
U nastavku snimka, u koji je Forbes Srbija imao uvid, vidi se i da su neki od zaposlenih na stanici pokušali da pomognu onima koji su se našli pod nadstrešnicom. Sa unutrašnje strane nastojali su da dođu do povrijeđenih.
Ono što se takođe može vidjeti jeste da su među prvima u glavni hol došli građevinski radnici. Ne vidi se iz kog dijela zgrade su stigli, osim da su se spustili stepenicama sa sprata iznad, gdje su peroni. Ali to može biti još jedan pokazatelj da su se u zgradi i dalje izvodili radovi.
Veoma brzo, već poslije minut, u glavnom holu pojavio se prvi policajac, kao i dva pripadnika obezbjeđenja. Za njima su ubrzo stigli Hitna pomoć i drugi policajci.
Pojedini građani dolazili su u hol iz pravca perona i krila A da vide šta se dogodilo. Na šalteru je i dalje čekalo između osam i deset osoba. Nekolicina je čak došla, vjerovatno ne znajući šta se desilo, da stane u red na blagajni. Ipak, policija ih je sve udaljila iz vestibula nešto manje od devet minuta nakon pada nadstrešnice.
Deset minuta poslije pada nadstrešnice, u glavnom holu su se pojavili i prvi vatrogasci.

Za sekund izbjegnuto još nekoliko smrti
Jedan od detalja sa snimaka je situacija u kojoj je jedna od putnica zamalo izbjegla da na nju padne nadstrešnica. Na kamerama se vidi kako mlađa žena ulazi u stanicu samo sekund ili dva prije pada nadstrešnice. Cijela konstrukcija srušila se iza njenih leđa dok je ona panično utrčala unutra kada je osjetila da se nešto dešava iza nje.
S druge strane, jedan mlađi muškarac stajao je u glavnom holu, pri kraju reda za kupovinu karata, ali je odustao. Izašao je iz reda, prošao ispod nadstrešnice i za dlaku izbjegao pad – takođe za sekund ili dva.
Ko je otvorio vestibul?
Jedno od ključnih pitanja u predstojećem suđenju za pad nadstrešnice biće na osnovu kog dokumenta ili čije odluke je vestibul bio otvoren za putnike.
Kako je u Novom Sadu svjedočila naknadno privedena menadžerka Infrastrukture željeznice Srbije, sproveden je interni pregled radova kako bi se popisalo šta je sve još potrebno doraditi, ali je dodala da stanica nije trebalo da bude otvorena 5. jula jer za to nisu bili ispunjeni zakonski uslovi.
S tim su se u svom vještačenju složili stručnjaci Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu. Oni su naveli da interni prijem, sproveden u junu i julu 2024, nije mogao da bude osnova za puštanje putnika u glavni hol.
Video pogledajte na ovom linku.
Napomena: Ovaj tekst ne prejudicira dalji tok postupka ni njegov ishod, niti na bilo koji način imputira odgovornost bilo koga, odnosno ne označava nijedno lice učiniocem kažnjivog dela, odnosno proglašava krivim ili odgovornim pre pravnosnažnosti odluke suda. Nastao je obradom informacija koje su javno dostupne, kao i onih kojima raspolažu organi javne vlasti ili koje su nastale u vezi sa radom tih organa.
Jedini cilj ovog teksta je da opiše dosadašnje aktivnosti nadležnih organa u postupku i prezentuje dosadašnja saznanja povodom pada nadstrešnice koja je usmrtila 15-oro ljudi, a što je nesumnjiva stvar o kojoj javnost treba da zna.