Šef brenda Aston Martin odbacuje veštačke zvukove motora kod EV. Kao pogodnije rešenje vidi korišćenje stvarnih vibracija karoserije koje bi odgovarale frekvencijama poznatim iz dvanaestocilindričnih motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Prema rečima Adrijana Holmarka, glavni izazov ostaje velika masa električnih vozila.
Aston Martin razvija prvi potpuno električni model, koji bi trebalo da predstavi pre 2030. godine. Na njegovom razvoju sarađuje sa američkim brendom Lucid, koji će obezbediti ključne komponente, poput elektromotora i pretvarača. Ipak, generalni direktor kompanije, Adrian Holmark, uveren je da će i električni Aston Martin zadržati prepoznatljivi DNK brenda.
On odbacuje opciju korišćenja veštačkih zvukova motora ili simuliranog menjanja brzina, kao što to, na primer, radi Hyundai Ioniq 5 N. Umesto toga, oslanja se na stvarne fizičke senzacije.
„Čak i bez veštačkog menjanja brzina ili zvuka motora, automobil rezonuje. Ne mislim emocionalno, već fizički“, objasnio je u intervjuu za britanski Autocar. Zato je za buduće električne Aston Martine u planu korišćenje stvarnih vibracija karoserije koje će odgovarati frekvencijama poznatim iz V12 motora.
„Kada bismo mapirali telemetriju dvanaestocilindričnog motora iz Valkyrie, izmerili njegove frekvencije i implementirali ih u strukturu karoserije, povezali ih sa položajem papučice gasa i eliminisali električne smetnje, osećali biste se tačno kao u Valkyrie ili nekom drugom automobilu sa V12 motorom“, opisuje Holmark svoju viziju.
On veruje da se, bez korišćenja veštačkih zvukova, ali uz stvarne vibracije karoserije i ostalih struktura sa istim frekvencijama kao kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem, može stvoriti emotivna povezanost sa automobilom. Međutim, te vibracije će i dalje biti veštački generisane, a ne rezultat stvarnog rada pogonskog sklopa.
„Najveći problem je težina, jer svi znamo da se lakšim automobilom jednostavno bolje upravlja, čak i pri istom nivou snage“, izjavio je Holmark.
„Problem sa elektromobilima je što je veoma teško postići dinamički osećaj koji imate u zaista laganom sportskom automobilu. Masa je neprijatelj, a kod električnih vozila ona je sastavni deo DNK“.
Moguće rešenje mogle bi biti „solid-state“ iliti čvrste baterije, koje su lakše i ne zahtevaju masivne sisteme za hlađenje. Međutim, one neće biti dostupne u prvoj generaciji električnih modela Aston Martina.
Prema Holmarkovim rečima, kupci Aston Martina podeljeni su u dve grupe. Prva striktno odbija EV, često iz razloga što im se njihova upotreba nameće kroz regulative. Kao imućni klijenti, navikli su da donose sopstvene odluke i ne vole ograničenja. Druga grupa je sklonija prihvatanju električnih vozila, a njihov broj postepeno raste.
Zanimljivo je da čak i najvatreniji zagovornici motora sa unutrašnjim sagorevanjem počinju da vide plug-in hibride kao razuman kompromis dok ne budu prinuđeni da pređu na potpuno električni pogon. Jasno je, dakle, da i proizvođači ekskluzivnih sportskih automobila moraju uzeti u obzir promene u preferencijama kupaca i neizbežan dolazak ere elektrifikacije.
AutoRepublika