Kada je reč o električnim automobilima, Kia ima samo jedan pravac – napred. „Želimo da donesemo preokret u elektromobilnosti“, izjavio je direktor kompanije Kia na godišnjem događaju EV-Day u španskoj Taragoni. Korejska kompanija prešla je u ofanzivu, a simbolično je što je predstavljanje električnih modela održano u nekadašnjoj areni za borbu bikova. Na scenu su gotovo nečujno izašli ključni modeli: Kia EV4 u dve karoserijske varijante, PV5 – konkurent VW-u ID.Buzzu, kao i koncept koji najavljuje mali električni model EV2.
Ovo je ambiciozan asortiman koji ima za cilj da osvoji tržišni udeo na više frontova. Većina analitičara smatra da će tržište električnih automobila već sledeće godine dostići dno i potom krenuti uzlaznim putem. Kia želi da bude spremna za taj trenutak. Ambicije su velike – do 2030. godine kompanija planira da proda oko 4,3 miliona vozila, što je za oko 1,2 miliona više u odnosu na prošlu godinu.
„Dodatni milion dolazi uglavnom od električnih vozila“, predviđa Ho Sung Song. Ključni model u tom planu je EV4, čija se godišnja prodaja procenjuje na 165.000 jedinica, od čega bi oko 80.000 trebalo da bude prodato u Evropi, gde će verzija sa kosim zadnjim delom biti traženija. Zato će se EV4 proizvoditi i u slovačkoj Žilini. Još značajniji model je EV2, početni električni automobil, od kojeg Kia planira da proizvede 100.000 jedinica za evropsko tržište.
Do kraja decenije, Kia očekuje da najmanje 1,6 miliona primeraka godišnje čine isključivo električni automobili. Plan je da do 2030. godine portfolio sadrži najmanje 15 EV. Kompanija je već preduzela korake u tom smeru, preuredivši svoju fabriku u južnokorejskom Gvangmjeongu u isključivo električni pogon sa visokim stepenom automatizacije. U toj fabrici već se proizvodi EV3, a uskoro će mu se pridružiti i EV4. Kapacitet fabrike predviđen je za 150.000 vozila godišnje.
„EV4 je model velikog obima. Moramo privući kupce u prodajne salone“, naglašava glavni planer proizvoda Spenser Čo. Međutim, Kia, bar u doglednoj budućnosti, neće moći da ponudi električne automobile po cenama vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Jedna od najvećih briga svih proizvođača automobila kada je reč o elektrifikaciji jeste profitabilnost. „Sa električnim vozilima ne gubimo novac“, tvrdi Ho Sung Song. Ključ je u strateškim odlukama – forsiranje uvođenja 800-voltne baterijske arhitekture nije u interesu kompanije. Takav sistem poboljšava performanse punjenja, ali značajno povećava troškove. Kijina platforma E-GMP omogućava upotrebu i 400-voltnog i 800-voltnog sistema, kao što je slučaj kod modela EV9.
Pitanje koje Kia postavlja jeste: Koliko kupci mogu i žele da plate? Korejska kompanija procenjuje da je razlika u ceni između 400-voltne i 800-voltne arhitekture između 5.000 i 10.000 evra. Kod modela poput EV3 to se ne isplati, pa će čak i EV4 koristiti 400-voltni sistem. Bolje je da vozači provedu nekoliko minuta duže na punjaču, ali da dobiju pristupačniji automobil – strategija koja je ključna za uspeh na konkurentnom tržištu. Sličnu politiku primenjuje i BMW sa svojom platformom „Neue Klasse“.
Ipak, Kia ne planira da se u potpunosti osloni samo na električna vozila. Ova strategija utiče i na proizvodnju, koja je osmišljena tako da ostane fleksibilna – omogućavajući istovremenu proizvodnju kako EV, tako i vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
„Kupac je u centru naše strategije. Pratimo tržište i, ukoliko bude potrebno, možemo povećati proizvodnju vozila sa motorima SUS“, objašnjava Ho Sung Song, ističući sličan pristup kakav ima BMW. Naravno, i ta vozila će biti elektrifikovana u određenoj meri.
Kia se ne oslanja samo na tehnologiju EV – hibridna vozila ostaju deo ponude. Kompanija planira da do 2028. godine predstavi devet novih hibridnih modela. Da bi sprovela ove planove, Kia planira da uloži oko 2,4 milijarde evra do 2028. godine, pri čemu će deo sredstava biti usmeren na razvoj baterija.
Međutim, kupci Kije neće tako brzo dobiti „solid-state“ baterije – prve verzije se očekuju tek posle 2030. godine, i to pre svega u komercijalnim vozilima.

Kia ne planira da stane samo na putničkim vozilima – komercijalni segment je sledeći cilj. Već sledeće godine na tržište stiže Kia PV5, model koji je konkurencija VW-u ID.Buzzu. Biće dostupan u verzijama za prevoz putnika i kao lako dostavno vozilo, a predviđeno je do 11 varijanti, uključujući modele prilagođene osobama u invalidskim kolicima i verziju sa otvorenim tovarnim prostorom.
„Naši konkurenti se muče da ostvare svoje ciljeve“, primećuje Sangdae Kim, direktor Kijine divizije PBV. Kia planira da iskoristi ovu situaciju, oslanjajući se na strategiju „praktične tehnologije umesto preskupih inovacija“. Ovaj pristup omogućava da Kia PV5 bude dostupan po početnoj ceni od oko 35.000 evra (ili 30.000 evra bez poreza).

U komercijalnom sektoru troškovi su presudni, pa će Kia koristiti svoju platformu E-GMP.S, koja je prilagođena modularnoj „skateboard“ arhitekturi, optimizovanoj za laka komercijalna vozila.
Kijina strategija pokazuje da korejski proizvođač nije samo fokusiran na elektrifikaciju, već da balansira između troškova, tržišnih potreba i inovacija.
AutoRepublika