Sa lansiranjem novih modela John Cooper Worksa, koji serijski dolaze sa automatskim menjačem sa dvostrukom spojicom, Mini je zvanično stavio tačku na manuelne menjače u svojoj ponudi. Od Coopera do Countrymana, automatska transmisija postaje standard kako bi brend ostao u skladu sa evropskim regulativama.
Od kada je 2000. godine ponovo oživeo pod okriljem nemačkog BMW-a, Mini se profilisao kao marka posvećena uživanju u vožnji, sa automobilima oštrih voznih karakteristika koji podsećaju na karting. Za dobar deo ciljne publike, pravi doživljaj vožnje uključuje i manuelni menjač, a Mini je donedavno nudio značajan broj takvih modela.
Međutim, nove generacije modela Cooper i Countryman, koje su predstavljene u poslednje dve godine i čine celu termičku ponudu britanskog proizvođača, od starta nisu imale manuelnu opciju. Najveći entuzijasti, posebno oni koji su spremni da izdvoje više novca, nadali su se da će modeli John Cooper Works ipak dobiti manuelni menjač, makar kao ekskluzivnu opciju. No, to se nije dogodilo – klasična ručica menjača je zauvek uklonjena iz kataloga.

Sve nove verzije sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem sada serijski dolaze sa sedmostepenim automatskim menjačem sa dvostrukom spojnicom. Automatska transmisija, čiji su režimi rada precizno programirani, omogućava precizniju kontrolu emisije izduvnih gasova. Upravo su ove emisije pod sve strožim regulatornim ograničenjima u Evropskoj Uniji.
Pat Mekena, direktor strategije, proizvoda i marketinga u diviziji Mini USA, izjavio je za portal Motoring File da aktuelni evropski homologacioni testovi praktično onemogućavaju manuelne menjače da ispune trenutne i buduće standarde, zbog varijacija u obrtajima pri istom stepenu prenosa.

Tehnički gledano, i dalje je moguće razviti sofisticiraniji manuelni menjač i ugraditi dodatne sisteme za smanjenje emisija. Međutim, ovakve investicije bile bi izuzetno skupe, a kako globalna potražnja za manuelnim menjačima opada, njihov razvoj bi se teško isplatio. Od 2022. godine proizvođači automobila u Evropi su dodatno suočeni sa obavezom ugradnje novih sistema aktivne bezbednosti u svoje modele, što povećava njihovu masu i otežava postizanje nižih emisija CO₂ kroz tehničke inovacije.
Na primer, novi Mini Cooper John Cooper Works teži 75 kg više od prethodnog modela sa automatskim menjačem (ukupno 1.405 kg), dok u ciklusu WLTP emituje 10 g CO₂ više po kilometru (147 g/km), iako koristi isti motor sa nepromenjenom snagom od 231 KS. Teoretski, manuelna verzija mogla bi biti nešto lakša (oko 20 kg manje u prethodnoj generaciji), ali bi prosečna emisija CO₂ bila još veća. U Francuskoj, na primer, to bi značilo još veći ekološki porez za kupce.


Evropsko tržište je ključno za Mini, što je i glavni razlog globalnog napuštanja manuelnih menjača. Ipak, američki ogranak brenda navodno se zalaže za povratak manuelne opcije u SAD, prema rečima Pata Mekene. Budući da nova generacija Coopera koristi tehničku platformu sličnu prethodnoj, troškovi razvoja manuelnog menjača mogli bi biti prihvatljivi. No, još nije jasno da li će uprava Minjja dati zeleno svetlo ovom predlogu.
Za sada, novi Minijevi modeli sa menjačem BMW/Getrag DKG7 nude ručni mod sa rucicama iza volana na određenim verzijama, omogućavajući vozačima barem delimičan osećaj kontrole kakav pruža manuelna transmisija.
AutoRepublika